blank

موضوعات مهم مدیریت دانش چیست؟

در این مطلب به بررسی موضوعات مهم مدیریت دانش می‌پردازیم.

مدیریت دانش یک حوزه بین بخشی در سازمان‌هاست که از موضوعات مختلفی تاثیر می‌پذیرد و بر حوزه‌های مختلف سازامانی تاثیر می‌گذارد. استن گارفیلد مشاور برجسته مدیریت دانش در یکی از آخرین مطالبی که در وب سایت خود منتشر کرده، به 15 موضوع مهم که بر فرایند مدیریت دانش سازمان اثرگذار است اشاره نموده است. این موضوعات در زمینه‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، سرمایه‌های انسانی سازمان، فرایندهای دانشی و غیره مطرح شده و توجه به آن‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت مدیریت دانش داشته باشد.

1- محیط‌های کار دیجیتال

بسترها و پلتفرم‌­های جدید برای کمک به افراد در انجام موثرتر کارها

2- تحول دیجیتال

مدیریت تغییر مورد نیاز برای انطباق و وادار کردن افراد به استفاده از ابزارهای کار دیجیتال و استفاده روتین از آن­‌ها

3- کارکردن با صدای بلند

Work Out Loud (WOL): حرکتی رو به رشد که کارمندان را تشویق می­‌کند تا کار خود را روایت کنند و آنچه را که انجام می‌­دهند، به اشتراک بگذارند تا دیگران بتوانند با آن­‌ها تعامل کنند، به آن­‌ها پاسخ دهند، یاد بگیرند و این دانش را در کار خود اعمال کنند.

4- مدیریت جوامع کاری

یک رشته رسمی نوظهور است که در آن مدیران جامعه به طور رسمی آموزش می­‌بینند، توسعه می­‌یابند و به شکل وظایف تمام وقت، برای نظارت بر انجمن‌­های خبرگی و انجمن‌های برند و بازار محور، تعیین می‌­شوند.

5- محاسبات شناختی و هوش مصنوعی(AI)

برای خودکارسازی برخی از وظایف مدیریت دانش و تقویت تصمیم‌­گیری مربوط به دانش استفاده می‌­شود.

6- تجزیه و تحلیل Analytics و هوش تجاری

به مدیریت دانش برای استفاده از داده­‌ها، جهت استخراج بینش و آگاهی از رفتارها، اقدامات و تصمیمات کمک می­‌کند.

7- شبکه­‌های اجتماعی سازمانی (ESN)

یک رابط کاربری بهبود یافته برای بحث­‌های اتصال آنلاین که به مدیریت دانش اجازه می­‌دهد از این واقعیت استفاده کند که تقریباً همه، خارج از کار از رسانه­‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند تا رفتارهای مشابه در داخل شرکت را هدایت کنند.

8- ابزارهای چت مانند Slack

عمدتا برای تعامل تیمی استفاده می­‌شود و همکاری را تشویق می‌­کند، اما می‌­تواند در کنار ESN سازمان برای کاربران گیج کننده باشد.

9- نشان دیجیتال و Gamification

روش‌­های جدید ایجاد انگیزه جهت شناخت افراد برای انجام به اشتراک­‌گذاری دانش مطلوب و رفتارهای مشترک.

10- روش‌ چابک

این موضوع ریشه در توسعه نرم‌افزار دارد؛ اما اکنون به طور گسترده‌­تری در سراسر سازمان مورد استفاده قرار می­‌گیرد. روشی برای فکر کردن در مورد درگیر کردن کاربران و تعامل آن­‌ها در فرآیند توسعه سیستم­‌ها و استفاده از بازخورد تکراری در طرح‌­ها.

11- برنامه­‌های تلفن همراه و آوردن دستگاه خود

(BYOD) Bring Your Own Device: افراد زیادی از تلفن­‌های هوشمند و تبلت‌­ها برای سیستم­‌های مربوط به کار و اتصال به شبکه‌­های سازمانی استفاده می­‌کنند، بنابراین مدیریت دانش باید اطمینان حاصل کند که سیستم­‌های دانش برای موبایل بهینه‌­سازی شده‌­اند، تا دانش از طریق این دستگاه‌­ها قابل‌دسترسی باشند.

12- حفظ دانش

نیروی کار مسن، به زودی بازنشسته خواهد شد و برای بهره­‌گیری از دانش و تجربه آن‌­ها به روش‌­های خلاقانه­‌ای مانند برقراری ارتباط با جوامع سابق خود نیاز داریم.

13- تجمیع و یکپارچه‌سازی منابع دانشی

استفاده از برچسب­ه‌ا، جریان­‌های فعالیت و فراخوانی­‌های API برای ارائه اطلاعات مناسب از طریق کانال‌های چندگانه انجام می­‌شود.

14- سفارشی­‌سازی 

به افراد امکان می‌دهد تا با جریان­‌های بالقوه اطلاعات به روشی بهینه ارتباط برقرار کنند، نویز را فیلتر کرده و آنچه که بیشتر مورد نیاز است، تحویل دهند.

15.استاندارد ISO 30401

  این استاندارد نحوه پیاده­‌سازی مدیریت دانش را تعیین نمی­‌کند اما اصول راهنمایی را توضیح می­‌دهد. استاندارد مدیریت دانش الزامات را توصیف می‌­کند؛ اما نحوه رسیدن به آن را توضیح نمی‌­دهد. سعی می­‌کند اطمینان حاصل کند که مدیریت دانش با درجه‌­ای از ثبات مدیریت می­‌شود و کمکی برای حسابرسی مستقل است.

منبع: 

https://stangarfield.medium.com/what-are-the-hot-topics-in-knowledge-management-bd8be0b39970

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − ده =