معماری نقشه دانش پتروشیمی مارون

معماری نقشه دانش پتروشیمی مارون

 نقشه دانش در شرکت پتروشیمی مارون

در ادامه فعالیت‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی مارون، فرایند معماری نقشه دانش در این شرکت آغاز شد. بدین منظور در گام اول جلسات متعددی با مدیران واحدهای مختلف شرکت برگزار شد تا درخت دانش طراحی و تدوین شود. در ادامه نیز جلسه‌های طراحی و تدوین نقشه دانش سازمانی با حضور روسای واحدهای سازمانی و سفیران دانش هر واحد در حال برگزاری است. این جلسه‌ها با رویکرد منتورینگ برگزار می‌شود تنمایندگان مدیریت دانش واحدهای سازمان با روش طراحی نقشه دانش به صورت عملی آشنا شده و در تدوین آن مشارکت داشته باشند.

شرکت شرکت پتروشمی مارون در سال گذشته برنامه پیاده‌سازی مدیریت دانش را در دستور کار خود قرار داد. پیاده‌سازی مدیریت دانش در این شرکت در 5 گام عملیاتی طراحی شد و در  سومین گام برای استقرار نظام مدیریت دانش، درخت دانش و نقشه دانش در این سازمان تدوین شد.

نقشه دانش

معماری نقشه دانش

نقشه دانش، یکی از مهمترین ابزار‌های مدیریت دانش است که در آن به کارکنان سازمان، اطلاعاتی در خصوص محل قرارگرفتن دانش و منابع دانشی اعم از افراد صاحب دانش، اسناد و منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی داده می‌شود. به طور کلی نقشه دانش، تخصص‌ها و دانش مورد نیاز افراد را با محل قرارگیری آنها در سازمان مشخص می کند.

ایجاد نقشه دانش سازمانی به معنای این است که بدانیم در سازمان چه کسی، چه چیزی می‌داند و کجاست. نقشه‌های دانش، با شکل‌دهی بانک‌های اطلاعاتی دانشی کارکنان و سنجش سطح دانش آن‌ها در زمینه‌های مختلف، سازمان را در ایجاد کامل‌ترین تیم ممکن برای انجام پروژه‌ها و یا حل مسئله‌های خاص یاری می‌کنند. به طور کلی نقشه دانش، نمایش تصویری از دانش آشکار و پنهان، رسمی و غیر رسمی، ثبت شده و نشده، داخلی و خارجی را جهت استفاده مجدد، بهره‌برداری بیشتر از تواناییی‌ها و سرمایه‌های ناملموس و مزیت رقابتی ارائه می‌کند.

از طریق نقشه دانش، می‌توان به منابع کلیدی از طریق شناسایی کارشناسان داخل و خارج سازمان در صورت نیاز دست یافت و فرصت و زمان دسترسی به آنها را کوتاه کرد. با این اقدام می‌توان از دوباره‌کاری‌ها، ممانعت و در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. با استفاده از این نقشه می‌توان پل ارتباطی بیشتر در زمینه تسهیم، تبادل دانش و تجارب ایجاد کرده و فرصت‌های یادگیری را آشکارتر ساخت و از ابتکارات و تحقیقات حمایت کرد. نقشه دانش پتروشیمی مارون با این هدف در تدوین شده است

مدل های مدیریت دانش

پتروشیمی مارون؛ یکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های ایران و جهان

شرکت پتروشیمی مارون در سال 1377 برای اجرای طرح الفین هفتم تاسیس شد. با اجرای این طرح که یا ظرفیت تولید سالیانه 1.1 میلیون تن پلی اتیلن در زمره بزرگترین الفین ها در جهان می باشد، برای اولین بار در کشور، اتان از گاز طبیعی استحصال شده، طی فرآیندهایی به مواد الفینی، فرآورده های پلیمری و شیمیایی تبدیل شد. واحد الفین پتروشیمی مارون با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و یکصد هزار تن اتیلن یکی از معدود مگا الفین‌های به بهره برداری رسیده جهان می‌باشد. این واحد عظیم با تولید سالیانه 1،100،000 تن اتیلن گرید پلیمری و 200،000 تن پروپیلن گرید پلیمری به عنوان محصولات اصلی در تبدیل هیدروکربن ها به مواد پلیمری و پتروشیمیایی نقش اساسی دارد. به‌طور کلی شرکت پتروشیمی مارون با توانایی تولید سالانه 1100000تن اتیلن، 200000 تن پروپیلن، 300000 تن پلی اتیلن سنگین، 300000 تن پلی پروپیلن و بیش از 443000تن انواع گلایکول یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی در ایران و جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =