شیوه­‌های اجرایی مدیریت دانش

شیوه­‌های اجرایی مدیریت دانش

در این مطلب به بررسی شیوه­‌های اجرایی مدیریت دانش می‌پردازیم.

اقدامات مدیریت دانش در سازمان‌ موجب می‌شود تا یک دسترسی گسترده به بهترین روش­‌ها برای کارکنان ایجاد شود. این فرآیند را می توان در خلق دانش، اعتبار سنجی وبه اشتراک‌گذاری آن طبقه‌بندی کرد. سازمان‌ها مجبورند بر روی مجموعه عظیمی از دانش سرمایه‌گذاری کنند تا تعادل ذاتی خود را حفظ کنند. فرهنگ‌سازمانی، فن‌آوری و ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش برای تحقق این امر بسیار مهم هستند. تنها با تمرکز بر روی کارکنان، یک سازمان ممکن است قادر به پیاده‌سازی مدیریت دانش نباشد و باید تمامی این موارد هم زمان مورد توجه قرار گیرد.

شیوه­‌های اجرایی مدیریت دانش

به طور کلی مدیریت دانش یک روش منحصر به فرد است که در آن با تمزکز بر  اشتراک دانش و تجربه کارکنان اهدافی نظیر بهره‌وری سازمان و حفظ دانش مورد توجه قرار می‌گیرد.گفتگوی مداوم بین عناصر کلیدی برای مدیریت کردن موثر دانش بسیار حائز اهمیت است. ایجاد پلتفرم‌های نرم­‌افزاری برای ذینفعان اصلی در یک سازمان می‌تواند منجر به تقویت دانش و  رقابت‌پذیری بیش‌تر شود.

مدیریت دانش

مدیریت دانش مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که نیازهای سازمانی را مورد خطاب قرار داده و آن­ها را برطرف می­‌کند. حفظ و نگهداری، تدوین نقشه دانش،  مدیریت بهترین تجارب و ایده‌­پردازی از موارد ضروری و کلیدی در سیستم مدیریت دانش هستند. مولفه‌های کلیدی در پیاده‌سازی مدیریت دانش کارکنان، فرآیندها و استراتژی­‌هی سازمان هستند. صرف‌­نظر از صنعت یا اندازه سازمان، یک سازمان به دنبال افرادی است که به اشتراک گذاری دانش را حمایت ‌کرده و از دانش منتشر شده استفاده کنند. فرآیند مدیریت و سنجش و اندازه‌گیری جریان دانش یک پیش‌نیاز است. یک تلاش آگاهانه و سازگار، باعث بهبود در ایجاد دانش در سازمان‌ها می‌­شود. یک استراتژی محکم به سازمان جهت مدیریت اطلاعات برای حفظ منافع سازمان و سهامداران راهنمایی ارائه می‌دهد.

مزایا و فواید مدیریت دانش

  • ایجاد مشاغل در محیط‌های کاری کارآمد
  • تصمیم‌گیری بهتر
  • هم‌کاری و هم­‌افزایی
  • ایجاد دانش سازمانی
  • افزایش شادی کارکنان
  • حفظ و نگهداری از کارکنان
  • اهمیت آموزش بهترین تجارب
  • نوآوری

فرآیند مدیریت دانش به مدیریت دانش و اطلاعات یک سازمان کمک می‌کند. این روش، رویکردهای استراتژیک و تاکتیکی را ایجاد و ارزش‌گذاری می‌کند؛ شامل ابتکارات و سیستم‌هایی است که ارزیابی و ایجاد دارایی‌های دانش را حفظ و تقویت می‌کنند. مشاغل و کسب­‌وکارهایی که مدیریت دانش را تمرین نکرده و از آن استفاده نمی­‌کنند به مروز دچار مشکل و چالش در حل مسائل خود می‌شوند. برتری و پایداری در درازمدت با استفاده از دانش، یک ارزش افزوده است. کیفیت کلید ارزش دانش است و هر سازمانی باید بر این جز اصلی تمرکز کند. تغییر فرهنگ سازمانی و رویه­‌های تجاری برای به اشتراک­‌گذاری اطلاعات ممکن با بهبود عملکرد سازمانی مرتبط باشد.

 

مدیریت دانش

اولین گام در سنجش و اندازه­‌گیری دانش تعیین معیارهای کیفی است. دانش باید روی این اجزای حیاتی سازمان تمرکز کند:

  • قابل دسترس بودن
  • موجود بودن
  • سریع بودن
  • یکپارچه بودن
  • دقیق بودن
  • معتبر بودن
  • قابل‌اعتماد بودن
  • بی‌­عیب و نقص بودن

در عصر شبکه‌ای، اطلاعات به راحتی از طریق شبکه‌های متصل در دسترس هستند. افراد هوشمند و ایده‌­پرداز ارزش بسیار زیادی به داستان رشد سازمان می‌بخشند. این مفهوم اگرچه تازگی ندارد به دانش قدیمی و تبادل ایده‌ها بستگی دارد. برنامه‌ریزی استراتژیک به مشتریان، کسب‌وکار و اجزای اصلی آن بستگی دارد. با درک نقاط قوت و ضعف، تصمیمات آگاهانه‌­تری می‌توان گرفت. ایجاد شبکه‌­ای از افراد یک بخش کلیدی است. دانش در تمام سطوح و در ظرفیت‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود.

استراتژی مدیریت دانش یک شرکت باید منعکس‌کننده استراتژی رقابتی آن باشد: ایجاد ارزش برای مشتریان، مدل اقتصادی و ارزش افزوده توسط افراد. فرآیند به اشتراک­‌گذاری دانش عمیق زمان­بر و پرهزینه است. در اغلب شرکت­‌ها، استراتژی مدیریت دانش تمایز برای منافع سازمان و سهامداران آن انتخاب شده است. با دنبال کردن پیشنهادات خدمات سفارشی یا استراتژی نوآوری، سرمایه گذاری اصلی در اشتراک دانش شخص به شخص بود. استراتژی رقابتی باید ابتکارات مدیریت دانش را هدایت کند. اولویت‌­های مشتریان از محصولات یا خدمات باید مورد ارزیابی قرار گیرد. آیا دانش به مشتری ارزش می­‌دهد؟ یا یک شرکت به مشتری ارزش می­‌دهد؟

ارزیابی بلوغ مدیریت دانش

افراد در شرکت‌هایی که به دنبال نوآوری هستند باید اطلاعات را به اشتراک بگذارند. در کارآمدترین شرکت‌­ها، مدل مدیریت دانش حتی با بالغ شدن محصولات و خدمات جدید ثابت می­‌ماند. اتخاذ یک استراتژی رقابتی هم به نفع شرکت و هم به نفع مشتریان است. مدیریت دانش باید تمام معیارهای قابل اندازه گیری را داشته باشد تا یک سازمان در میان ذینفعان کلیدی خود ایستادگی کند. تمام اطلاعات و دانش منتشر شده به طرق مختلف باید به نفع همه بوده و به بهترین وجه مورد توجه قرار گیرد. این روی کلیه ذینفعان اصلی که اندازه گیری یکسانی را انجام خواهند داد ، تأثیر خواهد داشت، بنابراین باید مراقب تمرین و اتخاذ رویکردهای مناسب برای بهترین نتیجه بود. از این رو، مدیریت دانش ابزاری مهم در سازمان است که نمی­‌توان از آن غفلت کرد، اما می‌­توان به طور مداوم برای بهترین نتایج قابل اندازه‌­گیری آن را پرورش داد.

 

منبع:

https://www.thehansindia.com/hans/young-hans/knowledge-management-practices-655191?infinitescroll=1

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =