مفهوم مدیریت دانش

مدیریت دانش؛ مفهومی ساده

در این مطلب به بررسی مدیریت دانش مفهومی ساده است!! می‌پردازیم.

نیک میلتون، مشاور برجسته مدیریت دانش باور دارد که در حقیقت مدیریت دانش بسیار ساده است اما این ساده بودن برابر با آسان و راحت بودن آن نیست. ابزارها و استراتژی‌هایی که در استفاده از مدیریت دانش به‌کار می‌گیریم، ممکن است باعث شود مدیریت دانش پیچیده به نظر برسد اما در عمق آن، مدیریت دانش یک مفهوم بسیار ساده است.

مدیریت دانش اطمینان حاصل کردن از این است که تصمیم گیرندگان در سازمان به دانش کلیدی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، دسترسی داشته باشند. بنابراین مدیریت دانش درباره اطمینان حاصل کردن از فراهم بودن شرایط لازم برای انتقال این دانش، چه از طریق مکالمه و چه از طریق انتقال محتوا است. پس مدیریت دانش درباره مدیریت تغییر است، تغییر به دنیایی که در آن دانش، مهم در نظر گرفته می‌شود. در واقع سختی کار مدیریت دانش مربوط به بُعد مدیریت تغییر است.

معمولا در پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها، تکنولوژی کافی وجود دارد، فرایندها به خوبی تعریف شده و بسیار خوب کار می‌کند، درکی از نقش‌ها و مجموعه مهارت‌های لازم وجود دارد و همچنین اخیرا درک بسیار خوبی از عناصر حاکمیت نیز وجود دارد. فراهم کردن همه این موارد کار تقریبا آسانی است، اما به وجود آوردن تغییر است که کار را مشکل می‌کند.

نیک میلتون معتقد است که چالش های مدیریت تغییر  است که باعث می‌شود برنامه‌های مدیریت دانش به خوبی پیش نرود. در واقع، سازمان‌ها کارهای آسان را انجام می‌دهند، نه کارهای سخت! آن‌ها تکنولوژی را خریداری می‌کنند کتابچه‌هایی را تهیه می‌کنند و با کسانی که از این برنامه استقبال می‌کنند کار می‌کنند.

اما اغلب کاری که انجام نمی‌دهند بحث و گفتگو با تیم مدیریت ارشد درباره ارزشی است که مدیریت دانش برای سازمان به همراه دارد و حوزه‌هایی که باید بر آن تمرکز شود است. آن‌ها اسپانسر‌های سطح بالای سازمان را جلب نمی‌کنند. آنها جهت انجام مذاکره و بحث و گفتگوی سازنده با رهبران درباره اینکه مدیریت دانش چطور به آنها کمک می‌کند و آن‌ها چطور می‌توانند از برنامه مدیریت دانش حمایت کنند، انجام نمی‌دهند.

حمایت مدیریت ارشد یک فاکتور حیاتی موفقیت برای توسعه برنامه مدیریت دانش است اما سازمان‌ها برای انجام دقیق پروژه‌های پایلوت و ارائه موفقیت‌های چشمگیری که به عنوان یک چراغ سبز برای بکارگیری مدیریت دانش در سایر قسمت‌های سازمان می‌تواند در نظر گرفته شود، اقدامی انجام نمی‌دهند.  پذیرش مدیر ارشد به ضمانت تأمین منابع و بودجه، همراستایی مدیریت دانش با اهداف کسب و کار و افزایش درگیری مشارکت کنندگان در برنامه پیاده سازی کمک می‌کند. برای انجام این کار بایستی تیم مدیریت دانش به طور دقیق اهداف استراتژیک سازمان را بررسی کرده و با مدیران ارشد به منظور درک نیازهای دانشی فعلی و آینده سازمان به بحث و گفتگو بپردازد.

پنج سوال زیر به شما کمک می‌کند مشکلات و فرصت‌های درست را شناسایی کرده و بر آنها متمرکز شوید:

  1. آیا دانش در دسترس فعلی به ما اجازه رقابت در کوتاه مدت را می‌دهد؟ این سوال کمک می‌کند دانش مورد نیاز برای ارتقای سری عملکرد را شناسایی و اولویت‌بندی کنید، همچنین چالش‌های اصلی و ضروری و فرصت های محتمل را آشکار می کند.
  1. برای نوآوری و برآورده کردن نیازهای بلندمدت تر مشتری به چه دانشی نیاز داریم؟ این سوال کمک می‌کند تهدیدات و مفروضات دانشی در زمینه اهداف بلند مدت سازمانتان را متوجه شوید.
  1. اگر دانش و مهارت بهتر به اشتراک گذاشته و منتقل شود، چه وجه تمایز های رقابتی را می‌توانیم بهبود ببخشیم؟ این سوال روشی که سازمانتان در بازار رقابت می‌کند را مشخص می‌کند. همچنین مشخص می‌کند که چطور می‌خواهد رقابت کند و اینکه دانش چه نقشی را در دستیابی به آن اهداف دارد.
  1. آیا چالش‌های فعلی یا قریب الوقوعی موجود هستند که مرتبط با دانش باشند؟ این سوال به تعیین کردن چالش های پیش‌رو که می‌تواند سازمان شما را از دستیابی به اهداف استراتژیک‌اش بازدارد، کمک می کند.
  1. برای کسی که در جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش تلاش می‌کند، موفقیت در این مسیر چطور تعریف  می شود این سوال مشخص می‌کند رهبران و ذینفعان از برنامه مدیریت دانش چه انتظاری دارند.

مفهوم مدیریت دانش

 

پاسخ های این پنج سوال به تعریف منطق، بنیاد و پایه‌ای برای برنامه مدیریت دانش کمک می‌کند، همچنین انتظارات مدیران و چالش‌های احتمالی و فرصت‌های کوتاه مدت و بلند مدت شناسایی می‌شوند. به علاوه، با درگیرکردن مدیران اجرایی در اقدامات مدیریت دانش و پرسیدن این سوالات از آنها، سرمایه گذاری آنها در برنامه و مسئولیت پذیری آنها برای هدایت برنامه را افزایش داده‌اید، که می‌تواند فرصت‌های موفقیت و پشتیبانی مداوم را تقویت کند.

مدیریت دانش پیچیده نیست، به جز مدل‌های پیچیده ای که گاهی اوقات افراد می‌سازند، اما موفقیت این برنامه نیازمند شجاعت، تعهد، تلاش سخت و پشتکار و استقامت است.

منبع:

http://www.nickmilton.com/2020/10/km-simple-but-not-easy.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 15 =