یک روز از زندگی یک مدیر دانش

یک روز از زندگی یک مدیر دانش

در عصر فناوری اطلاعات ایجاد یک استراتژی مدیریت دانش موفق برای جذب، به اشتراک‌گذاری و انتقال دانش سازمانی، بیش از هر زمان دیگری ضروری است. فناوری اطلاعات به نوآوری، ارائه خدمات در سطح جهانی و بهبود تجربیات کارکنان نیاز دارد. رهبری مدیریت دانش مستلزم مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از مهارت‌ها است، اما چه قابلیت‌هایی برای موفقیت اولیه یک مدیر دانش ضروری است؟

اکثر مدیران دانش به شما خواهند گفت که ایجاد یک استراتژی مدیریت دانش فرصتی باورنکردنی برای پیشرفت و نوآوری است. بااین‌حال، چالش‌های قابل‌توجهی در این مسیر قرار دارند و یک مدیر دانش به مهارت‌های مناسب برای عبور موفقیت‌آمیز از چالش‌های معمول نیاز دارد.

قدم‌های اولیه یک مدیر دانش

اگر شما تازه‌وارد این حوزه شده‌اید، در اینجا سه گام که در هنگام شروع یک کار جدید باید روی آن‌ها تمرکز کنید پیشنهاد شده است. در این رابطه خواندن مقاله مدیریت دانش چیست و چرا برای سازمان اهمیت دارد نیز توصیه می‌شود.

  • تشکیل تیمی از قهرمانان دانش

یکی از اولین کارهایی که یک مدیر دانش باید انجام دهد، شناسایی منابع حیاتی در سراسر سازمان است که اگرچه به مدیریت دانش قدرتمند نیاز دارند، اما مایلند برای تحقق آن از فراتر و فراتر بروند. ایده‌آل‌‌ترین شکل این است که از قهرمانان دانشی حوزه‌های کلیدی سازمان در یک تیم به گرد هم جمع شوند. به دنبال افرادی باشید که مهارت‌های لازم برای انجام کار را دارند، علاقه‌مند به دستیابی به موفقیت هستند و بر سازمان تأثیر می‌گذارند تا مدیریت دانش را در اولویت قرار دهد.

به یاد داشته باشید، کارکنان مهم‌ترین  اولویت شما هستند. زیرا آن‌ها کسانی هستند که موفقیت را رقم می‌زنند و به سمت نتایج حرکت می‌کنند. درحالی‌که استفاده از فناوری یا پلتفرم یا نرم‌افزار مدیریت دانش را نباید فراموش کرد. اگرچه استفاده از فناوری ضروری است و بسیاری از سازمان‌ها از آنجا شروع به کار می‌کنند، ولی کارکنان هستند که تغییرات فرهنگی موردنیاز را ایجاد کرده و به ایجاد یک سیستم ارزشی مشترک کمک می‌کنند.

  •   داشتن تعهد اجرایی

مدیران دانش باید از تغییر حمایت کنند و برای پذیرش تغییرات جدید که درنتیجه پیاده‌سازی مدیریت دانش ایجاد می‌شوند، به سایر اعضای سازمان کمک کنند. داشتن تعهد اجرایی مدیریت بسیار مهم است؛ استراتژی سازمان باید اهداف کلیدی برای تحقق ابتکارات مدیریت دانش را دربربگیرد. همچنین، مدیر دانش باید مطمئن شود که صرف زمان و تلاش برای اجرای یک استراتژی مدیریت دانش با به‌کارگیری مثبت زمان و منابع سرمایه‌گذاری‌شده به ثمر می‌رسد.

مدیر دانش باید چشم‌اندازی از وضعیت آینده ترسیم کند که الهام‌بخش سازمان باشد و درعین‌حال انگیزه‌های عملکردی سازمان را بر اساس اهداف مدیریت دانش تغییر دهد. مدیران فنی باید فعالانه از مدیریت دانش حمایت کنند، در مورد اینکه چرا ضروری است صحبت کنند، کسانی که ارزش‌های جدید را به نمایش می‌گذارند را بشناسند و موفقیت تیم‌ها را جشن بگیرند. با حمایت رهبری، مدیر دانش می‌تواند بر پیروزی‌های سریع تمرکز کند و به‌تدریج در سراسر سازمان درجهت ایجاد تغییر کار کند.

  • تمرکز بر فرهنگ

مهم‌ترین مشکل برای ابتکارات مدیریت دانش این است که هیچ فرمول جادویی برای ایجاد تعادل مناسب بین ارزش‌ها، باورها و ساختار برای تغییر قلب‌ها و ذهن‌ها به فرهنگ اشتراک دانش وجود ندارد.

برخی‌ از کارکنان در برابر ابتکارات مدیریت دانش مقاومت می‌کنند. مقاومت آن‌ها نه به این دلیل که ارزش آن را درک نمی‌کنند، بلکه به این دلیل است که وقت ندارند. برای تغییر موفقیت‌آمیز فرهنگ، مدیر دانش باید با گروه متنوعی از ذی‌نفعان در سرتاسر سازمان کار کند تا چشم‌انداز مدیریت دانش را به اشتراک بگذارد و ارزش راهکارهای مدیریت دانش را برای هر تیم تعریف کند. هنگامی‌که مردم درک کنند که چرا باید از مدیریت دانش حمایت کنند و رهبران در تصمیم خود برای تحقق آن راسخ باشند، سازمان در موقعیتی قرار می‌گیرد که تغییرات لازم را در ایجاد کند و با مدیران دانشی همکاری کند.

منبع:

 

https://www-forbes-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.forbes.com/sites/forrester/2023/01/25/a-day-in-the-life-of-a-knowledge-manager—three-keys-for-success/amp/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =