ترکیب دانش در انجمن‌های خبرگی

ترکیب دانش در انجمن‌های خبرگی

انجمن خبرگی، گروهی متشکل از افراد متخصص تعریف‌شده است که در حل مسئله، بهبود مهارت‌ها و یادگیری از تجربیات یکدیگر، باهم به همکاری داشته و اشتراک دانش می‌پردازند. به تعبیری دیگر انجمن‌ خبرگی گروهی از افراد است که برای تحقق اهداف فردی و گروهی و با اشتیاق درباره موضوعی که دغدغه مشترک آنان در یک حوزه مشخص کاری است، آنچه می‌دانند را باهم به اشتراک می‌گذارند و از طریق تعامل مستمر، یاد می‌گیرند که چگونه آن کار را بهتر انجام دهند. این تعریف منعکس‌کننده ماهیت اجتماعی یادگیری انسان است.

مدیریت دانش دانا

انجمن‌های خبرگی؛ رویکردی کلاسیک در مدیریت دانش

علی‌رغم تغییرات زیاد در روند‌های جدید فناوری، هسته اصلی مدیریت دانش کماکان ارتباط بین کارکنان است و در طی 25 سال اخیر تکنیک انجمن‌های خبرگی یکی از کارامدترین روش‌‌های برای بهبود تعاملات دانشی میان کارکنان بوده است. انجمن‌های خبرگی کارکنان را برای به اشتراک گذاشتن دانش پیرامون یک رشته، چالش مشترک یا سایر موضوعات مرتبط با یکدیگر جمع می‌کند. انجمن‌های خبرگی مکانی برای نوآوری، شبکه‌سازی، یادگیری و حل مشکلات فراهم می‌کنند؛ اما آنچه انجمن خبرگی را مؤثر می‌سازد فناوری نیست، اگرچه می‌تواند به شما کمک کند تا مشارکت اعضا و کیفیت تبادل دانش را بهتر کنید.

انجمن خبرگی باعث می‌شود تا مدت‌زمان مرحله سازگاری و اجتماعی سازی کارمندان تازه استخدام‌شده کاهش یابد؛ زیرا انجمن‌های خبرگی به‌عنوان راهنمای آن‌ها در درک نقش و شغل خود و اهمیت آن عمل می‌کنند. علاوه بر آن، کارمندان تازه استخدام‌شده می‌توانند از طریق مشارکت در انجمن‌های خبرگی، احساس تعلق به سازمان پیدا کنند.

پروژه‌هایی که در آن‌ها برای تعامل و همفکری، از انجمن‌های خبرگی استفاده می‌شود، کاراتر و بهره‌ور‌تر هستند؛ زیرا کارمندان به‌نوعی حس مشارکت در اجرای برنامه‌ها رادارند. این رویکرد نقطه مقابل پروژه‌هایی است که در آن‌ها مدیران فقط “دستور” صادر می‌کنند. در این رویکرد کارکنان احساس نمی‌کنند که فقط باید کورکورانه برخی برنامه‌ها را که منافع و مشارکت شخصی آن‌ها در نظر گرفته نشده است، اجرا کنند.

تجرببات موفق در انجمن‌های‌ خبرگی

  • یکی از انجمن‌های‌ خبرگی در شرکت HP دارای ارتباطات ماهانه از راه دور است که هدف آن‌ها به حداقل رساندن زمان ازکارافتادگی برای مشتری، به‌ویژه در رایانه‌ها است. درنتیجه این انجمن، چندین مشکل را پیداکرده و قادر به حل‌وفصل این مسئله هستند.
  • بانک جهانی با بیش از 130 دفتر در سراسر جهان و 189 کشور عضو، یکی از سازمان‌های موفق نسل امروز ما است. یکی از رازهای آن‌ها پذیرفتن مزایای انجمن‌های خبرگی در کنار ریسک‌های ایجاد آن در سازمان است.
  • زمانی که گزارش شد AMS[1] با کاهش شدید رشد روبرو شد، رئیس شرکت شخصاً برخی از کارکنان با خصوصیات رهبری قوی را برای مدیریت و توسعه انجمن‌های‌ خبرگی حوزه‌های مشکل‌ساز و استراتژیک دعوت کرد و با تشکیل چند انجمن خبرگی، مشکلات به وجود آمده را حل کرد.
  • شرکت شیمیایی نالکو برنامه مدیریت دانش خود را در سال 1998 با هدف تسهیل انتقال و اشتراک‌گذاری دانش از طریق توسعه یک سیستم مدیریت دانش آغاز کرد. بیشتر محیط دانشی نالکو در مایکروسافت شیرپونت ایجاد شده است. انجمن‌های خبرگی نالکو یک محیط مجازی برای کارکنان برای پرسیدن سؤال، تبادل ایده‌ها و مشارکت آن‌ها فراهم کرده است. هر عضو انجمن یک پروفایل شبیه به فیس‌بوک دارد که با توجه به آن می‌تواند آپدیت‌های مرتبط و تعاملات با سایر همکاران را مشاهده کند. انجمن‌های خبرگی در این شرکت عمدتاً ساختار یافته هستند. در هر انجمن خبرگی یک اسپانسر اجرایی و یک نقشه دانش دارد که بر اساس آن افرادی را برای حضور در جلسات دعوت می‌کنند.
  • تمرکز اصلی انجمن‌های خبرگی در شرکت لاکهید مارتین انتقال دانش و مهارت در تمامی برنامه‌ها و پروژه‌ها است. اعضای انجمن به یکدیگر در یادگیری از طریق رویدادهای اشتراک‌گذاری دانش مجازی، ویکی‌ها، بلاگ‌ها و صفحات بحث و گفتگو کمک می‌کنند. یکی از این واحدهای کسب وکار در لاکهید مارتین، Space Systems Company (SSC) است که اولین انجمن خبرگی رسمی خود در سال 2006 برگزار کرد. این واحد با مدیران، سرپرستان و کارشناسان کسب وکار برای مشخص کردن اینکه چطور انجمن‌های خبرگی استراتژی کسب وکار را پشتیبانی می‌کنند، همکاری کرده است و از سال 2013، بیش از 20 انجمن خبرگی در این واحد ایجاد شده است.
  • مدیریت دانش دانا

ترکیب دانش در انجمن خبرگی

یکی از کارکردهای انجمن خبرگی این است که بستری برای توسعه و مالکیت مشترک یک “مجموعه دانش” باشد. این کار از طریق تعامل و گفتگو بین افراد و مباحثه میان آن‌ها اتفاق می‌افتد. به‌ویژه گفتگوهای پرسش محور که امکان دسترسی به مجموعه‌ای از دانش غیر مستند را فراهم می‌کند. اعضای انجمن خبرگی می‌توانند بخش‌هایی از دانش ضمنی خود را با هم به اشتراک بگذارند و در نهایت با تعامل میان افراد، این دانش فردی به دانش جمعی و دانش سازمانی تبدیل شود.

اما علاوه بر این، یکی از کارکردهای مهم انجمن خبرگی”ترکیب دانش” است که توسط نوناکا و تاکوچی مطرح شده است. در استراتژی ترکیب‌سازی، دانش تجزیه‌شده موجود به اشتراک گذاشته‌شده و ترکیب و تفسیر می‌شود. در این حالت دانش آشکار به دانش آشکار پیچیده‌تری تبدیل می‌شود، به‌عبارت‌دیگر، عقاید در این مرحله با یک سیستم دانش (مانند پایگاه داده) ترکیب می‌شوند.

کلینیک مدیریت دانش

چرا باید دانش را ترکیب کرد؟

همانطور که اشاره شد، یکی از اقداماتی که در انجمن‌های خبرگی انجام می‌شود، ترکیب یا سنتز است. ترکیب خلاصه و مستندسازی دانش، ایجاد محتوای جدید بر اساس اسناد موجود است. ترکیب شامل گرد هم آوردن و خلاصه کردن دانش آشکار سازمانی است.

مزیت ترکیب دانش این است که بکارگیری و جذب دانش توسط خواننده/کاربر بسیار آسان‌تر می‌شود. به‌جای اینکه مجبور شوید فهرستی از اسناد منبع را بررسی کنید، تضادها را حل کنید و موارد تکراری را حذف کنید، کار قبلاً از طرف کاربر توسط انجمن خبرگی مربوطه یانجام شده است. هنگامی‌که دانش ترکیب‌شده وجود دارد، به‌روزرسانی نسبتاً ساده است. دانش جدید، بحث‌های جدید CoP، درس‌‌آموخته‌های جدید همگی می‌توانند به دانش ترکیبی اضافه شوند.

 

منبع:

http://www.nickmilton.com/2022/01/the-difference-between-curated.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =