مصاحبه نگهداشت تا چه میزان مؤثر است؟

مصاحبه نگهداشت تا چه میزان مؤثر است؟

در مطلب  اخیری که در وبلاگ  APQC منتشر کردم، در مورد یکی از ابزارهای کلیدی برای مقابله با جابه‌جایی کارکنان یعنی مصاحبه خروج نوشتم. در این پست، می‌خواهم به مصاحبه نگهداشت (stay interview) به‌عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم حفظ کارکنان در سازمان صحبت کنم.

مصاحبه نگهداشت چیست؟

مصاحبه نگهداشت، مصاحبه نماینده سازمان با کارمندان فعلی سازمان است. نماینده سازمان که به‌عنوان مصاحبه‌کننده در این مصاحبه حضور دارد می‌تواند مدیر، مدیر منابع انسانی، یا یک فرد بی‌طرف باشد. این مصاحبه پیرامون مسائل مرتبط با حفظ کارکنان و شناسایی موانع ماندن آن‌ها در سازمان انجام می‌گیرد.

چه چیزی باعث می‌شود مصاحبه‌های نگهداشت مؤثر باشند؟

مصاحبه‌ نگهداشت یک ابزار حفظ دومنظوره هستند؛ به این معنی که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این مصاحبه‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به بررسی محرک‌ها و موانع حفظ کارکنان پی ببرند، اما خود مصاحبه نیز به نگه داشتن کارکنان سازمان و حفظ آن‌ها کمک می‌کند. مصاحبه‌های نگهداشت فرصتی برای دیده شدن، شنیده شدن و شناخته شدن کارمندان هستند. دعوت به مصاحبه نگهداشت، بیانگر این موضوع است که کارمند و بازخورد او برای سازمان ارزشمند هستند.

نتایج یک نظرسنجی گالوپ در سال 2021 نشان داد که 52 درصد از کارمندانی که با تصمیم خود شغلشان را ترک می‌کنند اذعان می‌دارند که مدیر یا سازمانشان می‌توانست کاری انجام دهد که از رفتن آن‌ها جلوگیری کند. مصاحبه‌ نگهداشت این امکان را به سازمان‌ها می‌دهند تا قبل از اینکه کارمندان از در بیرون بروند، بفهمند موضوعی که باعث ن شغل خودان را ترک کنند چیست؟

آنچه مصاحبه‌های نگهداشت برای سازمان شما انجام می‌دهند

آنچه مصاحبه‌های نگهداشت را به ابزاری مؤثر تبدیل می‌کند این است که این مصاحبه‌ها تنها به حفظ کارکنان کمک نمی‌کنند، بلکه داده‌های جمع‌آوری‌شده در مصاحبه‌ نگهداشت در رسیدن به اهداف زیر به تیم‌های منابع انسانی نیز سود می‌رسانند:

بهبود حفظ و نگهداری

مصاحبه‌ نگهداشت بینشی عمیق در مورد محرک‌های اصلی گردش مالی سازمان مانند فرهنگ‌های خصمانه موجود در محیط کاری، بسته‌های حقوق و مزایا و کمبود فرصت‌های رشد در اختیار سازمان قرار می‌دهند.

بهبود کارکرد

انجام این مصاحبه با کارمندان جدید ، این امکان را در اختیار سازمان‌ها قرار  می‌دهد تا قبل از  اینکه دیر شود و کارمندان تصمیم بگیرند پست خود را ترک کنند، مسائل مربوط به کار را با کارفرمای خود حل‌وفصل کنند.

بهبود مشارکت کارکنان

مصاحبه‌ نگهداشت به‌خودی‌خود تاکتیکی برای افزایش مشارکت کارکنان است. به‌ویژه زمانی که این مصاحبه‌ها با  نظرسنجی همراه باشد، داده‌های به‌دست‌آمده در تشخیص اینکه کدام‌یکی از استراتژی‌های تعامل مفید است و کدام‌یکی کارایی خود را از دست داده است، به منابع انسانی کمک می‌کنند.

بهبود فرآیند استخدام 

ازطریق مصاحبه‌های نگهداشت مزایایی که برای کارمندان مهم است شناسایی می‌شوند. منابع انسانی می‌توانند در فرایند استخدام این مزایا را لحاظ کرده و در مصاحبه‌های غربالگری بر روی آن‌ها تأکید کنند. مصاحبه‌ نگهداشت همچنین به ویژگی‌‌های شخصی‌تر و فراتر از رزومه کارکنان می‌پردازند؛ ویژگی‌هایی که در تشخیص مناسب بودن یا مناسب نبودن کارمندان برای سازمان ضروری هستند.

بهبود یادگیری و توسعه

مصاحبه‌ نگهداشت اغلب فرصت‌هایی را برای بهبود مسیرهای آموزشی و توسعه به سازمان نشان می‌دهند و به سازمان کمک می‌کنند تا مطمئن شود استعدادهای برتر نیازی به جستجوی مکان‌های دیگری برای رشد ندارند. باوجود بازار رقابتی استعدادها، کارفرمایان باید رویکردی فعالانه برای حفظ  و نگه ‌داشتن کارکنان در سازمان داشته باشند. مصاحبه‌های ماندن به منابع انسانی و مدیران کمک می‌کنند تا عواملی را که باعث حفظ و ماندگاری کارکنان می‌شوند و درک خود را از مسائلی که می‌تواند کارمندان وفادار را به ترک شغل خود وامی‌دارد، درک کنند.

نتیجه‌گیری

بنابراین، دست روی دست نگذارید تا خیلی دیر شود. رویکردی فعال و آگاهانه برای حفظ کارکنان اتخاذ کنید و مصاحبه نگهداشت را به‌عنوان ابزار مفیدی برای این منظور به کار ببرید. اگر قبلاً هم از این مصاحبه‌ها استفاده نمی‌کردید، اکنون زمان شروع مصاحبه‌های نگهداشت فرارسیده است. برای این منظور  APQC نیز راهنماها و ابزارهایی را در اختیار شما می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =