چالش‌های اشتراک گذاری دانش

چالش‌های اشتراک‌گذاری دانش

در این مقاله چالش‌های اشتراک گذاری دانش بررسی شده است. برای جای‌گزین کردن فرهنگ«ذخیره‌‌سازی دانش» به «اشتراک دانش» در ابتدا باید درک کنیم که چرا کارکنان از اشتراک دانش خود با دیگران امتناع می‌کنند.

چالش‌های اشتراک‌گذاری دانش

چنین طرز تفکری دلایل  مختلفی دارد. در زیر برخی از دلایل اصلی این موضوع به همراه راه‌‌حل‌‌های آن ارائه شده است:

  • کارکنان وقت ندارند

در برخی از مواقع کارکنان تصور می‌کنند که برای به اشتراک‌گذرای دانش خود زمان کافی ندارند. با وجود حجم زیاد مسئولیت‌ها بروز چنین نگرانی‌هایی طبیعی است.

 

راه‌‌حل: برای حل این چالش باید به‌اشتراک‌‌گذاری دانش را به عنوان یکی از اقدامات اساسی و فرآیندهای اصلی سازمان در نظر گرفت نه و آبه عنوان کاری جداگانه.

 

  • به دیگران اعتماد ندارند

گاهی کارکنان نگران هستند که در صورت به‌‌اشتراک‌‌گذاری دانش خود، دیگران از آن سوءاستفاده کرده و ازطریق دانش آن‌‌ها اعتباری به دست آورده و یا به پاداش برسند.

راه‌‌حل: اهداف فردی پرسنل را با اهداف سازمانی پیوند بدهید و در سازمان فرهنگی مملو از اعتماد رواج دهید.

 

  • فکر می‌کنند که دانش قدرت است

گاهی کارکنان دانش خود را در ذهن خود نگه داشته و منتظر می‌مانند دیگران این دانش را از آن‌‌ها درخواست کند و یا انتظار دارند که درمقابل به‌اشتراک‌گذاری دانش حتما چیزی عایدشان شود.

راه حل: ترویج به‌اشتراک‌گذاری دانش ازطریق شناساندن و پاداش دادن به کسانی که دانش خود را با دیگر کارکنان به اشتراک می‌‌گذارند.

 

  • دلیل انجام این کار را نمی دانند.

 گمان نمی‌‌کنند که برای زمانی را به‌ اشتراک گذاری دانش خود  اختصاص دهند چراکه رهبر سازمان دلیلی قانع‌کننده و محکم برای به اشتراک‌گذاری دانش ایجاد نکرده است.

راه‌حل: تعیین اهداف مشخص و دقیق از به‌اشتراک‌‌گذاری دانش تکرار چندباره آن برای کارکنان. مدیران ارشد باید به طور مستمر انتظارات، اهداف و پاداش‌‌های به اشتراک‌‌گذاری دانش را پیگیری کننذ.

 

  • انجام آن هیچ نتیجه مثبتی برای آن‌ها به همراه ندارد

 آنها هیچ پاداش، شناخت، ترفیع یا مزایای دیگری برای به‌اشتراک‌گذاری دانش دریافت نمی‌کنند.

راه‌حل: اعطای پاداش و معرفی به اشتراک‌گذارندگان دانش. به‌عنوان‌مثال، تخصیص امتیازهای دانشی به افرادی که دانش خود را به اشتراک می‌گذارند و درنهایت محاسبه و تشویق افرادی که بیشترین امتیاز را دارند.

 

  • تصویرشان این است که این کار را انجام می‌دهند

 آن‌ها دانش خود را به‌نحوی متفاوت از روش‌های توصیه‌شده و اصولی مدیریت دانش، به اشتراک می‌گذارند.

راه حل:  زمانی را به آموزش و راهبری پرسنل در زمینه روش‌‌های توصیه‌شده به‌اشتراک‌گذاری دانش و دلایل انجام بهتر کارها از این طریق، اختصاص دهید.

کلام آخر

 

به‌طوزر کلی پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان یکی از راه‌های برطرف‌کردن چالش‌های به‌اشتراک‌گذاری دانش می‌باشد.

با گشودن پنجره مدیریت دانش، دانش همانند نور خورشید به زوایای تاریک نشت پیدا خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =