اشتراک‌گذاری بهترین تجارب

رویکرد ژاپنی‌ها برای اشتراک‌گذاری بهترین تجارب

در این مطلب به بررسی رویکرد ژاپنی‌ها برای اشتراک‌گذاری بهترین تجارب (Yokoten) می‎‌پردازیم.

رویکرد سازمان‌های ژاپنی برای اشتراک‌گذاری بهترین تجارب چگونه است؟

سازمان‌های ژاپنی، تویوتا به عنوان یک نمونه، مدیریت دانش خاص خودشان را توسعه داده‌اند. با تمرکز محلی بر ایجاد دانش(کایزن)، مستندسازی دانش(A3)، و رفتارهای Hansei می‌توانیم رویکرد اشتراک دانش Yokoten را نیز به این مجموعه اضافه کنیم.

Yokoten به صورت لغوی به عنوان “سرتاسر و همه جا” ترجمه می‌شود و به معنای اشتراک افقی دانش و تجربه و گسترش افقی بهبودهای حاصل از تجارب در سازمان است. Yokoten فرایندیست که از ایجاد pockets of excellence در داخل سازمان اجتناب می‌کند، و منجر به انتشار دانش در سراسر سازمان می‌شود. سیستم تکرار بهترین تجارب در شرکت فورد، نسخه ای از Yokoten است، بنابراین Yokoten نه تنها به اشتراک بهترین تجارب، بلکه به اشتراک همه‌ی دانش موجود در سازمان اشاره دارد.

حال، به مهمترین جنبه های رویکرد Yokoten اشاره می‌کنیم:

  • اولین مورد جنبه فرهنگی آن است. اشتراک دانش فرد به فرد انجام می‌گیرد. Yokoten یک التزام عمودی (بالابه پایین) برای کپی برداری نیست ، همچنین یک نمونه از انتقال دانش به سمت سطوح بالا و سپس منتشر شدن آن بطرف پایین در سازمان نیست. بلکه دقیقا رویکردیست که انتقال دانش را از همکار به همکار امکان پذیر می‌سازد. نقش مدیران این است که افراد را نسبت به وجود دانشی که باید به اشتراک گذاشته شود و یادگرفته شود، آگاه سازد.
  • دوما، همانند مثال فورد، ایده این رویکرد اینست که کارکنان کورکورانه از یکدیگر کپی برداری نکنند؛ بلکه دانش سایر همکاران را بررسی کنند؛ از آن یاد بگیرند؛ و خرد و دانش خودشان را به مفاهیم دانشی که به دست آورده‌اند، بیافزایند.
  • نکته اصلی در این رویکرد این است که تنها نتیجه به اشتراک گذاشته نمی‌شود، بلکه فرایندی که به آن نتیجه منتهی می‌شود نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. تنها کپی کردن یک تجربه کافی نیست؛ تویوتا دریافته است که کارکنان باید از ایده و منطقی که به تجربه ای موفق منجر شده نیز بیاموزند.
  • مسئولیت تیمی که دانش را خلق کرده است این است که کسانی‌که می‌توانند از این دانش بهره ببرند و استفاده کنند را شناسایی کند و مسئولیت کارکنان شناسایی شده نیز تلاش برای یادگیری آن دانش است. آنها نباید به راحتی ایده هایی که در اولین انتقال متناسب به نظر نمی‌آیند را از دست دهند.
  • رویکرد Yokoten تنها در مورد اشتراک گذاریِ موفقیت نیست، بلکه با اشتراک گذاریِ شکست ها نیز همراه است. بنابراین دیگران می‌توانند از شکست‌ها نیز یاد بگیرند.
  • انتظار این است که افراد باید تلاش کنند ایده و بهبود فرایند را در عمل و در تجربه اولیه خودشان مشاهده کنند( که genchi gembutsu نامیده می‌شود). این همان چیزیست که ما “دیدن یادگیری” می‌نامیم، که می‌تواند به سادگی یک سفر نیم ساعته به بخش دیگری از کارخانه باشد، و یا یک ملاقات یک هفته ای به بخش دیگری از جهان.

اصطلاح ژاپنی دیگری هم هست که اغلب با ساختن فرهنگ Yokoten مرتبط است. این اصطلاح kaze toushi نام دارد که به طور لغوی به معنای “جریان داشتن اطلاعات” یا ” انتقال و چرخش اطلاعات” است، اما به آزادی و راحتی برقراری ارتباطات در یک سازمان اشاره دارد. وقتی‌که جریان اطلاعات ضعیف باشد، Yokoten اتفاق نمی‌افتد.

Yokoten و kaze toushi را در برنامه مدیریت دانشتان به خاطر داشته باشید، و مطمئن شوید که چرخش دانش تازه و ایده های جدید به صورت افقی سرتاسر سازمان اتفاق می‌افتد.

 

منبع:

http://www.nickmilton.com/2020/08/yokoten-japanese-approach-to-best.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =