دانش‌های مورد نیاز برای مدیریت دانش

دانش‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی مدیریت دانش

در ایم مطلب به بررسی دانش‌های مورد نیاز برای مدیریت دانش می‌پردازیم.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مدیریت دانش بر روی خلق، انتقال و سازماندهی دانش تمرکز دارد تا دانش سازمانی را قابل کشف، اشتراک‌گذاری و استفاده مجدد کند. بعضی از سازمان‌ها همواره در حال دوباره کاری هستند و چرخ را به طور مکرر از نو اختراع می‌کنند، اما سازمان‌هایی که برنامه مدیریت دانش را دارند با استفاده از دانش گذشته برای ایجاد راه‌حل‌های جدید استفاده می‌کنند و با رقبای خود در بازار به رقابت می‌پردازند. به طور کلی ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این مطلب اشاره کوتاهی به دانش‌های مورد نیاز برای پیاده سازی بهتر مدیریت دانش می‌پردازیم.

مدیریت دانش

فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال

مدیریت دانش برای آگاهی از فن‌آوری‌های در حال ظهور و فعال کردن آنها، نیاز به مشارکت تنگاتنگ با متخصصان فناوری اطلاعات دارد. این شامل سیستم عامل و افزایش قابلیت‌هایی مانند جستجوی سازمانی و ربات‌های چت برای به اشتراک‌گذاری محتوا است. بنابراین به راحتی و با پیش بینی اینکه چه کسانی که به آن دانش نیاز دارند، دانش در کوتاه‌ترین زمان به آنها ارائه می‌شود. با فناوری اطلاعات ارتباط برقرار کنید تا با استراتژی‌های دیجیتال همسو باشید.

مدیریت پروژه

برنامه‌های مدیریت دانش برای اجرای اولیه خود نیاز به برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل دقیق دارند. رویکردهای مدیریت پروژه نیز در طول چرخه عمر برنامه مدیریت دانش لازم است. دانش مدیریت پروژه این امکان را برای گسترش بیشتر در سایر مناطق سازمان فراهم می‌کند. همچنین وقتی ویژگی‌های جدید با استفاده از رویکرد چابک به سیستم مدیریت دانش اضافه می‌شوند، استفاده از مدیریت پروزه بسیار حاثز اهمیت می‌شود. بنا براین یکی از دانش‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی مدیریت دانش، دانش” مدیریت پروژه” است

مدیریت تغییر سازمانی

مدیریت تغییر سازمانی (OCM[1]) برای فرآیندهای مدیریت دانش و ابزارهایی که باید به کار گرفته شوند، بسیارحیاتی است. در نظر بگیرید که چگونه مدیریت تغییر سازمانی بر رفتار کاربر با عناصر مدیریت دانش مانند گیمیفیکیشن[2] و شناسایی همکاران ارزشمند در زمینه تولید محتوا تأثیر می‌گذارد. مدیریت تغییر سازمانی خدمات قابل ارائه ارتباطات را فراهم می‌کند. مدیریت تغییر سازمانی تأثیر مدیریت دانش را در استراتژی سازمان نشان می‌دهد.

منابع انسانی

منابع انسانی [3]مدیریت دانش را از برنامه‌های یادگیری رسمی که معمولاً زیر چتر استعداد یا آموزش قرار دارند پشتیبانی می کند. اصطلاحات جستجو از سیستم عامل‌های مدیریت دانش را می‌توان برای شناسایی نیازهای یادگیری احتمالی ارزیابی کرد. مدیریت دانش همراه با برنامه‌های مربیگری، مدت زمان لازم برای آموزش کارکنان در مورد یک موضوع را کاهش می‌دهد. استعدادیابی هنگامی افزایش می‌یابد که مدیریت دانش برای استخدام‌های جدید به عنوان راهی برای توسعه سریع‌تر به بازار عرضه شود. اهداف عملکردی مربوط به مدیریت دانشِ کارکنان، پاسخگویی مناسب در کوتاه‌ترین زمان را فراهم می‌کنند.

تمرکز بر روی حوزه منابع انسانی یکی از مواردی است که در بسیاری از چارچوب‌ها و مدل‌های استقرار مدیریت دانش به آن تاکید شده است. بدن همراه‌سازی کارکنان یک سارمان، استقرار مدیریت دانش امکان‌پذیر نیست و پس از مدتی با شکست مواجه می‌شود. به همین دلیل توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی و کسب دانش درباره رویکردهای نوین این حوزه، کمک بسیار زیادی به پیاده‌سازی مدیریت دانش می‌کند.

تیم‌های تجاری [4]

دانش گروه‌هایی مانند بازاریابی، تحقیق و توسعه، فروش و زنجیره تامین دانش ضروری مدیریت دانش هستند. آنها محتوا ایجاد می‌کنند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. آنها محتوا را ثبت می کنند و مجددا از آنها استفاده می‌کنند.

 

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/knowledge-managements-guest-list-dynisha-klugh-mba-pmp/

پانوشت: 

[1] Organization Change Management

[2] Gamification

[3] Human Resource

[4] Business Team

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سه =