اشتراک دانش و افزایش بهره‌وری کارکنان

اشتراک دانش و افزایش بهره‌وری کارکنان نقش مهمی دارد ازاین‌رو پیشرفت سریع فناوری باعث ایجاد تغییرات ساختاری در سازمان‌ها شده است که به‌نوبه خود رقابت بین سازمان‌ها را تشدید کرده و اهمیت عملکرد کارکنان را در موفقیت شرکت‌ها برجسته‌تر کرده است.

اگرچه عملکرد کارکنان به متغیرهای مختلف درون سازمان وابسته است، اما در عصر اطلاعات امروز نیز تحت تأثیر استفاده مؤثر و کارآمد از مدیریت دانش است. همان‌طور که در بخش‌های مختلف سازمان مشاهده می‌شود، در حین انجام فرآیندها، دانش موردنیاز باید با دقت از “تعداد زیادی دانش” انتخاب شود، بنابراین اثربخشی فرآیندها بهبود می‌یابد.

دانش مهم‌ترین ابزار استراتژیک برای بهبود و حفظ عملکرد سازمانی است. دانش بخش اساسی هر سازمان موفق تبدیل‌شده است. این امر باعث می‌شود سازمان‌ها تلاش بیشتری برای مدیریت دانش به شیوه‌ای سیستماتیک و مؤثر برای دستیابی به اهداف خود داشته باشند.

اشتراک دانش

اشتراک دانش به‌عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت «مدیریت دانش» شناخته‌شده است. اشتراک دانش به معنای تبادل دانش، مهارت‌ها و تجربیات کارکنان است. این تضمین می‌کند که دانش درون یک سازمان در هر زمان که کارکنان به آن نیاز داشته باشند در دسترس است و مزایای آن شامل حفظ دارایی‌های فکری و افزایش بهره‌وری است.

به اشتراک‌گذاری دانش و بهره‌وری کارکنان

به اشتراک‌گذاری دانش، به‌کارگیری دانش را در فرآیندهای سازمان فراهم می‌کند و مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد و بر عملکرد کارکنان در سطوح پایه و پیشرفته تأثیر می‌گذارد. در محیط کار بسیار رقابتی امروزی، جایی که افراد هرچند سال یک‌بار شغل خود را تغییر می‌دهند، جابجایی کارمندان می‌تواند یک نگرانی بزرگ برای سازمان‌ها باشد. بااین‌حال، می‌توانید با تمرکز بر مدیریت دانش، مشارکت کارکنان و آموزش، در مقابل این تهدید درون‌سازمانی مقاومت کنید.

تعهد شغلی

راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق رویای هر کارفرمایی است. سازمان‌ها بر مشارکت کارکنان تاکید دارند و کارهای زیادی برای افزایش بهره‌وری خود انجام می‌دهند. با کارکنان متعهد، سازمان‌ها به درآمد بالاتری دست می‌یابند، رضایت مشتری را افزایش می‌دهند و شانس کلی موفقیت شرکت را افزایش می‌دهند. تلاش‌هایی که سازمان‌ها برای مدیریت منابع انسانی انجام می‌دهند بسیار مهم و ضروری است. مشارکت کم کارکنان اثرات متفاوتی بر عملکرد کارکنان و سلامت سازمان دارد. اگر کارکنان درگیر ارتباطات و همکاری گروهی، به اشتراک‌گذاری دانش بین همسالان و بیان آزادانه نظرات خود باشند، احساس انگیزه و مشارکت بیشتری در شغلشان می‌کنند.

مشارکت کارکنان تعهد عاطفی کارکنان نسبت به سازمانشان و اقداماتی است که برای تضمین موفقیت سازمان انجام می‌دهند. کارکنان متعهد مراقبت، فداکاری، اشتیاق، مسئولیت‌پذیری و نتایج را در کارشان نشان می‌دهند.

مشارکت کارکنان یک کار یکبار مصرف نیست، بلکه مستلزم تلاش مستمر است تا کارکنان خود را درگیرکارها و باانگیزه نگه‌دارند. در پایان روز، کارکنان باانگیزه و متعهد که به‌طور مشترک کار می‌کنند، عملکرد سازمانی را بهبود می‌بخشند.

نرم‌افزار مدیریت دانش به اشتراک‌گذاری دانش و به‌کارگیری دانش در سازمان‌ها و افزایش تعامل کارکنان و افزایش بهره‌وری کارکنان کمک زیادی می‌کند.blank

اشتراک دانش: کلید تعامل کارکنان

در اینجا آمده است که چگونه سرمایه‌گذاری در ابزار اشتراک دانش می‌تواند به افزایش مشارکت کارکنان شما کمک کند:

رضایت

با به اشتراک گذاشتن دانش، کارکنان از اینکه به هر طریق ممکن به دیگران کمک می‌کنند و در کل سازمان را تغییر می‌دهند، احساس رضایت می‌کنند. این رضایت منجر به تعریف اهداف مشترک و تجربه حس مشارکت می‌شود.

دیدگاه

هنگامی‌که کارمندان دانش خود را با همتایان خود در نرم‌افزارهای مدیریت دانش به اشتراک می‌گذارند، اغلب در زمینه خود متخصص و خبره شناخته می‌شوند. این باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود و احساس موفقیت و غرور را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

صرفه‌جویی در زمان

باوجود ابزار اشتراک دانش، کارکنان نیازی به تکرار مطالب و توضیح مکرر آن‌ها ندارند. حجم زیادی از اطلاعات در حال حاضر بر روی نرم‌افزار مدیریت دانش وجود دارد و کارمندان از تکرار مکرر موارد مشابه احساس خستگی نمی‌کنند. این به‌طور طبیعی بر مشارکت کارکنان تأثیر بسزایی می‌گذارد. آن‌ها احساس می‌کنند که همه‌چیز متفاوت و منحصربه‌فرد است.

دسترسی به اطلاعات

یک سازمان معدن طلای دانش است و کارکنان می‌توانند در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشند و از بستری استفاده کنند که تعاملات کارکنان را تسهیل بخشد و مستند کند. این کار کارکنان را قادر می‌سازد تا به‌سرعت ‌بتوانند دانشی را که برای پروژه‌ها یا تصمیم‌گیری‌ها نیاز دارند را پیدا کنند.blank

آموزش کارکنان

نیاز شدیدی به ارائه دانش در مورد ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش به کارکنان وجود دارد بنابراین، بسیاری از مدیران منابع انسانی یا کارشناسان تحقیق و توسعه به سراغ کتابخانه‌های داخلی، مجلات داخلی، فعالیت‌ها و کارگاه‌ها می‌روند، اما تعداد بسیار کمی به اهداف موردنظر دست می‌یابند. دلیل اصلی آن شلوغی و تلاش زیادی است که برای مدیریت این‌گونه فعالیت‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین، نیاز به سیستم اشتراک‌گذاری دانش برای آموزش کارکنان با فرآیندهای شرکت وجود دارد تا به آن‌ها کمک کند بهره‌وری خود را افزایش دهند.

انتقال دانش

دانش یک دارایی بسیار مهم برای سازمان است و مدیریت آن به‌طور مستقیم بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد. شیوه‌های به اشتراک‌گذاری دانش می‌تواند بهترین دانش را پیدا کند و آن را در دسترس همه‌ی کارکنان قرار دهد. منابع کمیاب را به‌راحتی در سراسر سازمان در دسترس کارکنان قرار می‌دهد. پیش‌ازاین، ارائه‌ها، جلسات آموزشی، مقالات و مطالعات موردی این نیازها را برآورده می‌کردند، اما اکنون، پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری دانش برای دسترسی به اطلاعات ضروری است.

تحریک نوآوری

به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های مدیریت دانش، کارکنان شمارا تشویق می‌کند تا ایده‌های نوآورانه خود را به اشتراک بگذارند و به ارائه نتایج بهتر کمک کند. افزایش اشتراک دانش به کارکنان کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

blank

مشارکت تیمی

وقتی تیم‌ها گرد هم می‌آیند و ایده‌هایی را به اشتراک می‌گذارند، احساس می‌کنند که هدف مشترکی را دنبال می‌کنند؛ و در پایان، هر یک از اعضا احساس می‌کنند که درراه حل مشارکت داشته‌اند. احساس اینکه بخشی از یک تیم عملکردی هستید می‌تواند برای اشتیاق و توانمندسازی یک تیم معجزه کند.

منبع:

https://www.phpkb.com/kb/article/effectiveness-of-knowledge-sharing-and-management-in-increasing-employee-productivity-207.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 13 =