مدیریت دانش دانا

تدوین کتاب تجارب احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار

کتاب تجارب احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار تدوین شد.

پروژه بزرگراه شهید رستگار یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار در تکمیل رینگ خارجی شبکه بزرگراهی تهران است. احداث این طرح کاهش ترافیک در جنوب شرقی تهران، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف زمان را به همراه دارد. همچنین مشکل بار ترافیک سنگین ورودی‌های جنوب‌شرقی تهران با اتصال این مسیر تا حد زیادی مرتفع خواهد گردید. هدایت وسایل نقلیه سنگین از مسیرهای درون شهری به محور آزادگان و امام علی (ع) و بزرگراه امام رضا (ع) از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

پس از اجرای فرایند استخراج دانش در این طرح مهم شهرداری تهران، کتاب تجارب احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار تدوین شد. بدین منظور پس از برگزاری جلسه های بازنگری پس از اقدام (AAR)، موضوعات کلیدی و خبرگان و متخصصان مرتبط با هر موضوع از میان ذینفعان طرح شامل معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران(کارفرما)، سازمان مهندسی و عمران شهر تهران(مجری طرح)، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران(مشاور)، مهندسین مشاور سازیان(مشاور)، مهندسین مشاور رهاب(مشاور) و موسسه شهید رجائی(پیمانکار)، شهرداری منطقه 15 و سایر ذینفعان پروژه انتخاب شدند. در گام بعدی با همکاری تیم مدیریت دانش طرح، جلسه‌های استخراج دانش خبرگان و مستندسازی تجربیات پروژه برگزار شد.

به طور کلی در این پروژه بیش از 200 نفرساعت مصاحبه استخراج دانش با 25 نفر از خبرگان طرح در 5 گروه از ذینفعان انجام شد و پس از جلسه‌های متعدد بارخوانی درس‌آموخته‌ها، کتاب تجارب فنی و مدیریتی پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار تدوین شد.

مدیریت دانش پروژه

بزرگراه شهید نجفی رستگار

منطقه 15 تهران یکی از مناطق واقع در جنوب شرقی تهران است. مهم‌ترین ترمینال جنوبی استان تهران در این منطقه واقع شده و موقعیت مناسبی جهت برقراری ارتباط با سایر استان‌ها دارد. رشد محدوده این منطقه شهرداری تهران طی چند دهه اخیر پیوسته جریان داشته و در سال‌های اخیر بیش‌تر زمین‌های خالی سطح منطقه به واحدهای مسکونی تبدیل شده است. منطقه ۱۵ از شمال به پادگان قصر فیروزه، ۴۵ متری آهنگ، خیابان خاوران و شوش شرقی، از غرب به خیابان فدائیان اسلام، از جنوب به خیابان دولت آباد، کوه‌های بی‌بی شهربانو و کارخانه سیمان و از شرق به کوه‌های شرقی تهران و اراضی افسریه منتهی می‌شود.

 

blank

 

بزرگراه شهید نجفی رستگار، بزرگراه‌های آزادگان و امام رضا (ع) را به‌صورت مستقیم به یکدیگر متصل کرده و کسانی که قصد حرکت از شرق به غرب کشور را دارند، می‌توانند بدون ورود به تهران از این کمربندی استفاده کنند. به‌عبارتی پروژه شهید نجفی رستگار بخشی از کمربند شرقی تهران و اتصال‌دهنده بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا (ع) است.

در پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار حدود 6 کیلومتر طول راه اعم از تندرو، کندرو و اصلاحات هندسی برای تبادل ترافیکی احداث شده است. مشخصات تندروها، کندروها و تبادلات ترافیکی به شرح زیر است:

  • تندروی شمالی به طول 10350 متر در 4 لاین
  • کندروی شمالی به طول 9200 متر در 3 لاین
  • تندروی جنوبی به طول 7750 متر در 4 لاین
  • کندروی جنوبی به طول 8250 متر در 3 لاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 8 =