آغاز پیاده‌سازی مدیریت دانش اورهال در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

آغاز پیاده‌سازی مدیریت دانش اورهال در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

مدیریت دانش اورهال در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر آغاز شد. بدین منظور مدیریت دانش اورهال در کارخانه گندله سازی این شرکت اجرایی شد. زمستان سال 1397 بود که فرایند مدیریت دانش اورهال برای اولین‌بار در کشور، در کارخانه گندله سازی 1 گل‌گهر آغاز شد.  چند ماه بعد و در تابستان سال 1398، درس آموخته ها و تجربیات حاصل از این تعمیرات اساسی با استفاده از تکنیک‌های انتقال دانش، در اورهال کارخانه گندله‌سازی 2 نیز به کار گرفته شد که صرفه اقتصادی بسیار زیادی را به همراه داشت. این فرایند در سال ۱۳۹۹ و امسال نیز ادامه یافت. با همراهی امور سیستم‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مدیریت دانش اورهال به یک فرایند مهم در پیاده‌سازی مدیریت دانش این شرکت تبدیل شده است. نتایج موثر این اقدام در سال‌های اخیر موجب شد تا علاوه‌بر کارخانه گندله‌سازی، مدیریت دانش برای اورهال کارخانه‌‌های فرآوری(تغلیظ) نیز اجرایی شود.
مدیریت دانش اورهال در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از نمونه‌های موفق پیاده‌سازی چرخه مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور است که با تلاش تیم اجرایی مدیریت دانش این شرکت، متخصصان و خبرگان تعمیرات کارخانه های گندله‌سازی و فرآوری در حال اجراست.

مدیریت دانش اورهال

مدیریت دانش اورهال و به تعبیر کلی‌تر، مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات، از کلیدی‌ترین حوزه های مدیریت دانش می‌باشد. به صورت کلی نگهداری و تعمیرات یکی از حوزه‌های دانش‌خیز سازمان‌های تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. دانش این حوزه در قالب هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار، در دستورالعمل‌های نصب و راه اندازی تجهیزات، رویه ها ، چک‌لیست‌ها، سوابق تعمیراتی تجهیزات، گزارش‌های دوره ای، کتاب‌های فنی، جداول مرجع، دانش فنی و غیره را موجود است. دانش صریح حوزه نگهداری و تعمیرات، بایستی به درستی سازماندهی و طبقه‌بندی شود تا در کمترین زمان ممکن بتوان به آن دست یافت. در مقابل، دانش ضمنی این حوزه باید به درستی مستند و درونی‌سازی شود. این نوع دانش با مهارت و تجربه افراد مرتبط است و بر نحوه تصمیم‌گیری تأثیر مستقیم دارد.
یکی از مهمترین انواع دانش این حوزه، دانش تعمیرات سالیانه تجهیزات یا همان تعمیرات اساسی [1] است. باتوجهبه اینکه برخی فعالیت‌های انجام شده در تعمیرات اساسی هر چند سال یکبار انجام می‌شود، ریسک فراموشی و از دست دادن تجربیات موفق و یا نقاط قابل بهبود در آن بسیار زیاد است. همچنین احتمال ترک سازمان توسط دانشکاران و متخصصان در این فاصله زمانی به واسطه بازنشستگی یا جابه‌جایی، بسیار زیاد است و دانش کلیدی این حوزه که منجر به نتایج ارزشمندی اعم از کاهش زمان و هزینه در سازمان می‌شود، ممکن است به راحتی از بین برود.

گروه مشاوره مدیریت دانش دانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهار =