خاستگاه مدیران در هزاره سوم

مدیریت دانش؛ خاستگاه مدیران در هزاره سوم

در این مطلب به بررسی خاستگاه مدیران دانش در هزاره سوم می‌پردازیم.

مدیریت دانش؛ خاستگاه مدیران در هزاره سوم

امروزه پیچیدگی مشاغل، تنوع مأموریت‌ها، افزایش رقابت، اهمیت تخصص، پیشرفت تکنولوژی و حجم بالای اطلاعات در سازمان‌ها، باعث ظهور پدیده‌ای به نام «مدیریت دانش» شده است. به‌کارگیری دانایی در سازمان‌ها و تلفیق آن در نظام‌های مدیریتی به‌ویژه نظام تصمیم‌گیری می‌تواند توسعه مدیریت را در ابعاد مختلف به ارمغان آورده و از سوی دیگر؛ عدم به‌کارگیری دانش نیز می‌تواند هزینه‌های هنگفت و جبران‌ناپذیری را به سازمان‌ها تحمیل نماید.

این اهمیت را به‌وضوح می‌توان در اندیشه و کلام مدیران و در بطنِ سازمان‌ها و شرکت‌های تحت امرشان یافت و شنید. تمرکز شرکت‌هایی هم چون آمازون و سامسونگ بر«مدیریت دانش مشتری» یا تأکید گوگل بر«مدیریت دانش کارکنان» و شرکت اپل با تأکید بر «مدیریت تولید دانش» گویای این واقعیت است که در تمامی این شرکت‌ها و از منظر مدیران عامل آن‌ها، دانش یک «استراتژی دائمی و زنجیر ارزش» محسوب می‌شود.

همچنین کمپانی چندملیتی نایک با بیش از نیم‌قرن فعالیت در تولید پوشاک و ابزار ورزشی در وب‌سایت خود نوشته است که «بهره‌مندی از دانش، خلاقیت و نوآوری برای همه ورزشکاران سراسر دنیا» چراکه «فیل نایت» مدیرعامل و مالک این شرکت، کمپانی نایک را همیشه متکی بر دانش و فناوری برای پاسخگویی مناسب برای مشتریان معرفی نموده و از این رهگذر موفق شده است که یکی از ده شرکت برتر در سال 2010 در جهان معرفی شود.

برحسب این نگرش و بر اساس آنچه شرکت گروه گارتنر(Gartner) یکی از شرکت‌های پژوهشی و مشاوره آمریکایی مطرح می‌کند شرکت‌های تجاری آمریکا در سال 1997 میلادی برای مشاوره‌های مدیریت دانش 5/1 میلیارد دلار هزینه کردند و سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد دلار به این رقم اضافه می‌شود.

شرکت ژاپنی تویوتا نیز به دانش کارکنان خود به چشم یک سرمایه ارزشمند نگاه می‌کند و همواره بر آموزش و اشتراکِ دانش میان کارمندان تأکید دارد و از این مسیر، دانش و مهارت آن‌ها را ارتقاء داده و ایده و پیشنهاد کارکنان که متأثر از همین بینش و دانش بالاست؛ این شرکت را تبدیل به یکی از غول‌های صنعتی جهان نموده است.

اما همان‌گونه که در مقدمه ذکر شد، عدم به‌کارگیری دانایی و عدم تولیدِ دانشی که خلاقیت و نوآوری را پرورش می‌نماید، برخی شرکت‌ها را با ناکامی و افول مواجه ساخت و از این رهگذر، شرکت سونی را می‌توان یکی از این مصادیق ذکر نمود. البته هرچند تلویزیون، کنسول‌های بازی و دوربین‌های سونی هم‌اکنون نیز یکی از پرطرفدارترین کالاهای دنیاست؛ اما عدم توفیق در تولید، انتقال و آموزش ِدانش (خلاقیت و نوآوری) سایر محصولات این شرکت ازجمله گوشی‌های همراه، موجب شده است که این کمپانی از رقبای خود عقب بماند و درنهایت بازار جهانی را از دست بدهد. شرکت‌های دیگری همچون موتورولا، توشیبا، کوداک و نوکیا و ده‌ها کمپانی دیگر نیز، مسیر ورشکستگی را همین‌گونه پیمودند.

اما مدیریت دانش چگونه با « آموزش، خلاقیت و نوآوری» که کلید کامروایی یا ناکامی کمپانی‌هایی که برخی از آن‌ها در این مقاله نام‌برده شد، ارتباط پیدا می‌کند؟ دانشمندان چهار مزیت برای مدیریت دانش قائل شده‌اند که یکی از آن‌ها خلاقیت و نوآوری است. این آگاهی، نگرش و بصیرت کارکنان است که به آن‌ها اجازه می‌دهد درک بهتری از کار خود داشته باشند و با کاهش هزینه‌ها، مدیریت سرمایه، پردازش اطلاعات، انعطاف و انطباق‌پذیری در کار؛ خلقِ ارزش نمایند.

دکتر دنهام گریDenham Grey)) دریکی از همایش‌های مدیریت دانش اظهار می‌دارد:« مدیریت دانش دیدگاه‌ها، رهیافت‌ها و بصیرت قرارداد سرمایه‌گذاری‌های مناسب در داده و اطلاعات را در بهترین موارد استفاده که بیشترین نیاز بدان می‌رود فراهم می‌آورد» این رهیافتی است که اهمیت و اتکای «خلاقیت و نوآوری» را به دانش حائز اهمیت می‌سازد.

 

اما مطلب پایانی این مقاله و آنچه به‌عنوان خاستگاه مدیران و بر اساس یافته محققان از سال 2000 میلادی تاکنون برای تغییر، پیشرفت و توسعه سازمان و شرکت‌های خود مبنا قرار داده‌اند، معرفی مدلی است که به «مدل ادکار» (ADKAR) شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین رکن از ارکان این مدل، توجه به«دانش» و یا به عبارتی «دانش درباره چگونگی تغییر» است.

جایگاه مدیریت دانش در مدل ادکار
جایگاه مدیریت دانش در مدل ادکار

مدل «ادکار» مدلی شگفت‌انگیز است که بر روی بیش از 300 شرکت طراحی، آزمایش و اجراشده است. در این مدل دانش و مهارت افراد ارزیابی و برای ارتقاء آن برنامه‌ریزی می‌شود و چشم‌اندازی واضح از توانایی افراد ترسیم و سطح آموزش آن‌ها از صفرتا صد درجه‌بندی می‌شود. به‌طورکلی سایر مؤلفه‌های این مدل ازجمله آگاهی، تمایل، توانایی و تقویت نیز پیوند ناگسستنی با«دانش» داشته و مدیران و کارکنان را به هر سوی آماده برای «تغییر واقعی» می‌نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =