ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن

ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن

 سطح بلوغ مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن

ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن به پایان رسید. بانک صنعت و معدن پس از پیاده‌سازی برخی راهکارها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش در سال گذشته و کسب نتایج ارزشمند، اقدامات پروژه توسعه  مدیریت دانش در سال جاری را با ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش آغاز کرد.

برای انجام این کار علاوه بر استفاده از ابزار پرسشنامه‌ای یکی از مدل‌های مرجع بلوغ مدیریت دانش، مصاحبه‌هایی با خبرگان و مدیران بانک نیز انجام شد. این مصاحبه‌‌ها با هدف شناسایی دقیق‌­تر نقاط قوت و قابل بهبود مدیریت دانش و شناسایی عارضه‌های سازمانی موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش انجام شد. نتایج گزارش ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در سایر گام‌های اجرایی این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در بانک صنعت و معدن

بلوغ مدیریت دانش

سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش از مهمترین تکنیک‌های موجود در جعبه ابزار مدیریت دانش است. هر سازمان برای آغاز فعالیت‌های مدیریت دانش خود باید بداند که در چه جایگاهی قرار دارد و متناسب با وضعیت موجود، چه اقداماتی باید انجام دهد. منظور از جایگاه موجود، میزان قوت یا ضعف معیارهای تسهیل‌کننده مدیریت دانش و همچنین شاخص‌های تاثیرپذیر از مدیریت دانش می‌باشد. خروجی سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش گزارشی از وضعیت نقاط قوت و ضعف سازمان در استقرار مدیریت دانش است که ‌تواند به مثابه نقشه راهی، دورنمای اقدامات سازمان در حوزه مدیریت دانش را مشخص کند.

تاکنون در سطح دنیا، مدل‌های بلوغ متعددی در ارتباط با مدیریت دانش توسط متخصصان پیشنهاد شده است که مدل قابلیت بلوغ، مدل بلوغ قابلیت یکپارچه شده، مدل عمومی بلوغ مدیریت دانش، مدل ارزیابی مدیریت دانش دیوید اسکیرم، مدل بلوغ مدیریت دانش زیمنس مدل کیفیت فرآیندهای دانش،  مدل سازمان بهره‌وری آسیایی و  مدل بلوغ مدیریت دانش مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا  از جمله آن ها هستند. اکثر مدل‌های ارزیابی بلوغ مدیریت دانش پنج سطحی هستند و به ابعادی از جمله فناوری، رهبری، فرآیند، کارکنان، محتوا، استراتژی، سازمان و غیره اشاره کرده‌اند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سه =