استخراج دانش خبرگان

تدوین کتاب درس‌آموخته ‌های نظارت بر طرح‌ها در گاز آذربایجان شرقی

کتاب درس‌آموخته ‌های نظارت بر طرح‌ها در  شرکت گاز استان آذربایجان شرقی تدوین شد.

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در دو دهه اخیر طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری را در راستای گازرسانی در سطح استان اجرا کرده است. فرایند اجرای این طرح‌ها عمدتا بر عهده پیمانکاران بوده و این شرکت وظیفه نظارت بر اجرا را بر عهده داشته است. بسیاری از تجارب به دست آمده در این پروژه‌ها و طرح‌ها، تنها در ذهن ناظران ذخیره شده و با جابجایی و یا بازنشسته شدن این افراد، دانش کلیدی حوزه نظارت از بین می‌رود.

امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با همکاری گروه مشاوره مدیریت دانش دانا  با به‌کارگیری راهکارهای مدیریت دانش، تجارب کارکنان خود در این حوزه را کسب و ذخیره‌سازی نمود تا سایر کارکنان شرکت نیز بتوانند از این دانش ذخیره‌شده به‌منظور احصاء و بازنگری فرایندهای کاری و ارائه خدمات شایسته به شهروندان استفاده نمایند. برای تحقق این مهم و تدوین درس‌آموخته ها، تکنیک استخراج دانش با همراهی بیش از 20 خبره حوزه نظارت بر طرح‌ها طی 6 ماه اجرا شد و نتایج آن در قالب یک کتاب 240 صفحه‌ای منتشر شد.

استخراج دانش خبرگان

نکته قابل توجه در این پروژه استخراج دانش خبرگان، همراهی سفیران دانش در جلسات استخراج دانش بود. بدین منظور دوره تخصصی استخراج دانش برای سفیران دانش این شرکت برگزار شد و سفیران دانش منتخب در تمامی جلسات تیم مشاور را همراهی کردند. همکاران ما در گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در این پروژه علاوه بر نقش مجری، به عنوان مربی نیز ایفای نقش کردند تا تکنیک‌های استخراج دانش را  به صورت عملی به سفیران دانش بیاموزند. این کار با هدف تداوم اجرای تکنیک استخراج دانش پس از اتمام این پروژه و بدون حضور مشاور  انجام می‌شود.

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی با مساحت 45491 کیلومتر مربع در قسمت شمال غربی کشور واقع شده و مرکز آن شهر تبریز است. این استان دارای 20  شهرستان، 44 بخش، 62 شهر ، 142 دهستان و 2724  روستا می باشد. بر اساس آخرین آمار رسمی جمعیت استان بالغ بر 3891080 نفر بوده و از این تعداد 83/71% در نقاط شهری و 17/28% در نقاط روستایی سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 3 =