مدیریت دانش شخصی چیست؟

مدیریت دانش شخصی (PKM) چیست؟

مدیریت دانش شخصی (PKM) یکی از مفاهیم مهم مدیریت دانش است. این رویکرد در راستای ایجاد سیستم جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات و دانش شخصی به کار گرفته می‌شود. در سال‌های اخیر که جمع‌آوری اطلاعات عمدتا در بسترهای دیجیتالی انجام می‌شود، استفاده از تکنیک‌های مدیریت دانش شخصی می‌تواند نقش بسزایی در دسته‌بندی و بکارگیری از دانش ایفا کند.

مراحل جمع‌آوری اطلاعات و دیتاها

  • انباشتن صدها مقاله نشانه‌گذاری شده
  • قسمت‌های برجسته کتاب
  • آمارهای یادداشت‌شده.

اگر صرفا به دنبال ذخیره‌سازی اطلاعات هستید، نمی توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید استفاده کنید و باید به دنیال یک راهکار موثر برای این موضوع باشید.  ابزارها و چارچوب های متنوعی برای  مدیریت دانش شخصی وجود دارد. اما صرف‌نظر از اینکه از چه چارچوبی استفاده می‌کنید چند مرحله وجود دارد که برای مدیریت دانش شخصی باید به آن توجه کنید:

  • گرفتن اطلاعات و ایده‌ها
  • پردازش آن‌ها
  • ایده‌ها را تا زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشید، پرورش دهید.
  • استفاده از آن‌ها برای خلق دانش جدید.
  • بررسی دانش‌های خلق شده

مرحله 1. گرفتن ایده‌ها و اطلاعات

اولین گام مدیریت دانش شخصی این است که عادت کنید هر اطلاعات یا ایده‌هایی را که فکر می‌کنید مفید یا الهام‌بخش هستند، ذخیره کنید. دیوید آلن این تکنیک  را «ایجاد عادت» نام گذاری کرده است.

هدف نهایی ذخیره‌سازی این است که راهی برای ذخیره آسان اطلاعات داشته باشید، مهم نیست در کجا با آن‌ها برخورد می‌کنید. نگران اضافه کردن جزئیات نباشید. می‌توانید بعداً آن‌ها را سازمان‌دهی و فیلتر کنید. به‌عنوان‌مثال،  ورودی‌های «ایجاد عادت»  می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دفترچه‌ای که هنگام کار کنارم قرار دارد
  • یک اپلیکیشن یادداشت در موبایل که می‌توانم خیلی سریع به آن دسترسی داشته باشم .
  • یک نرم افزار ثبت یادداشت در لپ‌تاپ
  • blank

مرحله 2. پردازش ایده‌ها

پردازش زمانی اتفاق می‌افند که از ورودی خود را دسته بندی کردید و با همه‌چیزهایی که اخیرا ذخیره کرده‌اید سروکار دارید، بسته به میزان اطلاعاتی که می‌گیرید، احتمالاً این کار را  باید به‌صورت هفتگی یا دوهفته‌ای انجام دهید.

همان‌طور که اطلاعات را پردازش می‌کنید، می‌توانید

  • هر چیزی را که دیگر مفید یا مرتبط نمی‌دانید حذف کنید.
  • چرا چیزی را ذخیره کردید، چه چیزی در مورد آن دوست دارید، کدام بخش‌ها را می‌خواهید بعدا استفاده کنید و برای چه چیزی و غیره
  • داده‌هایی مانند تگ‌ها را اضافه کنید تا جستجو و فیلتر کردن سیستم PKM خود را آسان‌تر کنید.
  • اطلاعات را از صندوق ورودی خود به‌جایی که باید در درازمدت بیشتر ذخیره شود، منتقل کنید.

مرحله 3: ایده‌های خود را پرورش دهید

وقتی همه اطلاعات را سازمان‌دهی کردید، اجازه دهید آن‌ها آنجا بنشینند و آن‌ها را رها کنید. این از اثر نهفتگی، یکی از چهار مرحله خلاقیت بهره می‌برد.

هنگامی‌که شما به‌طور فعال با یک ایده درگیر هستید، مانند سازمان‌دهی آن در سیستم PKM خود، در حال ایجاد ارتباطات جدید برای مغز خود هستید.

سپس مغز شما به زمان نیاز دارد تا به‌طور منفعلانه آن ارتباطات را پردازش کند و از آن‌ها نتیجه بگیرد. اگر تابه‌حال واژه “آها!” را در لحظه‌ای که کاری کاملاً نامربوط باکار خود انجام می‌دهید به کار برده اید، این اثر انکوباسیون در کار بود.

blank

مرحله 4: به‌کارگیری اطلاعات

درنهایت، زمان استفاده و به‌کارگیری از دانش و اطلاعاتی است که جمع‌آوری کرده‌اید. دلیل اینکه PKM برای هرکسی که شغلش نیاز به نوشتن یا خلق دانش دارد بسیار عالی است که این امکان را فراهم می‌کند که هرگز از صفر شروع نکنید. داشتن یک سیستم مدیریت دانش راهی برای ذخیره و سازمان‌دهی ایده‌ها به‌عنوان بلوک‌های سازنده شما است.

به‌عنوان‌مثال، نوشتن یک پست وبلاگ ممکن است به معنای جمع‌آوری ترکیبی از افکار شخصی، نقل‌قول‌ها و آمار کارشناسان و نمونه‌هایی باشد که قبلاً در PKM خود ذخیره کرده‌اید.

برنامه‌ریزی یک کمپین تبلیغاتی به معنای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رقیب، گرافیک‌هایی که دوست دارید و الزامات خلاقانه‌ای است که از قبل برای جمع‌آوری یک پروژه به‌راحتی دارید.

اساساً، هنگامی‌که شما یک سیستم PKM دارید، به‌طور مرتب اطلاعات را ذخیره و نگهداری می‌کنید، بخش‌های تحقیق و طوفان فکری هر پروژه کسری از زمان شمارا می‌گیرد.blank

شروع به ساختن سیستم مدیریت دانش شخصی کنید

هرچه زودتر شروع به ساختن یک سیستم مدیریت دانش شخصی کنید، زودتر شروع به‌صرفه جویی در زمان و تلاش برای هر کار خلاقانه‌ای خواهید کرد.

ما دائماً محتوا و اطلاعات بیشتری مصرف می‌کنیم، بنابراین می‌خواهید سیستم PKM خود را به‌زودی راه‌اندازی کنید.

امیدوارم اکنون آنچه را که برای شروع نیاز دارید داشته باشید!

 

https://www.searchenginejournal.com/personal-knowledge-management/416576/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 14 =