مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان

آغاز پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان

پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان آغاز شد. این پروژه با هدف ایجاد نظام مدیریت دانش بر بستر فرایندهای  این سازمان اجرا می‌شود. استقرار نظام مدیریت دانش در این سازمان دولتی طی 4 فاز اجرا خواهد شد. گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در این پروژه نیز همانند تجربیات قبلی، از رویکرد مربی‌گری بهره می‌برد تا پس از اتمام پروژه، سفیران دانش فعالیت‌های مدیریت دانشی را در این سازمان ادامه دهند.

یکی از اهداف این سازمان، “راهبری استقرار دولت الکترونیک، چرخه بهره‌وری و ایجاد نظام‌های نوین مدیریتی در سطح استان” است. مراحل اجرایی پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به گونه‌ای طراحی شده که با ایجاد بسترهای مناسب برای شکل‌گیری چرخه دانش و به‌کارگیری ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش ،این هدف مهم را محقق سازد.

 

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای اداری (در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۷۸ ) به منظور تحقق مطلوب وظایف و اختیارات رئیس محترم جمهوری موضوع اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تامین یکپارچگی در مدیریت کلان و فراهم کردن زمینه تحقق مطلوب اهداف برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور از ادغام دو”سازمان برنامه وبودجه” و “امور اداری و استخدامی کشور” تشکیل شد و فعالیت‌های خود را از تیر ماه ۱۳۷۹ آغاز کرد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان برای اولین بار در سال ۱۳۵۰ تحت عنوان دفتر برنامه‌ریزی منطقه ای استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. این دفتر زیر نظر استاندار انجام وظیفه می‌کرد و وظیفه جمع آوری اطلاعات و گزارشات و آمار مربوطه به منطقه، پیگیری و ارزشیابی برنامه و طرح‌های دستگاه‌های اجرایی محلی و ارائه پیشنهاد‌هایی به منظور اجرای هماهنگ طرح‌های عمرانی، تنظیم گزارش‌های سه ماهه از اجرای طرح‌های عمرانی بود. چون محدوده جغرافیایی دفاتر برنامه‌ریزی منطقه ای وسیع و اجرای وظایف منطقه ای کردن برنامه های عمرانی و ایجاد هماهنگی در چنین محدوده‌ای مشکل بود در سال ۱۳۵۱ پس از به‌وجود آمدن شاخه معاونت امور استان‌ها در سازمان، سازمان برنامه و بودجه استان کرمان تشکیل شد. از جمله وظایف سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هماهنگی و راهبری نظام برنامه ریزی استان در چارچوب نظام برنامه ریزی کشور
  • بررسی، تهیه و تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت استان
  • تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی استان در چارچوب ضوابط ملی آمایش کشور متناسب با ظرفیت ها و امکانات جغرافیایی استان
  • بررسی، تهیه و تدوین برنامه ها و سیاست های اجرایی امور اشتغال و سرمایه گذاری در استان
  • راهبری امور توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی در سطح دستگاه های اجرایی استان
  • راهبری استقرار دولت الکترونیک، چرخه بهره وری و نظام های نوین مدیریتی در سطح استان
  • نظارت و ارزشیابی جامع مدیریت عملکرد اعم از برنامه ها، سیاست ها، فرآیندها، فعالیت‌ها و پروژه‌ها در سطح استان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =