سازمان اشتراک دهنده دانش

چگونه ‌‌‌می‌توان یک سازمان اشتراک دهنده دانش ایجاد کرد؟

اشتراک دانش در سازمان مزایای زیادی دارد، اما همه سازمان‌‌‌ها از آن بهره نمی‌برند. دانش اغلب در حوزه‌های محتلف سازمان پراکنده است. دانش در بخش‌ها و گروه‌های پروژه و برای اهداف فردی تولید ‌‌‌می‌شود. این دانش ‌‌‌می‌تواند به عنوان اسناد در یک سرور، در رایانه یک کارمند و در پایگاه‌‌‌های دانش ذخیره شود یا به طور کلی ذخیره نشود. معمولاً بیشتر دانش مستندشده علی‌رغم سودمندی آن برای بسیاری از کارمندان، مشتریان و شرکا، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله به این دلیل است که کارکنان نمی‌توانند آن دانش را پیدا کنند یا حتی نمی‌دانند که سازمان آن را در اختیار دارد. مزایای استفاده مجدد از دانش جمعی در یک سازمان بسیار زیاد است. به کارگیری مدیریت دانش در یک سازمان ‌‌‌می‌تواند به کارایی عملیاتی و یادگیری سازمانی و همچنین نوآوری و توسعه محصول منجر شود. دستیابی به این مزایا نیاز به یک استراتژی مدیریت دانش سازمانی دارد که از فرهنگ اشتراک دانش و ایجاد یک پایگاه دانش مشترک پشتیبانی کند.

 

مدیریت دانش

یک استراتژی مدیریت دانش جمعی و شرکتی برای متحد کردن سازمان

یک استراتژی مدیریت دانش برای به اشتراک‌گذاری دانش شرکت ‌‌‌می‌تواند به سازمان کمک کند تا روند و گردش کار جذب، ساختاردهی، استفاده مجدد و بهبود دانش را یکپارچه کند. مدیریت دانش باید به عنوان بخشی طبیعی از روند کار روزمره در فرهنگ سازمان تعبیه شود. همه باید بتوانند به پایگاه دانش ارزش بیفزایند. یک پایگاه دانش مشترک که برای افزودن و اشتراک دانش برای همه قابل دسترسی است.  اما لازم به یادآوری است که فناوری یک توانمندساز برای یک استراتژی است. بدون داشتن فناوری مناسب، با وجود ایجاد یک استراتژی عالی، قادر به درک کامل پتانسیل مزایا نخواهید بود.

نرم افزار مدیریت دانش باید از هر لحاظ از استراتژی مدیریت دانش جمعی پشتیبانی کند. اگر استفاده از این فناوری دشوار باشد یا از این استراتژی پشتیبانی نکند، به سختی ‌‌‌می‌توان کارمندان را  متمایل به استفاده از آن کرد. شاید آنها فکر کنند که اگر نرم افزار مدیریت دانش از استراتژی پشتیبانی نکند، بنابراین استراتژی چندان مهم نیست. استفاده از فناوری آسان و منطبق با استراتژی مدیریت دانش ‌‌‌می‌تواند به کارکنان کمک کند از این استراتژی پیروی کنند.

شرکت‌های مشاوره مدیریت دانش توصیه می‌کنند دانش جمعی را در یک پایگاه دانش بنیان مرکزی متصل به نرم افزار تجاری و صفحات وب سازمان ساختاربندی کنید. اگرچه همه، از جمله کارمندان، مشتریان و شرکا باید به پایگاه دانش دسترسی داشته باشند، اما همه نباید همه چیز را ببینند و به آنها دسترسی پیدا کنند. افراد مختلف باید بتوانند چیزهای مختلف را ببینند و بتوانند با افزودن، پرچم گذاری و / یا بهبود دانشی که به آن دسترسی دارند، به بهبود و ارتقای آن کمک کنند.

مدیریت دانش

مزایای اشتراک دانش بسیار زیاد است

با ایجاد یک استراتژی مدیریت دانش شرکتی و اجرای نرم افزار مدیریت دانش که از این استراتژی پشتیبانی ‌‌‌می‌کند، مزایای بزرگی را کشف خواهید کرد که به شما در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان کمک ‌‌‌می‌کند. مدیریت دانش موفقیت آمیز ایده‌‌‌های نوآورانه‌ای است که منجر به کسب مزیت‌‌‌های رقابتی ‌‌‌می‌شود و به منظور کاهش هزینه‌‌‌ها و بهبود کیفیت خدمات، ناکارآمدی‌‌‌های داخلی را برطرف ‌‌‌می‌کند.

اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش، دانش دقیق و مرتبطی را فراهم ‌‌‌می‌کند که هم قابل کشف و هم قابل استفاده است. این امر برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی (AI) ، دستیارهای پشتیبانی مجازی (VSA) و ربات‌‌‌های چت قادر به ارائه پاسخ‌‌‌های هوشمندانه با یادگیری ، پیش بینی و شگفت آور هستند بسیار مهم است. مدیریت دانش پایه و اساس موفقیت آینده سازمان ‌‌‌می‌شود. اگر امروز مدیریت دانش را به کار نگیرید، به زودی از رقبای خود عقب خواهید افتاد، زیرا آنها اکنون مدیریت دانش را کاملاً در اختیار دارند.

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/how-build-knowledge-sharing-organization-therese-walve/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =