برگزاری همایش مدیریت دانش گمرک

در ادامه اقدامات پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در گمرک ایران، اولین همایش آموزشی با حضور اعضای کمیته راهبری، تیم‌های اجرایی و سفیران دانش گمرکات کشور برگزار شد.

در این رویداد آموزشی ۲ روزه که در سالن همایش های گمرک در تهران برگزار شد، محورها و فرایند مدیریت دانش گمرک از جمله، آموزش مبانی و مفاهیم مدیریت دانش، تبیین نظام نامه مدیریت دانش، آموزش ابزارها و تکنیک های مدیریت دانش تبیین گردید. فاطمه اعتماد مقدم سرپرست مرکز آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی گمرک در ابتدای این همایش به تکلیف قانونی گمرک ایران در پیاده سازی نظام مدیریت دانش اشاره کرد و به تبیین فازهای این پروژه پرداخت.
اعتماد مقدم، ایجاد و راهبری تیم ها و نقش ها، تدوین نقشه راه، تدوین ساختار دانش در حوزه گمرکی، آموزش و پیاده سازی، نصب و استقرار نرم افزار مدیریت دانش از جمله فازهای استقرار این پروژه است. وی افزود: در این همایش اعضای کمیته راهبری و سفرای دانش ادارات ستادی در آن بصورت حضوری و سفرای دانش در گمرکات اجرایی بصورت برخط حضور دارند.

 

مدیریت دانش گمرک
براساس این گزارش، پیچیدگی وظایف شغلی و تخصصی بودن کار گمرک در رویارویی با چالش های دو گانه امنیت و تسهیل و حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی، تشریفات و کنترل های گمرکی نیازمند تبادل داده ها واطلاعات و مدیریت دانش گمرکی است. این گزارش با اشاره به الزامات بکارگیری شبکه مدیریت دانش گمرک، می افزاید: تغییرات عمده در محیط پیچیده زنجیره تجارت بین الملل که به سرعت بر اساس رشد ادراک جامعه تجاری در حال تکامل است، توجه ویژه به مدیریت دانش و شبکه دانش گمرکی را جهت مواجهه با چالش های پیش رو را بیش از پیش ضروری می داند.
براساس این‌ گزارش، ایجاد روش های تولید، اشتراک و بکارگیری دانش با برقراری ارتباط و مشاوره و همکاری بین ذینفعان و ادارات گمرک برای تبادل داده ها و اطلاعات هدفمند برای رسیدن به یک تعادل رضایت بخش بین امنیت زنجیره تجارت و تسهیل تجاری، بسیار حیاتی است.
شایان ذکر است، رعایت استانداردهای امنیت و تسهیل سازمان جهانی گمرک که در سه رکن (گمرک با گمرک/گمرک با تجارت/گمرک با سازمانهای همجوار) مورد توجه قرار گرفته است، با ایجاد شبکه دانش گمرکی میسر خواهد بود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =