مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری

آیا مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می­‌توانند با هم کار کنند؟

همیشه اولین تعامل در ارتباطات اهمیت زیادی دارد، به خصوص هنگامی که صحبت از برقراری ارتباط با مشتریان می‌­شود. مدیریت دانش، جریان اطلاعات را در سراسر سازمان تقویت می‌کند و همچنین به مدیریت ارتباطات کمک می‌کند.

مدیریت دانش اساساً به ایجاد، جمع­‌آوری، حفظ و توزیع اطلاعات پراکنده برای یک شرکت در راستای یکپارچه می پردازد. پذیرندگان اولیه مدیریت دانش، شرکت‌­هایی بودند که تمایل به ایستادن و قدعلم کردن در میان رقبای خود را داشتند. یک عامل حیاتی برای اکثر شرکت‌ها در عصر دیجیتال، در دسترس بودن دانش و استفاده از آن است و  شرکت­‌هایی که بر وفاداری مشتری، تجربه کیفیت و تولید درآمد تمرکز دارند، می‌­توانند با استفاده از نرم‌­افزار مدیریت دانش، از مزایای آن استفاده کنند.

حوزه خدمات مشتری جایی است که در آن استفاده از ابزارهای مدیریت دانش، مهم­ترین و محسوس‌­ترین مزایای شرکت­‌ها را نشان می‌­دهد. این مدل پایگاه دانش، از ایجاد، جمع­‌آوری، مدیریت و انتشار اطلاعات به طور موثر پشتیبانی می­‌کند. تولید ارزش از چنین دارایی­‌هایی شامل مشارکت ذی­نفعان و سایر کارمندان در بخش­‌هایی است که هدف آن‌­ها استفاده از بهترین شیوه‌­های مدیریت دانش است. در حالی که مدیریت دانش توسط تکنولوژی هوش مصنوعی(AI)  تسهیل می­‌شود، شرکت­‌ها می‌توانند آن را برای به حداکثر رساندن نتایج در رویکردهای زیر به کار بگیرند:

  • مدیریت محتوا
  • استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • جریان کار مرکز تماس
  • همکاری گروهی
  • سیستم‌های پردازش زبان‌های طبیعی

با این وجود خدمات مشتری بدون ایجاد و حفظ رابطه ناقص است. برقراری ارتباط متقابل و ایجاد تعامل با مشتریان موجود و بالقوه، رویکرد مهمی برای توانمندسازی کسب و کار است. اینجاست که مدیریت ارتباط با مشتری  (CRM) نقش بسزایی پیدا می­‌کند.

مدیریت ارتباط با مشتری چگونه کار می­‌کند؟

مدیریت ارتباط با مشتری بر پایه مدیریت روابط با مشتری ساخته شده که با فناوری پشتیبانی می‌شود و توسط افراد و فرآیندها ارائه و اداره می­‌شود. این مدیریت، در درک کل چرخه عمر مشتری موفق عمل می­‌کند. هدف CRM کاهش مشکلات کسب و کار و ایجاد تعادل مناسب با مشتریان است؛ اما به نوعی برای یک مسیر تعیین می­‌شود و به طور عمده به یک مجموعه خاص از فرآیندها محدود می‌شود. شرکت‌ها اهمیت آنچه مشتریان می‌دانند و اینکه چگونه می‌توانند تاثیر مثبت‌­تری به منظور ایجاد روابط محکم داشته باشند را می­‌دانند. از دیدگاه CRM، بسیاری از فرآیندها به روشنی به دانش متکی هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • رفتار و ترجیحات مشتری، تاریخچه خرید مشتری
  • دانش در مورد استفاده از محصول و کیفیت تجربه
  • دانش کارکنان فروش، جزئیات اجرایی مراقبت از مشتری
  • هوش بازار و آمار رشد

CRM به دانش درباره مشتریان احتیاج دارد تا نیازهای مشتریان را برآورده کند و به شرکت‌ها کمک کند تا به شیوه‌ای صحیح به آن‌ها ارائه خدمات دهند. مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش فرآیندهای کاملاً متفاوتی هستند که نقش‌­های جداگانه‌­ای برای انجام دارند و اساساً اهداف مختلفی برای تحقق آن­ها وجود دارد.

با گذشت زمان، شرکت­‌ها مشاهده کردند که این دو رویکرد مدیریتی می‌­توانند برای دستیابی به نتایج مطلوب کسب و کار همکاری کنند. بحث­‌ها و استدلال­‌هایی که طرفدار ادغام KM و CRM هستند  روزبه‌­روز بیشتر می‌­شود؛ زیرا مشتریان خواستار محصولات بهتر و خدمات شخصی هستند. سیستم مدیریت دانش در درجه اول فعالیت­‌های داخلیِ ایجاد کرده و ارائه اطلاعات به مشتری را برآورده می­‌کند؛ در حالی که CRM حول مشتری و سازمان می­‌چرخد. CRM به تنهایی قادر به ارائه خدمات بدون منابعِ دانشِ مدیریت ­شده نیست. به علاوه، ادغام این دو مدیریت، ارزشمند است؛ زیرا می­تواند صرفه­‌جویی زیادی در هزینه و نیز تأثیرات رضایت­‌بخشی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال؛ وقتی دانش مشتری در دسترس ماست، بنا به نیاز، تماس با او آسان است!

 

منبع:

knowmax.ai/blog/can-knowledge-management-and-crm-work-together/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =