پنج حوزه کلیدی مدیریت دانش در سازمان

پنج حوزه کلیدی مدیریت دانش در سازمان

 پنج حوزه کلیدی مدیریت دانش در سازمان وجود دارد که در هنگام تشکیل تیم مدیریت دانش نباید نادیده گرفته شوند. شما باید در تیم خود به همه‌ این حوزه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر مدیریت دانش را یک میز در نظر بگیریم، پایه‌های آن چه عواملی هستند؟ آیا پنج عامل کارکنان، فرآیند، فناوری و مدیریت و رهبری را می‌شناسید؟

 پنج حوزه کلیدی مدیریت دانش در تیم‌‌سازی

مدیریت دانش، حوزه‌هایی مانند یادگیری و توسعه (فصل مشترک بین هوش مصنوعی (IT) و منابع انسانی (HR))، فرآیند سازمانی و مدیریت را کاور می‌کند. بنابراین تیم پیاده‌سازی مدیریت دانش، به ترکیبی از افرادی نیاز دارد که به این حوزه‌ها اشراف داشته باشند. بنابراین ما در تیم مدیریت دانش به مهارت‌هایی نیازمند هستیم که در ادامه بحث به آن‌ها اشاره می‌شود.

 

  • کارکنان

اگر هدف تیم مدیریت دانش معرفی رفتارها، الگوها و شیوه‌های جدید به سازمان باشد، در میان اعضای تیم، وجود فردی که پیشینه فعالیت درزمینه منابع انسانی (HR)، آموزش یا مربیگری داشته باشد مفید خواهد بود. علاوه بر این شرایطی را فراهم کنید که کل تیم آموزش‌‌های تسهیلگری را دریافت کنند.

  • فرآیندها

تیم مدیریت دانش به تجربه و مهارت کافی در فرآیندهای عملیاتی کسب‌وکار نیاز دارد. تیم مدیریت دانش باید متشکل از افرادی باشد که در تمام زیرمجموعه‌های اصلی سازمانی دارای سوابق و مهارت‌های معتبری باشند. وجود این مهارت‌ها به اعتبار تیم می‌افزاید. هنگامی‌که اعضای گروه با پروژه‌های تجاری کار می‌کنند، می‌خواهند به‌عنوان «بخشی از سازمان» دیده شوند، نه «متخصصانی از دفتر مرکزی که چیزی در مورد این بخش از سازمان نمی‌دانند». آن‌ها باید بتوانند به زبان کسب‌وکار صحبت کنند و با زبان تخصصی و زبان سازمانی ارتباط برقرار کنند. این بهترین تمرین در حوزه کسب‌وکار برای آن‌هاست و آن‌ها به‌عنوان پیش‌قراولانی که در این آموزش‌ها شرکت کرده‌اند با به پایان رسیدن کارگروه‌های کاری، نقش‌ پیشروان مدیریت دانش را در شرکت تابعه خود بر عهده خواهند گرفت.

تیم مدیریت دانش حداقل به یک نفر نیاز دارد که دارای نقاط قوت در جزئیات فناوری باشد، پتانسیل فناوری را به‌عنوان یک توانمندی برای مدیریت دانش درک کند و بتواند از مناسب‌ترین فناوری‌ها برای ارتقای سازمان کمک بگیرد.

درنهایت، در تیم مدیریت دانش باید حداقل یک نفر وجود داشته باشد که از سطوح بالا به مدیریت دانش نگاه کند، بتواند درک کند که چگونه با رهبری سازمان هماهنگ باشد، و وظیفه معرفی تغییرات، خط‌مشی‌ها، ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای سازمان در سطوح بالا را برعهده بگیرد؛ چراکه حمایت مدیریت سازمان برای بقای طولانی‌مدت مدیریت دانش حیاتی است. این شخص می‌تواند رهبر تیم مدیریت دانش یا حتی پشتیبان تیم اجرایی باشد.

حتی اگر هر چهار حوزه مهارتی را  که به‌عنوان پایه‌های میز مدیریت دانش در نظر گرفته می‌شوند داشته باشید، به تخصص دیگری نیز نیاز دارید؛ این تخصص مدیریت تغییر  است. کارگروه پیاده‌سازی مدیریت دانش که تغییر فرهنگ سازمان را برعهده آن است، کار سختی  پیش رو دارد. آن‌ها در کار خود با کارکنانی که اغلب شکاک هستند در ارتباط نزدیک هستند و به همین دلیل به مهارت‌های تأثیرگذاری بر دیگران نیاز دارند. عوامل تغییر باید افرادی متخصص و ماهر باشند. همچنین از آنجاکه مراحل اولیه پیاده‌سازی مدیریت دانش همه‌گی در مورد افزایش آگاهی و ایده است  تیم مدیریت دانش حداقل به یک نفر نیاز دارد که در ارائه، ارتباط، بازاریابی و فروش مدیریت دانش توانمند باشد. این شخص همچنین تلاش می‌کند در کنفرانس‌های خارجی نیز شرکت کرده و فعالیت‌های مدیریت دانش را افزایش بدهد.

blank

اگر جدول مدیریت دانش دارای چهار ردیف است، مطمئن شوید که افرادی با مهارت‌های کافی برای مراقبت از هر چهار پایه مدیریت دانش در تیم شما وجود دارند، به این ترتیب مطمئن خواهید شد که چارچوب نهایی شما محکم و استوار است؛ سپس یک یا چند نفر را اضافه کنید که در  «مدیریت تغییر» مهارت دارند تا بتوانید مدیریت دانش را به نحوه درستی در سازمان پیاده‌سازی کنید. این تخصص به همراه سایر تخصص‌های یادشده پنج حوزه کلیدی مدیریت دانش در سازمان به شمار می‌روند.

منبع:

http://www.nickmilton.com/2022/03/the-5-key-skill-areas-for-km.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =