پیاده‌سازی تکنیک استخراج دانش در شرکت مهندسی و توسعه گاز

پیاده‌سازی تکنیک استخراج دانش در شرکت مهندسی و توسعه گاز

پیاده‌سازی تکنیک استخراج دانش برای خبرگان منتخب شرکت مهندسی و توسعه گاز آغاز شد. بدین منظور پس از شناسایی خبرگان در آستانه بازنشستگی این شرکت و تعیین اولویت‌های سال جاری، فرایند مستندسازی تجربیات  با تکنیک استخراج دانش در شرکت مهندسی و توسعه گاز آغاز شد. گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در پیاده‌سازی این تکنیک مدیریت دانش از رویکرد منتورینگ بهره می‌برد تا پس از اتمام پروژه، سفیران دانش شرکت مهندسی و توسعه گاز فعالیت‌های مدیریت دانشی را در این سازمان ادامه دهند و تجربیات و درس‌آموخته‌های سایر خبرگان سازمان را مدون کنند.

مستندسازی تجارب خبرگان مبتنی بر متد Knowledge Elicitation

استخراج دانش (KE) شامل مجموعه‌ای از تکنیک­ها و روش‌هایی است که در استخراج دانش متخصصان  و خبرگان از آن­ها استفاده شود. این تکنیک به طور معمول از طریق نوعی تعامل مستقیم با خبره[1] قابل انجام است. از نظر مدیریت دانش، اکثر پرسنل سازمان  مادامی که دارای دانش کافی برای سازمان باشند می‌توانند به عنوان “متخصص یا خبره” شناخته شوند.

منابع انسانی به دلیل محدودیت ظرفیت ضمیر خودآگاه قادر به حفظ و یادآوری تمامی مطالب به طور فی‌البداهه و کامل نیستند، همچنین عقیده اندیشمندان بر آن است که از این پس در عصر دانش بنیان هر فرد نباید تجربیات و اطلاعات خود را ملک شخصی خود بداند و به عنوان سرقفلی و سرمایه حرفه و کار خود قرار دهد. از این رو مستندسازی روش ها، فنون و آموخته‌های انسان‌ها، راهکارهای مطمئن در انتقال تجربیات فردی و اجتماعی به دیگران است، تا جایی که سازمان های پیشتاز برای بهبود عملکرد کسب و کار، در حال گذر از دوران انباشت دانش فردی کارکنان به سوی دوران نگهداری دانش برای منفعت جمعی می‌باشند، زیرا در بسیاری از مواقع حفظ نظام یافته سوابق و تجربیات ارزشمند و انتقال صحیح آن به افراد در ابعاد وسیع اقتصادی و صنعتی می‌تواند مزیت های بسیاری نظیر کاهش زمان، جلوگیری از تکرار آزمون های پیشین و گاهی اوقات مخرب، ممانعت از هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای دستیابی به یک تجربه و یا واقعه را به همراه داشته باشد.

شرکت مهندسی و توسعه گاز

شرکت مهندسی و توسعه گاز یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران است که بر اساس نظام اجرایی طرح‌های صنعت نفت پایه‌گذاری شده است و به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهندسی و ساخت طرح‌های صنعت نفت و گاز کشور، مسئولیت مطالعات فنی، اقتصادی، مهندسی پایه و تفصیلی، تامین منابع و مدیریت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب شرکت ملی گاز ایران را د بر عهده دارد.

این شرکت تلاش می‌کند تا از طریق توسعه بسترهای همکاری فنی و تجاری با شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی اعم از داخلی و خارجی به شرکت ملی گاز ایران کمک می‌کند تا زیرساخت‌های لازم برای تامین پایدار انرژی گاز کشور و صادرات آن را توسعه دهد. تبدیل‌شدن به یکی از سازمان‌های پروژه محور حوزه صنعت گاز در کلاس جهانی از طریق توسعه قابلیت‌های سازمانی و شبکه‌های همکاری ملی و بین‌المللی چشم‌انداز این شرکت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =