نوآوری و کرونا

نوآوری؛ سلاح مبارزه با کرونا

نوآوری؛ سلاح مبارزه با کرونا عنوان مطلبی است که توسط گروه مشاوره مدیریت دانش دانا تدوین شده و به اهمیت فرایند نوآوری برای برون‌رفت از شرایط فعلی می‌پرداد. در این مطلب پیشنهادهایی به سازمان‌‌ها ارائه می‌شود تا بر اساس آن فرایندهای نوآوری را در راستای تحقق ایده‌ها تسهیل کنند.

 

انعطاف‌پذیری در قبال تغییرات گوناگون موجب می‌شود که سازمان به‌روز بوده و سیاست‌ها، روش‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات خود را براساس ‍واقعیات اتخاذ نماید. در چنین صورتی سازمان‌ می‌تواند به بقاء و حیات خود ادامه دهد و به اهداف مورد نظر دست یابد. یکی از چالش‌های سازمان‌ها در چند ماه اخیر شیوع ویروس کرونا و تاثیراتی است که بر ابعاد مختلف کسب و کار گذاشته است. در روزهای نخست همه‌گیر شدن کرونا در جهان، اندیشمندان حوزه‌های مختلف سازمانی سناریوها و راهکارهای مختلفی را برای مدیریت شریط بحرانی به‌وجود آمده ارائه کردند. اما پس از گذشت بیش از 5 ماه، کماکان روند مبتلایان به این ویروس در بسیاری از نقاط دنیا در حال افزایش است و جامعه پزشکی نیز زمان مشخصی را برای درمان آن متصور نیست. این بدین معنی است که باید با این شرایط خود را سازگار کنیم و اجرای راه‌کارهای کوتاه مدت کمک چندانی به ما نخواهد کرد. اما با چه روشی این کار امکان‌پذیر است؟

نوآوری، سلاح مبارزه با کرونا

یکی از رویکردهای بسیار مهمی که در این شرایط می‌تواند به کمک سازمان‌ها بیاید توسعه بسترها و فرایندهای “نوآوری” است. شیوع کرونا توجه به نوآوری در سازمان‌ها را بیش از پیش به عنوان یکی اصل اساسی مطرح کرده است. در حال حاضر بسیاری از فرایندهای کاری با شیوه‌‌های قبلی کارامد نیست و در صورتیکه این ناکارامدی در مدت زمان کوتاهی اصلاح نشود، خسارات جبران ناپذیری را برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. اصلاح فرایندها به شیوه‌های

هالت اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرده است. چنانچه خلاقیت و نوآوری به صورت همه جانبه  و در عمل مد نظر قرار گیرد می‌­تواند موجب رشد و شکوفایی استعداد فراد، موفقیت‌های شغلی و اجتماعی، افزایش کمیت و کیفیت در تولیدات و خدمات، کاهش هزینه‌ها، افزایش انگیزش کارکنان، ارتقای بهداشت روانی و رضایت شغلی، ارتقای بهره وری و رشد و بالندگی سازمان شود و این تنها بخشی از مزایای توجه به نوآوری است.

نوآوری و کرونا

فرایندهای نوآوری را در راستای تحقق ایده‌ها تسهیل کنید

یکی از مهم‌ترین ارکان نوآوری در سازمان، تسهیل فرایندها و رویه‌ها از خلق ایده تا اجرای آن است. بر اساس  یافته‌های APQC   از تجربیات شرکت‌های موفقی نظیر IBM، Mayo Clinic، Procter & Gamble،  Air Products and Chemicals Inc. ، Boston Scientific Cardiovascular Division، Computer Sciences Corporation، Ethicon Endo-Surgery، و Hewlet Packard  پیشنهاد می‌شود که موارد زیر در سازمان مورد توجه قرار گیرد:

  • نوآوری باید انگیزش خود را از بالا و اغلب از مدیر عامل بگیرد.
  • برای این که نوآوری به استراتژی دراز مدت سازمان تبدیل شود، رهبران سازمان باید همه‌جانبه از فرایند تبدیل ایده به عمل حمایتی کنند.
  • سازمان‌های موفق به دنبال سبدی متوازن از انواع گوناگون نوآوری هستند.
  • توجه به نوآوری باز به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در خارج از سازمان نیز به دنبال ایده‌ها، فرصت‌ها و راه حل‌ها بگردند.
  • تامین‌کنندگان و فروشندگان می‌توانند علاوه بر ایفای نقش تسهیل‌گر برای نوآوری به عنوان عاملی مهم برای اجرای بهینه آن نیز ایفای نقش کنند.
  • فرایندگرایی در سازمان به عنوان می‌تواند پذیرش فرایندهای نوآورانه را تسهیل نماید.
  • جاری‌سازی سنجه‌ها و همسویی بین واحدی به اجرای موفقیت آمیز فرایند‌های نوآورانه کمک می‌کند.
  • برای این که نوآوری موفق شود باید در ارزش‌ها و فرهنگ سازمان منعکس شود.
  • فرهنگ مشارکت یک عنصر ضروری برای دستیابی به موفقیت در این حوزه است.
  • جوایز در نظر گرفته شده برای نوآوری باید بخشی از کل برنامه پاداش دهی و قدردانی سازمان باشد.
  • رویدادها و رقابت‌های داخلی که موجب قدردانی از تفکر و رفتار نوآورانه می‌شود را برگزار کنید. رقابت سالم انگیزه کاکنان برای خلق ایده را بالا می‌برد
  • بدون وجود منابع کافی، حتی نوید بخش‌ترین نوآوری‌ها نیز نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد. سازمان باید منابع مشخصی را برای نوآوری تخصیص دهد. رهبران سازمان با این کار نشان می‌دهند که فرایند نوآوری چقدر برایشان مهم و با اولویت است.
  • در زمان استخدام فقط مهارت‌های فنی را ملاک قرار ندهید و کارکنانی را استخدام کنید که ذهن خلاق و  نوآوری دارند.
  • رویه‌های نوآورانه باید برای نیروی کار مدل‌سازی شود. اگر رهبری ارشد نقش فعالی در نوآوری به عهده گیرد، کل سازمان اهمیت طرح‌های نوآورانه را درک می‌کند
  • ریسک پذیری را تشویق کنید. اگر کارکنان شما از شکست بترسند، هرگز ایده‌های نو را مطرح و اجرا نخواهند کرد. رهبری باید بپذیرد که احتمال شکست وجود دارد و این پذیرش را به کارکنان اطلاع رسانی کنند.
  • برای ایجاد انگیزه، واژه نوآوری باید به بخشی از واژگان سازمان بدل شود. از بسترهای مختلف برای اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت پیرامون فعالیت‌های نوآورانه استفاده کنید.
  • دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی را برای تقویت نوآوری در سازمان برگزار کنید. آشنایی با تکنیک‌‌ها و ابزارهای نوآورانه سرعت حل مسئله و خلق ایده در کارکنان را افزایش می‌دهد.
  • تلاش‌های مربوط به نوآوری را اندازه گیری کنید. هر طرح ابتکاری باید برای پیگیری میزان پیشرفت کار و حصول اطمینان از دستیابی به اهداف اندازه گیری شود.
  • درک چشم انداز اصلی کسب و کار سازمان برای ایجاد یک فرهنگ نوآور ضروری است. سازمان باید اهداف و چشم انداز استراتژیک خود را تعریف کند و سپس برنامه‌های نوآوری خود را که آن اهداف را پشتیبانی می کنند پیاده‌سازی نماید. برای این که نوآوری موفق شود و در سراسر شرکت گسترش یابد، رهبران باید تسلط زیادی بر فرهنگ سازمان داشته باشند و بدانند نیروی کارشان چه درکی از ماموریت استراتژیک سازمان دارد و برای تلاش‌های نوآورانه به چه ابزارهایی نیاز است.

 

آخرین مطالب گروه مشاوره مدیریت دانش دانا در زمینه نوآوری:

نوآوری باز و مدیریت دانش

مدیریت دانش و عملکرد نوآوری

ما را در شبکه‌های اجتماعی لینکدین، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + سیزده =