تدوین استراتژي مديريت دانش

تدوین استراتژی مدیریت دانش

تدوین استراتژی مدیریت دانش باید بخشی از استراتژی کلی شرکت بوده، با فلسفه مدیریت هدف‌ها و قابلیت‌های سازمان، تناسب و همخوانی داشته باشد و همچنین با مدنظر قرار دادن تهدیدها ، فرصت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌های  مربوط به دانش طراحی شود. گام‌های لازم برای تعیین برنامه استراتژی مدیریت دانش به شرح زیر است:

  • ترسیم چشم‌انداز مدیریت دانش،
  • درک الگوی خدماتی مشتری درک برای شرکت و هدف‌های کلی شرکت و دیدگاه‌ها ایجاد یک الگوی خدماتی ویژه مشتری از نگاه دانش؛
  • تعیین چگونگی حمایت استراتژی مدیریت دانش از استراتژی شرکت و عناصر استراتژی مربوطه،
  • ایجاد قابلیت‌های ، مانند تحقیق و توسعه ، فرهنگ مشارکتی قوی، قابلیت‌های فناوری اطلاعات و حمایت مدیران سازمان،
  • درک ارزش کلی مهم‌ترین فعالیت‌ها و قدم‌های مدیریت دانش که به‌عنوان بخشی از طرح‌ریزی چشم‌انداز دانش تعیین شده‌اند،
  • طرح‌ریزی اولویت هدف‌های وابسته به دانش ، فعالیت‌های مدیریت دانش و زمینه‌های تمرکز برای نشان دادن تهدیدات ، فرصت‌ها ، نقاط ضعف و قوت طراحی و مستند کردن استراتژی به‌گونه‌ای که همه عناصر مطلوب را دربر گیرد و گسترش طرح‌های کلی مدیریت دانش همچون : عملکردهای کلی، نیازها ، زیرساخت‌ها ، طرح‌ریزی برنامه ، بودجه ، نیازهای هماهنگی با دیگر فعالیت‌های سازمان و نظایر آن.
  • استراتژی‌های کسب‌وکار می‌تواند بر برتری عملیاتی ، نوآوری محصول یا صمیمیت با مشتری 3 یا ترکیبی از این موارد تأکید کند.
  • استراتژی‌های مبتنی بر صمیمیت با مشتری: اساساً بر جزییات و مدیریت دانش مشتری بنا شده‌اند.
  • استراتژی‌های نوآوری محصول: در هسته خود، شامل دانش مشتری و دانش محصول هستند و تمرکز قوی بر خلق دانش مبتنی بر محصول دارند.
  • استراتژی‌های برتری عملیاتی: به وسیله فرایند و بهترین دانش به کار گرفته شده، حمایت می‌شود.

ترسیم چشم‌انداز دانش

در چهارچوب تدوین استراتژی دانش، ترسیم چشم‌انداز دانش به‌عنوان ابزاری مؤثر و یکی از گام‌های لازم از جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان به شمار می‌رود.

این امر شامل ترسیم فرصت‌ها و تهدیدها و قابلیت‌های سازمان در مدیریت دانش با دیدی بلندمدت می‌باشد و معمولاً لازم است این عمل، بسیار سریع و در فرایند چندهفته‌ای و حداکثر سه ماهه با تیمی سه تا پنج نفره انجام شود. در صورت نیاز  ممکن است بعدها پس از کسب دانش بیشتر به‌منظور افزودن اطلاعات اضافی و  گسترش بیشتر آن، این عمل تکرار شود.

هدف اصلی از این کار ، فراهم آوردن زمینه درک صحیح و لازم از وضعیت دانش شرکت است. مدیریت دانش برای تنظیم استراتژی، اولویت‌بندی پروژه‌ها و فعالیت‌های مدیریت دانش و شناختن نیازها و فرصت‌های ویژه مدیریت دانش به این دید نیاز دارد. همچنین در مراحل بعدی فعالیت مدیریت دانش، ترسیم چشم‌انداز دانش جهت بازرسی و فراهم کردن بازخور برای نظارت عالیه بر مدیریت دانش لازم است. همچنین با ایجاد این دورنما ، می‌توان انتظار داشت که تعداد چشمگیری از فعالیت‌های بالقوه مدیریت دانش که بسیاری از آن‌ها دارای طبیعت دانش کلیدی عملکرد هستند را شناسایی کرد.

به‌طورمعمول چشم‌انداز دانش شرح مختصری از دارایی‌ها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و عملیات اصلی مربوط به دانش را ارائه و همچنین، وضعیت آن‌ها را با توجه به بازارهای موجود و رقابت و توسعه‌های کلی در داخل و خارج شرکت، شرح می‌دهد. چشم‌انداز دانش معمولاً به شکل گزارشی مختصر در سطح بالا تهیه می‌شود و ساختار این گزارش ، شامل شرح کوتاهی از ویژگی‌های دانش و نمایش شرایط شرکت و فشارهای بازار است. این کار اغلب برحسب تهدیدات، فرصت‌ها و نقاط ضعف و قوت چشمگیری تنظیم و به تولید لیست مقدماتی از فرصت‌ها و فعالیت‌ها منجر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 4 =