پیاده سازی مدیریت دانش

تجربه‌ای موفق از انگیزه متولی مدیریت دانش

در این مطلب به بررسی تجربه‌ای موفق از انگیزه متولی مدیریت دانش در استقرار مدیریت دانش در سازمان می‌پردازیم.

حرمت امامزاده با متولی آن است. این ضرب المثل را بارها شنیده‌ایم ولی زمانی که به صورت واقعی آن را تجربه می‌کنیم، درک آن حلاوت دیگری دارد! در این مطلب قصد دارم تا پیرامون علاقه و انگیزه واحد متولی مدیریت دانش نسبت به این موضوع و تاثیر آن در موفقیت پیاده ‌سازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان مطالبی را بیان کنم.

رکورد برگزاری 50 جلسه مدیریتی در 1 ماه!

در یکی از پروژه‌های حال حاضر گروه مشاوره مدیریت دانش دانا قرار بر این بود که با تعداد حدود ۱۵ جلسه فاز اول پروژه را به اتمام برسانیم، ولی زمانی که جلسات اولیه واحد متولی برگزار کردیم که طبق درخواست کارفرما تصمیم بر آن شد که تعداد جلسات به حدود ۵۰ جلسه، آن هم با مدیران برسد!

در ابتدا تصور برگزاری این میزان جلسه در بازه زمانی حدود یک ماه، غیرقابل اجرا می‌نمود! زمانی که واحد متولی برنامه‌ریزی اجرای این جلسات را انجام می‌داد، متوجه خونسردی و اطمینان کارشناس آموزش که متولی اصلی و مدیریت دانش در آن سازمان بود شدیم. ایشان می‌گفت که این کار شدنی است، فقط شما تیم مناسب را در اختیار ما قرار دهید!

خواستن، توانستن شد!

من که به شخصه چشمم آب نمی خورد، ولی تیم مناسب را در اختیار سازمان قرار دادیم و در کمال ناباوری بعد از حدود 1 ماه متوجه شدیم که ۵۰ جلسه با مدیران سازمان برگزار کرده‌ایم، چیزی که تا امروز با تجربه پیاده‌سازی و آموزش راهکارهای مدیریت دانش که در حدود ۷۰ سازمان داشتیم، در این بازه زمانیِ محدود، تجربه نشده بود!

فارغ از هماهنگی و حضور منظم تیم اجرایی گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در این بازه زمانی، آن چیزی که به اعتقاد بنده باعث شد تا پیگیری و اجرای این حجم از جلسات به سرانجام برسد، فقط و فقط علاقه‌مندی و انگیزه فراوان فرد متولی مدیریت دانش در آن سازمان بود. فردی که به مثابه یک موشک کروز به هدف فکر می‌کرد و هرگونه معضل مشکل و یا دیواری که جلویش می‌دید را با زیرکی و با خلاقیت و نوآوری دور می‌زد تا بتواند به هدف نایل آید.

مدیریت دانش را دوست دارم!

زمانی که با خودش هم کلام شدم و در این باره ازش سوال کردم، بیان کرد که به موضوع مدیریت دانش علاقه وافری دارد و دوست دارد که این مفهوم را در سازمانی که در آن فعالیت می‌کند به نحو احسن پیاده‌سازی کنند.

از این گونه موارد در سازمان‌های مختلف هم زیاد دیده‌ایم، کسانی که با علاقه شخصی به این موضوع می‌پرداختند و موجب می‌شدند که اقدامات مدیریت دانش در سازمان‌شان به خوبی طراحی و جاری‌سازی شود. کسانی که دارای ویژگی های زیر هستند:

  1. علاقه‌مند به همکاری و مشارکت در فعالیت‌های مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و توسعه فردی
  2. اعتقاد قلبی و عملی به مدیریت دانش
  3. مقبولیت بین همکاران
  4. دارای روحیه اشتراک‌گذاری دانش
  5. روابط عمومی بالا و توانایی برقراری ارتباط با همکاران
  6. نظم و دیسیپلین شخصی و سازمانی
  7. روحیه پیگیری و نهایی‌سازی فعالیت‌ها
  8. امکان تخصیص زمان برای فعالیت‌های مدیریت دانش خود انگیزش
  9. استفاده از دانش و تجربیات خود در انجام فعالیت‌های شغلی
  10. علاقه‌مند به کار گروهی
  11. خودانگیخته، فعال، یادگیرنده و یاددهنده
  12. نیاز مستمر به چالش شغلی و آموزش
  13. اهمیت قائل شدن برای محیط کاری
  14. پرسشگر بودن و تلاش برای رسیدن به پاسخ‌ها
  15. درس گرفتن از اشتباهات
  16. مستندسازی دانش و تجارب خود به عنوان بخشی از وظیفه شغلی
  17. دارای تعهد بالا نسبت به کار خود

آیا شما دارای ویژگی های فوق هستید و یا در سازمانتان کسانی را می‌شناسید که دارای این ویژگی ها باشند؟ اگر اینگونه است بهتون تبریک می‌گم، شما یکی از ارکان جدی پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش را در اختیار دارید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =