16 دلیل برای این‌که کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند

دلایل عدم اشتراک دانش سازمانی

در این مطلب به بررسی دلایل عدم اشتراک دانش کارکنان سازمان می‌پردازیم.

16 دلیل برای این‌که کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند

برای تغییر فرهنگ سازمان از احتکار دانش به اشتراک‌گذاری دانش، درک این سوال مهم است که چرا افراد ممکن است دانش خود را با یکدیگر به اشتراک نگذارند؟ در این مطلب 16 دلیل عمده عدم تمایل افراد به اشتراک‌گذاری دانش خود، همراه با راه‌حل‌های توصیه شده برای هریک را با هم مرور می‌کنیم.

1- نبود فرصت کافی

افراد فکر می‌کنند هیچ وقت و زمانی برای اشتراک دانش ندارند.

راه حل: اشتراک دانش را در فرآیندهای اساسی سازمان خود بگنجانید تا به عنوان یک کار جدا از وظایف تلقی نشود و نتوان از آن اجتناب کرد.

2- عدم اعتماد به دیگران

افراد نگران این هستند که با به اشتراک گذاشتن دانش خود، دیگران بدون اطلاع آن‌ها، از آن دانش بهره‌برداری و استفاده کرده و پاداش‌هایی را دریافت کنند.

راه حل: به افراد در خصوص دست‌یابی به اهداف تیم پاداش دهید و گروه‌های تخصصی درون سازمان را پرورش دهید تا فضای اعتماد ایجاد شود.

3- اعتقاد به جمله “دانش قدرت است”

افراد دانش خود را انباشته می‌کنند و منتظر می‌مانند کسی دانش را از ایشان طلب کند؛ مانند یک منتور و مربی با آن‌ها رفتار کند و یا در عوض اشتراک دانش، چیزی به آن‌ها بدهد.

راه حل: کسانی را که دانش خود را به اشتراک می‌گذارند بشناسید، به آن‌ها پاداش دهید و موقعیت شغلی‌شان را ارتقا دهید. این ترفیعات را از افرادی که دانش را نزد خود نگه می‌دارند، دریغ کنید.

4- عدم اطلاع از چرایی انجام این کار

رهبر سازمان اهداف مهمی را برای اشتراک دانش ایجاد نکرده است.

راه حل: از رهبر سازمان بخواهید که به طور منظم در مورد انتظارات اشتراک دانش، اهداف و پاداش‌ها با افراد ارتباط برقرار کند.

5- عدم اطلاع از چگونگی مشارکت

افراد در رابطه با چگونگی به اشتراک گذاشتن دانش، آموزش ندیده‌اند و با بسترهای تعاملی سازمان آشنا نیستند.

راه حل: به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و دوره‌های آموزشی، وبینارها و رویدادهای دانشی برگزار کنید. آموزش مبتنی بر وب و ضبط وبینار باید برای همه ابزارها در دسترس باشد.

6- بی‌اطلاعی افراد از این‌که قرار است چه کاری انجام دهند

رهبر سازمان اهداف مشخصی را برای به اشتراک‌گذاری دانش تعیین و ابلاغ نکرده و رفتارهای مطلوبی را الگو قرار نداده است.

راه حل: اهداف شفاف‌سازی دانش را تعیین و ابلاغ کنید و از رهبران بخواهید که اشتراک دانش را به طور منظم در عمل نشان دهند تا افراد بتوانند از آن‌ها الگو بگیرند.

7- کارکنان فکر می‌کنند این راه و روش پیشنهادی کارساز نخواهد بود

آن‌ها آموزش و ارتباطات لازم را دیده‌اند؛ اما باور نمی‌کنند آنچه در خصوص اشتراک‌گذاری دانش از ایشان خواسته می‌شود، کارا باشد.

راه حل: رهبران مدیریت دانش، سفیران دانش و سایر اعضای تیم متولی مدیریت دانش باید افراد را در گروه‌های کوچک تقسیم‌بندی نموده و با نشان دادن شواهدی از  کارایی مدیریت دانش، سایر همکاران را متقاعد سازند.

8-  کارکنان فکر می‌کنند روش خودشان بهتر است

آن‌ها عادت دارند که به تنهایی کار کنند و یا فقط با گروه کوچکی از همکاران قابل اعتماد همکاری کنند و معتقدند این بهترین راه است.

راه حل: به طور منظم داستان‌هایی را در مورد چگونگی بهره‌مندی دیگران از اشتراک دانش با استفاده از روش‌های توصیه شده، به اشتراک بگذارید. این کار کمک کند تا کسانی را که به روش‌های فعلی خود تکیه کرده‌اند، به فکر استفاده از روش‌های بهتر سوق دهند.

9- کارکنان فکر می‌کنند مسائل دیگر مهم‌تر است

آن‌ها معتقدند وظایفی با اولویت بالاتر از اشتراک دانش وجود دارد.

راه حل: همه مدیران سطح اول را وادار کنید که رفتار تسهیم دانش را برای کارمندان خود مدلسازی کنند و اهداف اشتراک دانش را با همان شور و حرارتی که سایر اهداف را بازرسی می‌کنند، مورد توجه قرار دهند.

10- کارکنان هیچ نتیجه مثبتی در ازای اشتراک دانش خود دریافت نمی‌کنند

آن‌ها هیچ‌گونه پاداش، تقدیر، ترفیع و مزایای دیگری برای به اشتراک‌گذاری دانش خود به دست نمی‌آورند.

راه حل: برای کسانی که دانش خود را به اشتراک می‌گذارند، برنامه‌های پاداش‌دهی را پیاده‌سازی و اجرا کنید. به عنوان مثال؛ به کسانی که اشتراک دانش انجام می‌دهند، امتیاز دهید و سپس به کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، پاداش‌های مطلوبی اعطا کنید.

11- کارکنان فکر می‌کنند که در حال انجام اشتراک دانش هستند

آن‌ها دانش را متفاوت از روش‌های توصیه شده به اشتراک می‌گذارند (به‌عنوان مثال، فرستادن پست الکترونیکی به همکاران قابل‌اعتماد یا لیست‌های توزیع).

راه حل: به افراد مأموریت دهید که با هر جامعه و سازمانی کار کنند تا به آن‌ها نشان دهد که چگونه از روش‌های توصیه شده استفاده کنند و چگونه عملکرد آن‌ها بهتر از روش‌های دیگر باشد. تهیه یک ابزار یا فرآیند جدید که به سرعت و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهترین راه برای جایگزینی روش‌های قدیمی با روش‌های جدید است.

12- کارکنان به دلیل حفظ دانش خود، پاداش می‌گیرند

آن‌ها دانش خود را احتکار می‌کنند و بنابراین دیگران را وادار می‌کنند که از ایشان کمک بگیرند و یا بر اساس انجام کارهای دیگر پاداش، تقدیر یا ترفیعاتی را دریافت می‌کنند.

راه حل: با همه مدیران سازمان همکاری کنید تا افراد را تشویق به تقویت رفتارهای مطلوب کرده و پاداش دادن به رفتارهای غلط را متوقف کنند.

13- کارکنان به خاطر انجام این کار مجازات می‌شوند

در نتیجه‌ی صرف وقت برای به اشتراک گذاشتن دانش، افراد به اهداف دیگری که از نظر سازمان مهم‌تر است، نمی‌رسند و یا بخاطر اتلاف زمان مورد سرزنش قرار می‌گیرند.

راه حل: فرآیندها و اهداف اشتراک دانش را با سایر فرآیندهای حیاتی و اهداف عملکردی سازمان هماهنگ کنید و به طور منظم اعلام کنید که زمان صرف شده برای به اشتراک گذاشتن دانش، زمان ارزشمندی است.

14- کارکنان نتایج منفی‌ای برای انجام این کار پیش‌بینی می‌کنند

آن‌ها می‌ترسند که اگر دانش خود را به اشتراک بگذارند، وضعیت خود را به عنوان یک منتور و مربی از دست بدهند (هیچ کس مجبور نخواهد بود در هنگام نیاز به دانش از او خواهش کند)؛ افراد می‌ترسند دانش‌شان توسط اشخاصی که به آن‌ها اعتماد ندارند مورد سواستفاده قرار بگیرد و به اهداف مهم مدنظر خود دست پیدا نکنند؛ آن‌ها از پرسیدن یا پاسخ دادن به یک سوال در جمع می‌ترسند، زیرا ممکن است باعث آشکار شدن ضعف‌هایشان شود؛ یا نگرانند به دلیل به اشتراک گذاشتن چیزی نادرست مورد انتقاد، سرزنش و یا خجالت قرار گیرند.

راه حل: تقسیم دانش را به عنوان یک عامل مهم موفقیت برای سازمان قرار دهید. راه‌های برقراری روابط اعتمادآمیز را از طریق شبکه‌های اجتماعی سازمانی و جلسات حضوری برای افراد، تسهیل کنید. پرسش‌ها و پاسخ‌ها را در یک بستر عمومی به اشتراک بگذارید و روش‌هایی برای پرسیدن سوالات افراد را فراهم کنید.

15- هیچ پیامد منفی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد

اشتراک دانش یکی از اهداف عملکردی افراد نیست و یا هدفی است که در سازمان اجرا نمی‌شود.

راه حل: با همه مدیران سطح اول، برای پیاده‌سازی، بازرسی و اجرای اهداف اشتراک دانش همکاری کنید. این اقدام باید از بالا به پایین اتفاق بیفتد.  اگر رهبر سازمان بر اجرای فرآیند اشتراک‌گذاری دانش پافشاری و اصرار ورزد، پشتیبان افراد باشد و این فرآیند را نظارت و پیگیری نماید، اشتراک‌گذاری به بهترین شکل خود در سازمان انجام خواهد گرفت.

16- وجود موانع خارج از کنترل افراد

افراد مجاز به گذراندن وقت برای به اشتراک گذاشتن خود دانش نیستند؛ آن‌ها به سیستم‌های اشتراک دانش دسترسی ندارند؛ یا مهارت‌های زبان انگلیسی قوی برای اشتراک دانش با افراد خارج از کشور را ندارند.

راه حل: اشتراک دانش را در فرآیندهای عادی کسب و کار قرار دهید. روش‌هایی برای همکاری در صورت عدم اتصال  ارائه دهید (به عنوان مثال، استفاده از پست الکترونیکی برای مباحثات). کسانی که مهارت انگلیسی ضعیفی دارند را تشویق کنید تا تلاش کنند دانش خود را به زبان‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

 

منبع:

16 Reasons Why People Don’t Share Their Knowledge And What to Do About, lucidea-coms, Stan Garfield, February 2021

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =