مدیریت دانش در کپیتال گروپ

مدیریت دانش در کپیتال گروپ

در این مطلب به بررسی مدیریت دانش در کپیتال گروپ می‌پردازیم.

کپیتال گروپ (Capital Group) شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مالی آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت، مدیریت دارایی، مبادله اوراق بهادار، اوراق قرضه و برگه‌های سهام شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کند.

کپیتال گروپ در سال ۱۹۳۱ توسط جاناتان بل لاولیس در لس آنجلس کالیفرنیا تاسیس شد و در حال حاضر با دارایی بیش از 2 تریلیون دلار تحت مدیریت، در رده قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان‌های مدیریت سرمایه گذاری جهان قرار دارد. این گروه دارای 7500 کارمند و 29 دفتر در سراسر آمریکا، آسیا و اروپا است.

کپیتال گروپ دارای سهام عمده در ۳۶ شرکت بزرگ صنعتی و بازرگانی جهان است. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از  بایر آگ، کونتیننتال آگ، دویچه بانک، اینفینئون، لینده، اس آ پ، زیمنس، گروه فولکس‌واگن، وئولیا، وستاس، گیبریت، وینربرگر، تسلا موتورز، گلدمن ساکس، تلکوم اتریش، آمازون، آمکور، سی‌ای‌زد گروپ، تلفونیکا جمهوری چک، اشنایدر الکتریک، آکزونوبل، ای‌اس‌ام‌ال هولدینگ، کی‌پی‌ان، اوپی‌ای‌پی، الاکتور، یوروبانک ارگاسیاس، اس‌اس‌ای، تایتان سمنت و رویال داچ شل.

مدیریت دانش در کپیتال گروپ

 

کپیتال گروپ در جایزه سرآمدی مدیریت دانشAPQC  در سال 2020، موفق به دستیابی سطح سوم بلوغ مدیریت دانش شد و در جمع 10 سازمان برتر این ارزیابی قرار گرفت.

نکات برجسته مدیریت دانش در کپیتال گروپ

  • مدیران ارشد کپیتال گروپ، مدیریت دانش را به عنوان عاملی مهم در کسب مزیت رقابتی به شمار می‌آورند و در نتیجه از پیاده‌سازی آن حمایت می‌کنند.
  • هنگامی که اولویت‌های کاری در کپیتال گروپ تغییر می‌کنند، مدیریت دانش با همراهی دپارتمان‌ آموزش برای گنجاندن تغییرات در آموزش‌ها، فرآیندها، رفتارها و همچنین یکپارچه‌سازی آنها مشارکت می‌کند.
  • در کپیتال گروپ، علاوه بر تیم اصلی مدیریت دانش، تحلیلگران محتوا به صورت تمام‌وقت به منظور ایجاد، بررسی و اعتبارسنجی دانش و محتوا با خبرگان سازمان در حال همکاری هستند.

 

مدیریت دانش در کپیتال گروپ

 

سیرتکاملی بلوغ مدیریت دانش در کپیتال گروپ

کپیتال گروپ پیاده‌سازی مدیریت دانش را از سال 2002 آغاز کرد. مراحل بلوغ مدیریت دانش در این شرکت را می‌توان در 5 بازه زمانی دسته‌بندی نمود. طی کردن این مسیر موجب شد تا این شرکت در سال 2020 در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش قرار بگیرد.

 

مدیریت دانش در کپیتال گروپ

  • سال 2002: یک سیستم مبتنی بر وب به نام SONI برای ذخیره راهنمایی‌ها و توصیه‌های شغلی، رویه‌ها و سایر اطلاعات مرجع راه‌اندازی کرد. (منبع اطلاعات مورد نیاز یا Source Of Needed Information)
  • سال 2003: یک برنامه رسمی مدیریت دانش به همراه یک تیم اختصاصی مدیریت دانش که مسئولیت حفظ و اداره محتوای سیستم SONI را بر عهده داشت، ایجاد کرد.
  • سال 2013: سیستم SONI را از طریق ایجاد محتوای تعاملی و بهبود برخی ماژول‌ها و قابلیت‌ها ارتقا داد و آن را مجددا راه‌اندازی کرد.
  • سال 2015: ابزارهای ناوبری جهانی را به منظور بهبود قابلیت جستجو به سیستم مدیریت دانش اضافه کرد.
  • سال 2019: برنامه استراتژیک مدیریت دانش خود را با هدف تسهیل یافتن محتوای با ارزشمند توسط کارکنان به صورت جامع به‌روزرسانی کرد.

ابزارها و رویکردهای کلیدی به کارگرفته شده

کپیتال گروپ برای موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش از رویکردها، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

SONI:  یک پایگاه دانش آنلاین با محتوای ساختاریافته در قالب کمک‌ها و راهنمایی‌های شغلی است تا به وسیله آن کارکنان بخش خدمات مشتری قادر به ارائه خدمات پاسخگویی سریع، صحیح و یکسان باشند.

مدیریت و توسعه محتوا:  نویسندگان و ویراستاران تیم مدیریت دانش به همراه تحلیلگران محتوای سیستم SONI، برای اطمینان از دقیق و بروز بودن محتوا قبل از انتشار آن در سازمان همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

قطب نما: ابزاری که به رهبران و مدیران کپیتال گروپ این امکان را می‌دهد تا روندهای تجاری، صنعتی و نظارتی را کشف کرده و بر اساس آن تصمیمات مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کنند.

 

مدیریت دانش در کپیتال گروپ

نتایج کسب‌وکار و عوامل کلیدی موفقیت

  • تیم مدیریت دانش شاخص‌های فعالیت را برای شناسایی شکاف‌های محتوایی و نیازهای مدیریت تغییر پیوسته دنبال می‌کند.
  • الگوبرداری معیار مهم برای سنجش میزان موفقیت است. در کپیتال گروپ مدیریت دانش به خوبی در فرهنگ سازمانی نهادینه شده، اما تیم مدیریت دانش می‌داند که باید همچنان به انطباق‌پذیری ادامه دهد و به همین دلیل از رویکردهای بهینه‌کاوی استفاده می‌کند.
  • در دوران شیوع کرونا، سیستم SONI نشان داد که کارکنان می‌توانند واقعا به اطلاعات مورد نیاز برای انجام وظایف خود دسترسی پیدا کنند و همین امر باعث شد سازمان به عملکرد اثربخش خود بدون ایجاد اختلال ادامه دهد.
  • مشارکت یک عامل موفقیت حیاتی است. تحلیلگران محتوا پیوندها و ارتباطات مهمی بین مدیریت دانش و کسب‌وکار ایجاد می‌کنند و مدیریت دانش کاملا با واحدهای آموزش و توسعه همکاری می‌کند تا در جریان نیازهای یادگیری کارکنان قرار گیرد.

 

مدیریت دانش

سال‌هاست که در خط مقدم مدیریت دانش پیشرو هستیم. اما همیشه پیشرفت‌های تخصصی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و تعداد بسیار بیشتری از افراد در حال درک اهمیت این حوزه و ورود به آن هستند و اینجاست که فروتنی ما به چشم می‌آید، چرا که ما باور داریم هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در راه ترقی و پیشرفتمان وجود دارد و باید اطمینان حاصل کنیم که با بهره‌گیری از مزایای مدیریت دانش همچنان به این روند ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 6 =