مستندسازی تجربیات سد گردیان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

مستندسازی تجربیات سد گردیان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

در چهارمین فاز از پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، مدون‌سازی درس‌آموخته‌ها و تجربیات احداث سد گردیان در دستور کار قرار گرفت. بدین منظور پس از شناسایی موضوعات کلیدی، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش مناسب تعیین و با همکاری خبرگان و سفیران دانش مرتبط اجرایی شد.

سد گردیان

سد از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مفید مخزن 23.03 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 27 میلیون متر مکعب است. ارتفاع سد از پی 40 متر، عرض تاج سد ده متر و طول تاج سد یک هزار و 420 متر است. سد گردیان  یکی از پروژه‌های طرح و توسعه بهره‌برداری از وردخانه ارس است که  با هدف برداشت شش متر مکعب از رودخانه ارس برای آبیاری24 هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی دشت‌های جلفا، یکانات و هرزندات، استفاده بهینه از حقابه کشور و استفاده حداکثر از پتانسیل آبی رودخانه‌های مرزی کشور، تثبیت جمعیت و نیروی انسانی در محدوده مرزی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه نیروی کار احداث شده است.

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در سال ۱۳۴۲ با تشکیل سازمان آب و برق آذربایجان و با تحت پوشش قرار دادن استان‌های آذربایجان شرقی و غربی فعالیت خود را آغاز و از سال ۱۳۴۷ این سازمان به شرکت سهامی آب و برق آذربایجان تغییر نام داد. در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب تحت عنوان شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان فعالیت خود را ادامه داد. در تاریخ ۴/۲/۶۴ با تصویب هیئت‌وزیران به دو شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تبدیل شد.

در جلسه مورخ ۱۳۷۲/۶/۲۱ هیئت‌وزیران و پیشنهاد شماره ۴۸۹۱۰/۱۳۰۵/۵۰۵ وزارت نیرو و به استناد ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ نام شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و اردبیل تغییر و تصویب گردید. از سال ۱۳۸۶ نیز در اجرای مصوبه شماره ۲۶۹۱۴ ت ۳۳۵۵۹ هـ مورخ ۱۳۸۴/۵/۱۱ دو استان تفکیک یافته و نام این شرکت به شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تغییر یافته است.

محدوده جغرافیایی تحت مدیریت سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی شامل استان آذربایجان شرقی با وسعت حدود ۴۵۴۹۰.۸۸ کیلومترمربع و نیز قسمتی از استان آذربایجان غربی (حوزه امور آب ارس) هست. محدوده فعالیت شرکت در قسمت‌هایی از حوزه‌های آبریز رودخانه ارس _ دریاچه ارومیه و سفیدرود می‌باشد.

 

گروه مشاوره مدیریت دانش دانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =