به اشتراک‌گذاری دانشِ شرکت‌های فناوری اطلاعات چه سودی برای آن‌ها دارد؟

به اشتراک‌گذاری دانشِ شرکت‌های فناوری اطلاعات چه سودی برای آن‌ها دارد؟

مدیریت و به اشتراک‌گذاری دانشِ شرکت‌های فناوری اطلاعات با دیگر جوامع فناوری اطلاعات، تأثیر مثبتی در رشد این شرکت‌ها دارد. برخی از این شرکت‌ها از به اشتراک گذاری دانش و درس‌آموخته‌های خود با سایرین پرهیز می‌کنند. آن‌ها معتقدند دانش باید در چاردیواری شرکت باقی بماند. با تمام این اوصاف، علاقه‌مندی به اشتراک‌گذاری دانش در میان این شرکت‌ها که که درزمینه توسعه برنامه‌ها و وب‌سایت‌های فناوری پیشرفته فعالیت می‌کنند، در حال افزایش است و با گذر زمان شرکت‌های بیشتری تمایل خود را به این بستر نشان می‌دهند. (برای نمونه مطالعه مقاله مدیریت دانش در ماکروسافت پیشنهاد می‌شود.)

افزایش علاقه‌مندی به اشتراک‌گذاری دانشِ در میان شرکت‌های فناروی اطلاعات

در دنیای امروز، بسیاری از شرکت‌ها دانش خود را در وبلاگ‌ها، کارگاه‌ها و حتی در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند. پس از ظهور پدیده‌ اینترنت، جهان به یک کتابخانه بزرگ تبدیل‌شده است که تنها با سه کلیک می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.  اکنون دیگر دورانی که بزرگترین رمز موفقیت شرکت‌ها، دنبال کردن دستورالعمل‌های شرکت بود، به سر رسیده است. اکنون شرکت‌های مدرن، بی‌پرده و به شکلی عمومی درمورد مسائل و چالش‌هایی که با آن مواجه هستند و نحوه برخورد با آن‌ها صحبت می‌کنند. اکنون رقیب سازمان‌ها، نه سازمان‌های دیگر، بلکه منابع دانشی جدید هستند. در زمان حاضر به اشتراک‌گذاری دانش بالاخص در جامعه فناوری اطلاعات طرفداران زیادی پیدا کرده است. Factory (شرکت فعال در حوزه IT) تنها یک مورد از شرکت‌هایی است که دانش و مهارت خود را با دیگر سازمان‌ها به اشتراک می‌گذارد. به‌عنوان مثال شرکت‌های فناوری اطلاعات علاقه‌مند هستند درمورد نوآوری‌ها و روندهای جدید در دنیای فناوری اطلاعات صحبت کنند و با ارائه نکاتی در زمینه‌های تخصصی خود، چک‌لیست‌ها و دفترچه‌های راهنما تهیه کنند.

چرا به اشتراک‌گذاری دانشِ شرکت‌های فناوری اطلاعات در داخل و خارج از شرکت تا این اندازه مهم است؟ ما بر این باوریم که با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، علاوه‌بر فراهم کردن زمینه یادگیری مداوم، به گسترش فرهنگ اشتراک‌گذاری در جامعه و ایجاد تصویری مثبت از شرکت کمک می‌کنیم؛ بنابراین، ایجاد انگیزه به اشتراک‌گذاری دانش در کارکنان، رشد دانش در داخل و خارج از شرکت را به همراه خواهد داشت. حتی می‌توان اینطور استدلال کرد که به اشتراک گذاشتن دانش برای شرکت‌ها  یک مزیت رقابتی ایجاد می‌‌کند.

مزایای به اشتراک‌گذاری دانشِ شرکت‌های فناوری اطلاعات

در چند سال گذشته، شمار زیادی از توسعه‌دهندگان حوزه فناوری اطلاعات، بی‌وقفه بر روی پلتفرم‌های مختلف کار کرده‌ و با ایجاد پایگاه دانش، نوشتن پست‌های وبلاگ، راهنماها و آموزش‌های مربوط به آن تجربیات خود را با انجمن‌های تخصصی مربوطه به اشتراک گذاشته‌اند. از این طریق آن‌ها توانسته‌اند مشتریان جدیدی جذب کنند، به جامعه فناوری اطلاعات کمک کرده و کارمندان خود را به یادگیری بیشتر تشویق کنند. آن‌ها همچنین دانش و دروسی را  که در زمینه‌های مرتبط با محصولات و فعالیت‌های خود به دست آورده‌اند را نیز به اشتراک می‌گذارند و بنابراین می‌توانند از راه‌اندازی یک بازار آنلاین، پیکربندی‌های محصول و سایر موضوعات جالب مطلع شوند.

  • یکی از اولین مزایای اشتراک دانش، یادگیری است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، بسیاری از شرکت‌ها دانش خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند. کسب دانش جدید در دنیایی که با سرعت تغییر می‌کند، برای ما ارزشمند است؛ بنابراین گرفتن و دادن دانش، اولین مزیت به اشتراک‌گذاری دانش شرکت‌های فناوری اطلاعات است که برای رشد این شرکت‌ها ضروری است. ثانیاً، ما کارمندان خود را به رشد از طریق یادگیری تشویق می‌کنیم. یادگیری، فرآیندی است که مستلزم به اشتراک‌گذاری دانش است. با به اشتراک‌گذاری مشکلات و راه‌‌حل‌های آن‌ها، کارکنان انگیزه رشد بیشتر و احساس ارزشمندی بیشتری پیدا می‌کنند. آن‌ها همچنین با جامعه تخصصی درگیر می‌شوند؛ موضوعی که برای کارکنان احساس خوبی به همراه دارد. به‌طورکلی، یادگرفتن و به اشتراک گذاشتن به فرهنگ سازمان ما برمی‌گردد! حضور در جامعه تخصصی و به اشتراک‌گذاری آنلاین دانش، بخشی از ژنتیک شرکت است. با ین اقدامات، نه‌تنها به جوانان انگیزه می‌دهیم تا به شرکت بپیوندند، بلکه کارکنان خود را نیز تشویق می‌کنیم تا برای روبرو شدن با چالش‌های آینده آماده شوند.
  • اشتراک دانش، همچنین افراد را به هم متصل کرده و به افزایش روحیه تیمی کمک می‌کند! تشویق اعضای تیم در به اشتراک گذاشتن دانش جدید و کمک به حل مشکلات، افراد تیم را به همدیگر نزدیک‌ می‌کند. درواقع شما دانش را ابتدا در داخل شرکت و سپس در خارج از شرکت به اشتراک می‌گذارید. علاوه‌براین، با انجام این کار مطمئن می‌شوید که همه کارکنان از مسائل جاری دانشی مطلع می‌شوند و فضای کاری خوبی دارند.
  • اشتراک دانش همچنین باعث جذب مشتریان جدید و چهره‌های تازه می‌شود. بسیاری از افراد و شرکت‌ها با مشکلات مشابهی وجود دارند؛ اگر دانشی درباره نحوه حل مشکل یک مشتری انتشار دهید، ممکن است دیگران نیز آن را می‌بینند و برای حل مشکل خود به سراغ شما می‌آیند. از طرف دیگر همین اتفاق رقابت میان سازمان‌ها را نیز افزایش خواهد داد. علاوه‌براین، با به اشتراک گذاشتن دانش، تصویری از سازمان خود ترسیم می‌کنید؛ اگر تصویر خوبی از شرکت بسازید، افراد به کار کردن برای شما مایل خواهند شد و درنتیجه شرکت شما به‌عنوان شرکتی نوآور، موفق و خلاق شناخته خواهد شد.

blank

چگونه به اشتراک‌گذاری دانش را به روال عادی سازمان خود تبدیل کنیم؟

  • فضای اداری، به اشتراک‌گذاری دانش را تشویق می‌کند

ممکن است این یک موضوع بی‌اهمیت به نظر برسد، اما ثابت شده است که ظاهر فضای اداری، نقشی کلیدی در برانگیختن احساسات افراد دارد. به‌عنوان مثال، دیوارها یا اتاقک‌هایی که اغلب در فضاهای اداری استفاده می‌شوند، هیچ نقشی در تشوق به اشتراک‌گذاری دانش ندارند. از سوی دیگر، با ایجاد فضایی که همکاران رودرروی همدیگر قرار بگیرند آن‌ها را به صحبت از موضوعات و مسائل مختلف تشویق می‌کنید. یکی دیگر از کارهای عالی این است که فضاهای مشترک مانند سالن اداری یا رستوران را تا حد امکان دلپذیر و گرم کنید. به این ترتیب افراد هنگام صحبت احساس راحتی خواهند کرد. همچنین قرار دادن تابلوها در سرتاسر دفتر، راهی عالی برای تشویق کارکنان به نوشتن ایده‌هایشان است!

  • با هریک از کارکنان به‌صورت جداگانه صحبت کنید

اغلب اوقات افرادی که دانش خود را به اشتراک می‌گذارند، درمورد آن چیزی نمی‌نویسند! در بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات، تیم بازاریابی می‌نویسد و توسعه‌دهندگان و طراحان، اطلاعاتی درمورد محتوا می‌دهند. این بدان معناست که دو تیم به یک راه آسان و سریع برای برقراری ارتباط نیاز دارند.

این چالش را می‌توان با جلسات هفتگی که در آن دانش به‌صورت داخلی به اشتراک گذاشته می‌شود حل کرد. همچنین، همه اهل تعامل با دیگران نیستند و ترجیح می‌دهند که با هر فرد به‌طور جداگانه سازگار شوند؛ چه در زمان استراحت قهوه با آن‌ها صحبت کنید، چه یک برگه برای آن‌ها بفرستید تا درمورد دانش خود بنویسند، به این ترتیب کارمندان را هرچقدر هم که متفاوت باشند به هم نزدیک می‌کنید.

  • به اشتراک‌گذاری دانش نیاز به پاداش دارد

فرقی نمی‌کند این پاداش یک یادداشت و تشویق‌نامه باشد یا یک هدیه، شما باید همیشه به رفتار تحسین‌برانگیز کارکنان پاداش دهید. به‌خصوص اگر برای تشویق شیوه‌های به اشتراک‌گذاری دانش در داخل شرکت خود تلاش می‌کنید با انجام این کار، مطمئن می‌شوید که فرهنگ اشتراک دانش مهم و مثبت تلقی می‌شود.

  • از بالا شکل می‌گیرد

آیا مدیریت ارشد به اهمیت اشتراک دانش واقف است؟ همه‌چیز از بالا سرچشمه می‌گیرد، بنابراین مطمئن شوید که مدیران شما کسانی هستند که کارمندان را تشویق می‌کنند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و درمورد آن‌ها بنویسند. بهترین روش، رهبری کردن عملی این پروسه است.

  • پلتفرم مناسبی پیدا کنید

این گزینه در مورد داخل و خارج از شرکت صدق می‌کند. قبلاً گفتیم که ارتباطات خوب در داخل شرکت، کلید اشتراک دانش است اما می‌توانید با ایجاد بستری مناسب، راه را برای خود هموارتر کنید. برای این منظور ما استفاده از ابزارهایی مانند Slack، Google Hangouts، Fleep، Workzone یا پلتفرم‌های مشابهی را توصیه می‌کنیم که شما را سریع‌تر به مقصود خود می‌رسانند.

از سوی دیگر، انتخاب بستری مناسب برای انتشار مقالات به‌اندازه نوشتن آن مقالات اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که می‌خواهید تصویری از دستاوردهای شرکت خود را منعکس کنید و در صورت امکان مشتریان جدیدی را جذب کنید؛ بنابراین نکته مهم این است که سعی کنید مقالات خود را در پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی که مشتریان شما آن‌ها را بازدید می‌کنند منتشر کنید.

اشتراک‌گذاری دانش چه سودی برای هریک از کارکنان دارد؟

به اشتراک گذاشتن دانش خود با بقیه افراد انجمن‌های تخصصی منجر به:

  • تشویق به رشد شرکت شما
  • یادگیری ازطریق فرآیند اشتراک‌گذاری
  • بالا رفتن سطوح انگیزه کارکنان
  • و تبلیغ کار و برند شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

درمجموع می‌توان گفت که اشتراک‌گذاری دانش شرکت‌های فناوری اطلاعات، تأثیر مثبتی بر شرکت و کارمندان شما خواهد داشت. ضمن اینکه به اشتراک‌گذاری دانش باید بخشی از فرهنگ یک شرکت باشد. اهمیت دادن به این موضوع  پیامی مثبت به مشتریان، کارکنان کنونی و کارکنان آینده شرکت ارسال می‌کند.

یکی از خدمات مدیریت دانش به سازمان‌ها نرم‌افزار مدیریت دانش و یکی از بهترین ارائه‌دهندگان این نرم‌افزار، گروه مشاوره مدیریت دانش دانا است که با مراجعه به وب‌سایت دانا می‌توانید جزئیات بیشتری را در این باره مطالعه کنید

https://factory.dev/blog/sharing-knowledge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =