استخراج دانش

برگزاری کارگاه آموشی استخراج دانش خبرگان در شرکت آبفای فارس

کارگاه آموشی استخراج دانش خبرگان در شرکت آبفای فارس برگزار شد.

این کارگاه آموزشی  به صورت کاربردی و با حضور سفیران دانش و متولیان مدیریت دانش این سازمان در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی فارس برگزار شد. در این دوره آموزشی تخصصی مدیریت دانش، پس از ارائه مفاهیم، الزامات، مزایا و ضرورت های مدیریت دانش، تکنیک‌های کاربردی استخراج دانش خبرگان تشریح شد. با توجه به رویکرد منتوریتگ گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت دانش، تکنیک استخراج دانش به صورت عملی و برای یکی از یکی از خبرگان بازنشسته این سازمان انجام شد تا سفیران دانش به صورت اجرایی با فرایند مستندسازی تجربیات آشنا شوند.

 

دوره آموزشی مدیریت دانش ابفای فارس

شرکت آبفای فارس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزات نیرو در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرهای استان است. این شرکت از آنجا که دارای بیش از 30 سال سابقه کاری است و طی سال های اخیر با خروج تعداد زیادی از خبرگان خود مواجه شده است، به منظور ثبت، نگهداری و بکارگیری دانش خبرگان و افراد در آستانه بازنشستگی، درصدد اجرای این کارگاه آموشی استخراج دانش و پیاده سازی این تکنیک برآمده است.

استخراج دانش

استخراج دانش (KE) شامل مجموعه‌ای از تکنیک­ها و روش‌هایی است که در استخراج دانش متخصصان  و خبرگان از آن­ها استفاده شود. این تکنیک به طور معمول از طریق نوعی تعامل مستقیم با خبره[1] قابل انجام است. از نظر مدیریت دانش، اکثر پرسنل سازمان  مادامی که دارای دانش کافی برای سازمان باشند می‌توانند به عنوان “متخصص یا خبره” شناخته شوند.

منابع انسانی به دلیل محدودیت ظرفیت ضمیر خودآگاه قادر به حفظ و یادآوری تمامی مطالب به طور فی‌البداهه و کامل نیستند، همچنین عقیده اندیشمندان بر آن است که از این پس در عصر دانش بنیان هر فرد نباید تجربیات و اطلاعات خود را ملک شخصی خود بداند و به عنوان سرقفلی و سرمایه حرفه و کار خود قرار دهد. از این رو مستندسازی روش ها، فنون و آموخته‌های انسان‌ها، راهکارهای مطمئن در انتقال تجربیات فردی و اجتماعی به دیگران است، تا جایی که سازمان های پیشتاز برای بهبود عملکرد کسب و کار، در حال گذر از دوران انباشت دانش فردی کارکنان به سوی دوران نگهداری دانش برای منفعت جمعی می‌باشند، زیرا در بسیاری از مواقع حفظ نظام یافته سوابق و تجربیات ارزشمند و انتقال صحیح آن به افراد در ابعاد وسیع اقتصادی و صنعتی می‌تواند مزیت های بسیاری نظیر کاهش زمان، جلوگیری از تکرار آزمون های پیشین و گاهی اوقات مخرب، ممانعت از هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای دستیابی به یک تجربه و یا واقعه را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =