مدیریت دانش

هفت ابتکار در مدیریت دانش

درباره ابتکار در مدیریت دانش جدید در مدیریت دانش چه می‌دانید؟

در حال حاضر زمان مناسبی برای به چالش کشیدن مدیریت دانش است.  در این مطلب به 7 ابتکار جدیدی در حوزه مدیریت دانش می پردازیم. ممکن است از برخی از این “هفت راهکار جدید در مدیریت” آگاه باشید اما موارد دیگر را نمی‌دانید، بنابراین در اینجا خلاصه‌ای از این هفت مورد به شرح زیر آمده است:

ابتکار در مدیریت دانش

  • مدیریت دانش مبتنی بر شواهد بهتر
  • ایجاد یک جامعه متخصص بین‌المللی از مدیریت دانش
  • وضعیت مدیر دانش خبره
  • آموزش جامع و معتبر مدیر دانش
  • جنبش‌­های باز(مثل نوآوری باز)
  • مدیریت دانش آگاه فرهنگی
  • تصمیم‌گیری مشارکتی بهبود یافته

 

  • مدیریت دانش مبتنی بر شواهد بهتر

در تمامی رویکردهای مدیریتی به سختی می‌توان تئوری یا مدلی را پیدا کرد که توسط شواهد پشتیبانی نشود. به طور مثال، یکی از آخرین افسانه های مدیریتی، هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو است که به طور گسترده در مطالعات مدیریتی استفاده می‌شود، اما شواهد نشان می‌دهد که مازلو هرگز هرمی را برای نمایاندن سلسله مراتب نیازها ایجاد نکرده است.

رشته مدیریت دانش همانند رشته مدیریت، از منظر عملکرد مبتنی بر شواهد، دارای سابقه‌­ای متفاوت است. تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر نظر در مدیریت بسیار رخ می­‌دهد، به این صورت که افرادی که در مدیریت دانش به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند در بسیاری از موارد متکی به نظر خود هستند، غیر از مواردی که از یافته‌های تحقیق در روند تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. سوگیری تأیید(نظرات) در این امر نقش بسیار پررنگی دارد. همانطور که بنیانگذار سایت [2]RealKM استیون باندز[3] توصیه می‌کند ، “متأسفانه ما با فرض اینکه تکنیک­‌های ما ارزشمند هستند، بدون اینکه بدانیم که این ارزشمندی در عمل چگونه محقق می‌شود از کار خود راضی هستیم”. در حال حاضر حوزه مدیریت همانند سایر رشته‌های مدیریتی مانند منابع انسانی، از رویکرد مبتنی بر شواهد استقبال می‌کند.

 

  • ایجاد یک جامعه متخصص بین المللی از مدیریت دانش

انجمن مدیریت مدیریت دانش[4] مستقر در ملبورن تحت نظارت دکتر آرتور شلی[5] میزبان کارگاه‌­هایی برای تشکیل اولین جامعه بین‌المللی متخصصان دانش است. همانطور که دکتر شلی اظهار داشت، “بسیاری از مدیران دانش، جوامع مدیریت دانش را در مناطق مختلف جهان تسهیل می‌کنند. وقت آن است که این جوامع را برای مدیریت دانش به یک جامعه بین‌المللی متصل کنیم. دانش، اقتصاد را پیش می‌برد، بنابراین مهم است که ما یک صدای جمعی را به رهبری نشان دهیم. ”

 

  • وضعیت مدیر دانش خبره

پاول کورنی[6]، مجری، مدرس دانشگاه و متخصص مدیریت دانش در انگلیس از ایجاد یک مجوز مستقل برای شاغلان به ویژه مدیران در حوزه مدیریت دانش حمایت کرده‌ ­است. این یکی دیگر از مولفه‌­های کلیدی مشروعیت حقوقی مدیریت دانش، در کنار استاندارد جدید ISO 30401 KM جهت بهبود و اعتباربخشی به وضعیت مدیران این حوزه خواهد بود.

 

  • آموزش جامع و معتبر مدیر دانش

بنیانگذار سایت RealKM استفان باندز در تلاش برای توصیف سیستماتیک مضامین و موضوعات مورد نیاز برای آموزش تئوری و عملی مدیریت دانش در برنامه درسی مدیریت دانش باز[8] است. برنامه درسی مدیریت دانش باز برای جلوگیری از پراکندگی در مباحث مدیریت دانش و استفاده رایگان و فراگیر با قابلیت ویرایش جمعی تحت مجوز  Creative Commons ارائه می‌­شود. این مجوز بر حقوق استفاده بی طرفانه تأکید دارد یعنی هیچ امکانی در این مجوز وجود ندارد که حقوق افرادی که از آن به درستی استفاده می‌کنند را محدود و یا کاهش دهد و در مجوز داده شده، شخص مجوز گیرنده امکان بازتولید کار، ایجاد دوباز تولید کارهای مشتق شده، توزیع نسخه‌ها، را در اختیار می‌گیرد.

 

  • حرکت باز(جنبش باز) و کار با صدای بلند

استن گارفیلد[9] اخیراً کار با صدای بلند (WOL) را به عنوان ” روند متحولانه مدیریت دانش” توصیف کرد و در مقاله قبلی مجله RealKM ، لنا راس[10] کار با صدای بلند را به عنوان یک شکاف(اختلال، روند) داخلی مهم معرفی کرد که در حال تغییر روش کار روزانه همگان است WOL یک “جنبش رو به رشد است که کارکنان را ترغیب می‌کند تا کار خود را روایت کنند و آنچه را که انجام می دهند اشاعه کنند تا دیگران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، پاسخ دهند، یاد بگیرند و این دانش را در کار خود بکار گیرند.”

در حالی که هنوز یک پایگاه شواهد قابل توجه در اطراف WOL ایجاد نشده است ، اما اثرات آن یک توسعه منطقی و مطلوب از حرکت(جنبش) باز است. از طریق ابتکارات حرکت(جنبش) باز مانند WOL ، دسترسی آزاد ، نوآوری باز و منابع آموزشی باز ، دانش و اطلاعات به راحتی در دسترس افراد نیازمند قرار می‌گیرند. به همین دلیل ، مدیران دانش باید تا آنجا که ممکن است از ابتکارات حرکت(جنبش) باز حمایت کنند.

 

  • مدیریت دانش آگاه فرهنگی

این فرض وجود دارد که شیوه­‌های مدیریت دانش توسعه یافته در فرهنگ های غربی به سادگی می‌تواند به فرهنگ های دیگر پیوند یابد. با این حال، همانطور که اخیراً بحث کردم  ممکن است تحت شرایطی به سادگی پیش نرود. علاوه بر این، سوگیری نظرات در مورد برتری قابل ملاحظه در شیوه‌ها و ساختارهای مدیریت غربی نیز وجود دارد.

معرفی مدیریت دانش در فرهنگ هایی که تفاوت اساسی با فرهنگ های غربی دارند نیازمند آگاهی عینی از تفاوت های فرهنگی و چگونگی احترام گذاشتن به افراد می­‌باشد. برای کمک به این امر ، توسعه و اجرای یک برنامه آگاهی فرهنگی بین المللی برای مدیران دانش ضروری خواهد داشت.

 

  • تصمیم گیری مشارکتی بهبود یافته

بحثی که با انتشار پیش نویس استاندارد جدید ISO 30401 KM برای بازبینی و اظهارنظر عمومی به وجود آمد ، به صورت مشخص نشان از آن دارد که حوزه مدیریت دانش نیاز به فرایندهای باز ، فراگیر و مشارکتی با شیوۀ بهتری در اجرا دارد

 

پانوشت: 

[1] The open movement and working out loud

[2] https://realkm.com/

[3] Stephen Bounds

[4] Knowledge Management Leadership Forum

[5] Dr Arthur Shelley

[6]  Paul Corney

[7]  Nick Poole

[8] Open KM

[9] Stan Garfield

[10] Lena Ross

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =