استراتژی مدیریت دانش در یک شرکت برتر تلکام

در این مطلب به بررسی استراتژی مدیریت دانش در یک شرکت برتر تلکام می‌پردازیم.

تمرکز مدیریت دانش بر این است که کارکنان و سازمان‌ها بتوانند با یکدیگر همکاری و اشتراک دانش داشته باشند. درک مدیریت دانش برای بهبود عملکرد، افزایش نوآوری و رشد دانش کارکنان و سازمان بسیار مهم است. دانش باید پویا و دقیق باشد. دانش پویا به طور مداوم به‌روز می‌شود. مدیریت دانش رشته‌ای است که رویکردی یکپارچه در شناسایی، بازیابی و به‌اشتراک‌گذاری سرمایه فکری یک سازمان را ترویج می‌کند و استراتژی مدیریت دانش شما باید این مفاهیم را منعکس کند. برای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در سازمان همیشه بر اهمیت تدوین استراتژی مدیریت دانش تأکید می‌شود. استراتژی مدیریت دانش به این دلیل مفید است که به تلاش‌های مدیریت دانش شما هدفی خاص و مشخص می‌بخشد که می‌توانید بر اساس آن اقدامات مدیریت دانش خود را در راستای تحقق آن اهداف جهت بدهید.

استراتژی مدیریت دانش در شرکت تلکام

استراتژی مدیریت دانش شامل ایجاد زیرساخت‌ها، شبکه‌های انتقال دانش بین کارمندان و ابزارهایی برای تسهیل فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان است. مدیریت دانش با بکار بردن تکنیک‌های بهبود ذخیره‌سازی دانش، ایجاد، دسترسی، انتقال و اشتراک دانش در ساختار سازمان، باعث افزایش نوآوری و بهبود عملکرد فردی و سازمانی می‌شود. به عبارتی استراتژی مدیریت دانش، یک نقشه دقیق است که اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف مدیریت دانش را به‌صورت کامل و جامع ترسیم می‌نماید.

تدوین استراتژی مدیریت دانش، پایه‌های اصلی و بنیان مدیریت دانش را تقویت و موجب استحکام عملیات اجرایی مدیریت دانش در بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی‌شده می‌شود. در این مطلب قصد دارم موضوع استراتژی مدیریت دانش برای یک شرکت برتر صنعت تلکام بر اساس مقاله‌ای که در سال 2021 منتشر شده است را بررسی کنم. در این مطلب ابتدا چالش‌ها و سپس راه‌حل‌ها و اقدامات انجام شده در سطح این شرکت بررسی می‌شود.

چالش

یکی از برترین شرکت‌های مخابراتی در جهان در حال پیاده‌سازی یک استراتژی بلندپروازانه است که مستلزم تحول دیجیتالی در کل فعالیت‌های سازمان، گسترش خدمات ارائه شده و بهره‌گیری از فرصت‌های جدید تجاری برای تبدیل شدن به یک الگوی جهانی و پیشرو است. با این حال، آنها به سرعت با چندین موضوع مربوط به مدیریت دانش مواجه شدند که مانع پیشرفت آنها می‌شد:

  • ده‌ها هزار کارمند آنها در مناطق عملیاتی، قادر به همکاری موثر و کارا نبودند.
  • کارشناسان برای تأمین اطلاعات موردنیاز برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف روزانه خود بسیار متکی به سرپرستان بخش‌های خود بودند.
  • مدیریت میانی به جای تمرکز بر تصمیم‌گیری و فعالیت‌های با ارزش بیشتر، زمان زیادی را برای جمع‌آوری، اعتبارسنجی و تحویل اطلاعات به کارشناسان خود صرف می‌کردند.
  • تیم‌های پروژه در استفاده از تجربیات و درس‌آموخته‌هایی که از پروژه‌های قبلی فراگرفته بودند، با مشکل مواجه بودند.

راه‌حل

تیم متولی مدیریت دانش سازمان طی چندین ماه برای ارزیابی سطح بلوغ فعلی مدیریت دانش و تدوین چشم‌انداز برای توانایی‌‌ها و کاربرد روش‌ها و تکنیک‌های مدیریت دانش در آینده تلاش کرد. تیم متولی مدیریت دانش پس از دستیابی به یک دیدگاه جامع از شرکت از طریق تجزیه‌وتحلیل، یک استراتژی و نقشه راه مدیریت دانش برای شرکت تدوین کرد. هدف این استراتژی افزایش سطح بلوغ مدیریت دانش در طی یک دوره 3 ساله بود. علاوه بر این، تیم مدیریت دانش برای حمایت از برنامه بلندپروازانه این شرکت در انتخاب و پیاده‌سازی فناوری جدید، بسیاری از پلتفرم‌های فناوری و ویژگی‌های آن را توسعه داد. استراتژی و نقشه راه مدیریت دانش در این شرکت توصیه‌های گوناگونی را ارائه کرد:

  • انتخاب پایلوت در سطح شرکت به منظور اجرای سریع ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش، نشان دادن ارزش آنها و تکرار در چندین پایلوت دیگر در بازه زمانی مشخص شده.
  • پیشرفت‌های فنی مدیریت دانش برای بهبود استفاده از فناوری موجود و معرفی راه‌حل‌های جدید برای حمایت از تلاش‌ها و نیازهای مدیریت دانش سازمان.

برای حمایت از توصیه‌های فناوری، تیم متولی مدیریت دانش سندی را برای نشان دادن ویژگی‌ها و مزایای یک پایگاه دانش یکپارچه با یک راه‌حل معنایی و یک موتور جستجو تدوین کرد.

دانش سازمانی و تیم مدیریت دانش

برای پیاده‌سازی بهتر مدیریت دانش در این شرکت، مشاور مدیریت دانش با تیم مدیریت دانش همکاری نزدیکی برقرار کرد و با همکاری یکدیگر مدیران ارشد، مدیریت میانی، خبرگان و کارشناسان را در تمام بخش‌های سازمان درگیر کردند. این روش به تیم متولی این امکان را می‌داد که نظرات تمامی کارکنان سازمان را دریافت کند و درک عمیقی از انگیزاننده‌های مدیریت دانش  بدست آورد. نیازهای خاص هر  بخش و چگونگی بهره‌مندی آنها از مدیریت دانش را بهتر شناسایی کند و یاد بگیرد که چگونه کارکنان در حال حاضر از فناوری ارائه شده استفاده می‌کند. نکته مهم این بود که تیم مدیریت دانش سازمان قادر بود موانع احتمالی تغییر و منابعی را که شرکت قادر به استفاده از آنها برای تأثیر مثبت بر نتایج مدیریت دانش است، تغییر داده و پیش‌بینی کند.

همچنین تیم مدیریت دانش با همکاری بخش فناوری اطلاعات، سازوکار استفاده از فناوری‌ها را بررسی کرد تا تعیین کند که کدام منابع و سیستم‌ها از قبل برای حمایت از تلاش‌های مدیریت دانش بکار گرفته شده‌اند. این کار برای کاهش خطر تحمیل فناوری‌های جدید غیرضروری به شرکت انجام شد.

تیم مدیریت دانش برنامه‌های مراقبتی دوره‌ای و منظم برای انتقال دانش و بازآموزی کارکنان را در دستور کار قرار داد. پس از هر مرحله، با کارکنان ارتباط برقرار کرد تا رویکرد و منطق روش‌ها و تکنیک‌ها را توضیح دهد و هرگونه تردید و ابهام را برطرف نماید.

علاوه بر آن تیم مدیریت دانش در سازمان کانال‌های ارتباطی باز را در طول پروژه حفظ کرد تا پیشنهادهایی در مورد چگونگی رسیدگی و پاسخ به چالش‌های مدیریت دانش و برقراری ارتباط با مدیران ارشد و سایر کارکنان را دریافت کند، به طوری که مدیریت دانش از طریق استفاده گسترده کارکنان به نتیجه مطلوب و از پیش تعیین شده برسد.

در نهایت مجموعه کاملی از توصیه‌هایی که توسط مشاور ارائه شده بود، توسط تیم مدیریت دانش پذیرفته شد و شرکت مشاور به همکاری با تیم متولی مدیریت دانش برای گسترش پیاده‌سازی مدیریت دانش در سایر پایلوت‌ها و بخش‌ها و قابلیت‌های آن و پیاده‌سازی ابزارها و تکنیک‌ها بر اساس توصیه‌های ارائه شده توسط مشاور ادامه داد.

مجموعه اقدامات اجرایی در این شرکت صنعت تلکام موجب شد تا ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش به‌صورت اثربخش جاری‌سازی شده و نتایج ارزشمندی از این کار برای کارکنان و سازمان خلق شود.

راه حل‌های پیشنهادی مشاور، این شرکت را در موارد زیر پشتیبانی می‌کرد:

  • استفاده از ابزارها، فرآیندها و مشوق‌ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان و خلق ارزش از دارایی‌های دانشی سازمان.
  • ایجاد پایگاه‌های دانشی که بتواند اطلاعات و داده‌ها را به‌صورت ایمن ذخیره کرده تا کارکنان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
  • بهبود مستمر عملیات برای حفظ و استفاده از دانش و تجربیات خبرگان سازمانی در هر بخش.
  • ارائه ابزارها، فضاها و فرصت‌های جدید برای کارکنان برای به اشتراک گذاشتن دانش، تجربه و بهترین روش‌های کاری در هر فرایند.
  • یافتن منابع با کیفیت بالا و تبدیل آنها به صورت مستندات، راهنماها برای حفظ ثبات در تعاملات با مشتریان و بهبود کیفیت خدمات.
  • اتصال یکپارچه سیستم‌های متعدد در سراسر شرکت با استفاده از هوش مصنوعی و راه‌حل‌های معنایی برای استخراج ارزش از داده‌های مربوط به مشتریان و خدمات شرکت.
  • ارائه داده‌های با کیفیت مطلوب که بلافاصله برای تجزیه‌وتحلیل و تصمیم‌گیری سریع‌تر در دسترس باشد.
  • امکان دادن به متخصصان و تیم‌ها برای ارتباط، همکاری و ایجاد هم‌افزایی با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های جدید.
  • استفاده از سیستم و اپلیکیشن‌های ارتباطی بهبود یافته برای خلق ایده‌های نوآورانه.

منبع:

enterprise-knowledge.com/km-strategy-for-top-telecommunications-company, June 2021

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =