مستندسازی تصویری تجربیات خبرگان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

مستندسازی تصویری تجربیات خبرگان گل‌گهر

مستندسازی تصویری تجربیات خبرگان گل‌گهر توسط گروه مشاوره مدیریت دانش دانا انجام شد.

در ادامه فعالیت‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، استخراج دانش خبرگان در دستور کار تیم مدیریت دانش این شرکت قرار گرفت. بدین منظور خبرگان در آستانه بازنشستگی شرکت با همکاری واحدهای مربوطه شناسایی شدند و پس از تعیین اولویت‌های اجرایی، 6 خبره برای پیاده‌سازی این تکنیک انتخاب شدند.

با توجه به تجربیات موفق کسب شده در پیاده‌سازی مدیریت دانش اورهال و بهره‌گیری از تکنیک‌های تصویربرداری، مستندسازی تجارب خبرگان نیز با رویکرد تصویربرداری و تولید درس‌آموخته‌های ویدئویی اجرا می‌شود. تجارب استخراج شده از خبرگان پس از طی کردن مراحل مختلف و نهایی‌سازی محتوا، در سامانه مدیریت دانش بارگذاری می‌شود.

 

مستند‌سازی تصویری تجربیات

مستندسازی تصویری تجربیات یکی از تکنیک‌های کلیدی و کاربردی در مدیریت دانش است. در مستندسازی تصویری تجارب خبرگان می‌توان دانش فنی و دانش مدیریتی را به راحتی هرچه تمام ثبت کرد، به اشتراک گذاشت و در نهایت نیز به کار‌ گرفت. بسیاری از دروس آموخته که در سازمان‌‌ها توسط کارکنان خلق می‌شود، با ثبت نوشتاری به صورت کامل منتقل نمی‌شود. یکی از راهکارهای بسیار خوب در به اشتراک‌گذاری دروس‌آموخته و دانش ضمنی افراد خصوصا دانش فنی، استفاده از تکنیک‌های بصری‌سازی است و تولید ویدئو راهکاری برای اشتراک دانش در سازمان به شمار می‌آید.

سرعت انتقال دانش در ویدیو بسیار زیاد است و مخاطب با صرف زمان کمتری نسبت به دیگر تکنیک‌ها مطالب بیشتر، مفید‌تر و جذاب‌تری را دریافت می‌کند. جزئیات قابل بیان در یک درس‌آموخته ویدئویی به مراتب بیشتر از حالت نوشتاری است و این جزئیات علاوه بر ارائه اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب قدرت تصور او را نیز بالا می‌برد. برخی از سازمان‌های کشور در سالیان اخیر تا حدودی از این تکنیک در اقدامات مدیریت دانش خود استفاده می‌کنند.

به کارگیری تکنیک مستندسازی تصویری در فرآیند مدیریت دانش می‌تواند منافع زیادی برای سازمان داشته باشد، چرا که بسیاری از افراد در سازمان امکان ثبت دروس‌آموخته خود را به دلایل مختلف از جمله سواد نوشتاری پایین، سواد رایانه‌ای کم و یا سمت‌های سازمانی بالا که به آنها فرصت نوشتن را نمی‌دهد، ندارند. به همین دلیل استفاده از این تکنیک می‌تواند یک میانبر بسیار خوب در کسب دانش ارزشمند مدیران، کارشناسان و خصوصا اپراتور‌های سازمان باشد.

آشنایی با شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

منطقه معدنی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدن، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می‌باشد.  این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده‌است. آثار موجود و حفاری‌های باقی‌مانده در محل کانسار دلالت بر آن دارد که این کانسار در قرون گذشته مورد شناسایی و بهره‌برداری قرار گرفته است. سن تقریبی یک نمونه از سرباره کوره های قدیمی که از سنگ معدن گل گهر استفاده می‌نموده است، در حدود 900 سال تخمین زده شده است. در دوره معاصر عملیات اکتشاف و پی‌جویی طرح سنگ آهن گل گهر در سال 1348 توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی ادامه یافت و از سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار گردید. کانسار سنگ آهن گل‌گهر در شش آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره‌ای در حدود 1200 میلیون تن در محدوده‌ای به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض تقریبی 4 کیلومتر قرار گرفته‌است. بهره‌ برداری از توده معدنی شماره یک بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است که بخش زیادی از آن استخراج گردیده‌است.

پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر از سال 1397 با همکاری گروه مشاوره مدیریت دانش دانا آغاز شده است و تا کنون ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش همچون مدیریت دانش اورهال، انجمن خبرگی، تدوین درخت دانش، تدوین نقشه دانش و غیره در این شرکت اجرایی شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 12 =