جلوگیری از فرسودگی شغلی با کمک نرم‌افزار مدیریت دانش!

جلوگیری از فرسودگی شغلی با کمک نرم‌افزار مدیریت دانش!

ازآنجایی‌که کارکنان بسیاری زیادی در حال استعفا (استعفای بزرگ جهانی هستند، بسیاری از سازمان‌‌ها تمام تلاش زیادی برای رفع فرسودگی شغلی و جذب و حفظ استعدادها انجام می‌دهند. دیگر چه کاری می‌توانند بکنند؟ در این مقاله، استیو وست، مدیر بازاریابی محصول Shelf.io، به این موضوع می‌پردازد که چگونه نرم‌افزار مدیریت دانش می‌تواند به آن‌ها در جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک کند.

«استعفای بزرگ» همچنان در تعداد زیادی از صنایع پابرجاست و بر شرکت‌ها و کارکنان  باقی‌مانده در شرکت، تأثیر زیادی می‌گذارد. بر اساس گزارش انجمن مدیریت منابع انسانی، 52 درصد از کارکنان باقی‌مانده، گزارش دادند که کار و مسئولیت بیشتری را بر عهده گرفتند و 30 درصد گفته‌اند که برای تکمیل کار خود با مشکل مواجه هستند. علاوه‌براین، کارکنان گزارش دادند که احساس ناامیدی، استرس عاطفی و تنهایی بیشتری دارند، و بیش از یک‌چهارم گفته‌اند که کمتر به سازمان خود وفادار هستند.

شرکت‌ها برای حفظ و جذب استعدادها تلاش می‌کنند. بسیاری از آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با استفاده از راهکارهایی مانند پرداخت پاداش‌ها، اتخاذ سیاست‌های کاری انعطاف‌پذیر، ایجاد فرصت‌های توسعه شخصی و حرفه‌ای به طور فعالانه به افزایش فرسودگی کارکنان و فرار مغزها رسیدگی کنند. اما چه چیز دیگری می‌تواند از تأثیر مخرب این موج، جلوگیری کند؟

نرم‌افزار مدیریت دانش، کلید جلوگیری از فرسودگی شغلی

یکی از حوزه‌هایی که منابع انسانی و سایر رهبران ارشد سازمان ممکن است در خروج انبوه کارکنان از سازمان، نقشی نداشته باشند، مدیریت دانش است. حتی اگر این کار را داشته باشند، زمان آن فرارسیده است که نرم‌افزار مدیریت دانش مبتنی بر هوش مصنوعی را ارتقا دهند. از دانشکاران، انتظار می‌رود که کوه بی‌پایانی از اطلاعات و داده‌ها را به طور یکپارچه، مدیریت کنند. آن‌ها معادل یک روز در هفته کاری را صرف جستجوی اطلاعات می‌کنند تا کار خود را به طور مؤثر انجام دهند. تنها می‌توان تصور کرد که هر شرکتی در پایگاه‌های اطلاعاتی خود چقدر «گسترش محتوا» دارد، به‌طوری‌که برخی دارای 10 الی 12 مرکز دانش متفاوت و یا بیشتر هستند و انتظار می‌رود این حجم از داده‌ها افزایش یابد.

کاهش بهره‌وری، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کمتر، نتایج طبیعی این چالش‌ها هستند. باتوجه‌به اینکه بسیاری از نیروی دورکار، مشغول به انجام فعالیت‌های خود هستند و در کانال‌های متعدد و پلتفرم‌های ابری کار می‌کنند، کسب‌وکارها باید راه بهتری برای مقابله با این مسائل بیابند.

مطابق با گزارش Deloitte، در بررسی روندهای سرمایه انسانی جهانی در سال 2021، 52٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که نیروی کار پویا (کارکنانی که در پروژه‌ها، تیم‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی فعالیت می‌کنند)، آن‌ها را تشویق می‌کند تا رویکردی بهتر برای مدیریت دانش ایجاد کنند. بااین‌حال، 35٪ گفتند که تغییر مکرر نقش‌ها و مکان‌ها یک چالش برای مدیریت دانش مؤثر است. علاوه بر این، 75٪ گفتند که توسعه و حفظ دانش برای موفقیت شغلی آن‌ها در 12 تا 18 ماه آینده مهم و یا بسیار مهم است، اما فقط 9٪ گزارش کردند که برای رفع این نیاز آماده هستند!

متأسفانه، سیستم‌های مدیریت دانش قدیمی نمی‌توانند به حجم بسیار زیادی از داده‌های شرکت که کارکنان دانش را تحت‌فشار قرار می‌دهند، رسیدگی کنند. نرم‌افزار دانش را به‌عنوان KM 2.0 در نظر بگیرید، که می‌تواند به مهار دانش جمعی سازمان کمک کند، که به‌نوبه‌خود می‌تواند یادگیری و همکاری را افزایش دهد و تصمیم‌گیری سریع‌تر را ازطریق هوش مصنوعی (AI) ممکن سازد. طبق تحقیقات CCW Digital، در حال حاضر 53 درصد از شرکت‌ها در حال تجدیدنظر در استراتژی‌های مدیریت دانش خود هستند.

نقش نرم‌افزار مدیریت دانش در رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری

کارکنان و نمایندگی‌های خدمات مشتری با چه سرعتی می‌توانند به سؤالات خود و مشتریانشان پاسخ دهند؟ اغلب اوقات، پاسخ به‌اندازه‌کافی سریع نیست. به گفته مایکروسافت، در سراسر جهان، 54 درصد از کل مصرف‌کنندگان می‌گویند که انتظارات خدمات مشتری بالاتری نسبت به یک سال قبل دارند. علاوه بر این، حدود یک نفر از هر سه نفر (30٪) می‌گویند که مهم‌ترین جنبه خدمات مشتری صحبت با یک نماینده آگاه و دوستانه است. تنها راه دستیابی به موفقیت در زمانی که حجم تقاضا زیاد است، حذف زمانی است که نمایندگان و مشتریان برای یافتن پاسخ نیاز دارند. نرم‌افزار مدیریت دانش، یادگیری ماشینی را با محتوا و تجزیه‌وتحلیل ترکیب می‌کند تا پاسخ‌ها را مستقیماً به کسانی که به آن‌ها نیاز دارند به‌صورت خودکار، ارسال کند. با تکیه بر هوش مصنوعی، کارکنان می‌توانند فوراً به رایج‌ترین مسائلی که با آن مواجه هستند، رسیدگی کنند و کار بهتری را برای حل آن مسائل، انجام دهند. این امر باعث می‌شود که قابلیت مدیریت و کنترل افزایش یافته و معنادارتر شود. بنابراین کارکنان زمان بیشتری برای تمرکز روی کارهای باارزش یا پیچیده‌تر دارند.

توجه به این نکته مهم است که پاسخ‌های شما فقط به اندازه محتوای مرجع آن‌ها، خوب است. نرم‌افزار مدیریت دانش و هوش مصنوعی شما را قادر می‌سازد تا مجموعه‌ای از اطلاعات مداوم و قابل‌اطمینان داشته باشید، زیرا مدیریت و نگهداری محتوا به حداقل تلاش نیاز دارد. تیم‌ها می‌توانند به‌راحتی سطوح دانش سازمانی را مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنند که پاسخ‌ها با نیازها، مطابقت داشته و افراد به بهترین منابع دسترسی داشته و سازمان به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

منبع:

https://www.spiceworks.com/tech/innovation/guest-article/invest-in-knowledge-automation-to-prevent-burnout/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سه =