تدوین کتاب تجریبات راه‌اندازی الکتروکمپرسور واحد F منطقه 8 انتقال گاز ایران

تدوین کتاب تجریبات راه‌اندازی الکتروکمپرسور واحد F منطقه 8 انتقال گاز ایران

در ادامه فعالیت‌های اجرایی پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران، کتاب تجریبات تعمیر، مونتاژ‌، نصب و راه‌اندازی الکتروکمپرسور واحد F تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز تدوین شد. این پروژه یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت انتقال گاز ایران در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات کلیدی در صنعت گاز کشور به شمار می‌آید. به همین دلیل مستندسازی درس‌آموخته‌ها و تجربیات آن از اهمیت زیادی برخوردار بود.

الکتروکمپرسور واحد F

گیربکس الکتروکمپرسور واحد F تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز، سال 93 نصب و در سال 94 پس از 300 ساعت کارکرد به‌دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شد. ورودی گیربکس از الکتروموتور با توان 8.  MW و دور 1500 RPM تًمین می‌گردد و خروجی آن که به کمپرسور گاز وصل می‌شود در محدوده (8400 – 12600 RPM) کار می کند. با توجه به عدم ارائه قطعات از سوی شرکت  VOITH جهت تعمیر و نصب و راه اندازی مجدد به دلیل محدودیت های بین المللی (تحریم ها) و همچنین حساسیت بالا و پیچیدگی‌های خاص تجهیز هیچ‌یک از شرکت‌های پیمانکاری مسئولیت نصب و راه‌اندازی مجدد آن را بر عهده نگرفته و متخصصان منطقه 8 عملیات انتقال گاز بر آن شدند تا از توانمندی‌های داخلی برای حل این مشکل استفاده کنند.

برای ساخت و تعمیر قطعات آسیب‌دیده الکتروکمپرسور حدود 15000 یورو معادل 6 درصد قطعات اورجینال (265 هزار یورو) هزینه شده است. هزینه نگهداری و تعمیرات توربین‌های گازی به‌مراتب بالاتر از الکتروموتور و گیربکس می باشد و این گیربکس می‌تواند تا 70000 ساعت به‌صورت Free Maintenance مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

الکتروکمپرسور
تصویر الکتروکمپرسور

همت و تلاش متخصصین منطقه 8 عملیات انتقال گاز در این عرصه باعث شد، درزمینه اقتصادی، ‌علمی، کارآفرینی و خودباوری فرصتی فراهم شود تا ضمن اثبات توانمندی خویش، موجب خودکفایی هرچه بیشتر و کاهش وابستگی در این حوزه شده و افتخاری بزرگ و ستودنی در کشور کسب شود. این اقدامات جهت رسیدن به قله‌های خودکفایی و در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های داخلی و توانمندسازی شرکت‌های بومی و ارتقاء سطح تولید پایدار در سطح صنعت نفت و گاز کشور، انجام گرفته است.

مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران

پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران از سال 1399 آغاز شده و تا اواخر سال جاری ادامه دارد. این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های مدیریت دانش در سطح کشور است. گروه مشاوره مدیریت دانش دانا برای پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران از رویکرد منتورینگ بهره می‌برد تا پس از اتمام پروژه، سفیران دانش شرکت انتقال گاز ایران، فعالیت‌های مدیریت دانش را در این سازمان ادامه دهند.

تدوین کتاب تجریبات تعمیر، مونتاژ‌، نصب و راه‌اندازی الکتروکمپرسور واحد F  منطقه 8 عملیات انتقال گاز، یکی از اقداماتی بود که با همراهی سفیران دانش این شرکت و با استفاده از تکنیک استخراج دانش اجرایی شد. درس‌آموخته‌های حاصل این کتاب می‌تواند در واحدهای مشابه صنعت نفت و گاز کشور مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت مشاوره  مدیریت دانش دانا

 

https://b2n.ir/e57124

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 14 =