استخراج دانش خبرگان

برگزاری جلسات استخراج دانش خبرگان در شرکت گاز مازندران

در ادامه فعالیت‌های اجرایی مدیریت دانش در شرکت گاز استان مازندران، جلسات استخراج دانش خبرگان  در آستانه بازنشستگی این شرکت برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسات مستندسازی درس‌آموخته ها و تجربیات افراد خبره بود. برای افزایش کیفیت مصاحبه‌های مستندسازی دانش، این جلسات با همراهی سفیران دانش شرکت گاز مازندران و تیم متولی مدیریت دانش و به صورت مجازی برگزار شد.

درس آموخته

نتایج حاصل از استخراج دانش خبرگان گاز مازندران در قالب “کتابچه تجربیات خبرکان” تدوین و در بسترهای مختلف سازمانی سازمانی از جمله نرم افزار مدیریت دانش منتشر خواهد شد.

استخراج دانش خبرگان

استخراج دانش (KE) شامل مجموعه‌ای از تکنیک­ها و روش‌هایی است که در استخراج دانش متخصصان و خبرگان از آن­ها استفاده شود. این تکنیک به طور معمول از طریق نوعی تعامل مستقیم با خبره[1] قابل انجام است. از نظر مدیریت دانش، اکثر پرسنل سازمان مادامی که دارای دانش کافی برای سازمان باشند می‌توانند به عنوان “متخصص یا خبره” شناخته شوند.

منابع انسانی به دلیل محدودیت ظرفیت ضمیر خودآگاه قادر به حفظ و یادآوری تمامی مطالب به طور فی‌البداهه و کامل نیستند، همچنین عقیده اندیشمندان بر آن است که از این پس در عصر دانش بنیان هر فرد نباید تجربیات و اطلاعات خود را ملک شخصی خود بداند و به عنوان سرقفلی و سرمایه حرفه و کار خود قرار دهد. از این رو مستندسازی روش ها، فنون و آموخته‌های انسان‌ها، راهکارهای مطمئن در انتقال تجربیات فردی و اجتماعی به دیگران است، تا جایی که سازمان های پیشتاز برای بهبود عملکرد کسب و کار، در حال گذر از دوران انباشت دانش فردی کارکنان به سوی دوران نگهداری دانش برای منفعت جمعی می‌باشند، زیرا در بسیاری از مواقع حفظ نظام یافته سوابق و تجربیات ارزشمند و انتقال صحیح آن به افراد در ابعاد وسیع اقتصادی و صنعتی می‌تواند مزیت های بسیاری نظیر کاهش زمان، جلوگیری از تکرار آزمون های پیشین و گاهی اوقات مخرب، ممانعت از هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای دستیابی به یک تجربه و یا واقعه را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 16 =