مدیریت دانش در کاگنیزنت

مدیریت دانش در کاگنیزنت

کاگنیزنت (Cognizant) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی ارائه دهنده محصولات دیجیتالی است که خدمات فناوری اطلاعات و محصولات دیجیتال را ارائه می‌دهد. این واحد به عنوان یک واحد فناوری داخلی Dun & Bradstreet  در سال 1994 تاسیس شد و از سال 1996 شروع به خدمت به مشتریان خارجی نمود. کاگنیزنت 166 دفتر در سراسر جهان دارد که دفتر مرکزی آن در نیوجرسی ایالات متحده است.

کاگنیزنت بخشی از بزرگترین بازار الکترونیک جهان NASDAQ-100 در قلب امریکا است. این شرکت یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای در جهان است و نقش قابل توجهی در ارائه راهکارهای تحول دیجیتال برای مشتریان خود ایفا می‌کند.

رویکرد مشاوره‌ای مبتنی بر صنعت این شرکت به مشتریان کمک می‌کند تا کسب‌و کارهای نوآورانه و کارآمدتری را تجسم، ایجاد و اداره کنند. کاگنیزنت دارای رتبه 194 در لیست 500 شرکت برتر دنیا است و به طور مداوم در میان تحسین برانگیزترین شرکت‌های جهان قرار دارد. تعداد کارکنان این سازمان در سال 2020 ، 280000 نفر است و درآمد آن در سال 2019، 16.8 میلیارد دلار امریکا بوده است.

مدیریت دانش در کاگنیزنت

کاگنیزنت در جایزه سرآمدی مدیریت دانشAPQC  در سال 2020، موفق به دستیابی سطح چهارم بلوغ مدیریت دانش شد و در جمع 10 سازمان برتر این ارزیابی قرار گرفت.

نکات برجسته مدیریت دانش در کاگنیزنت

  • محتوای مناسب مدیریت دانش از طریق نرم‌افزار مدیریت دانش سازمان که My Wizard  نام دارد، به صورت خودکار به کارمندان ارائه می‌شود.
  • این سازمان با بکارگیری ساختارمند و قوی مدیریت چرخه‌عمر محتوا، اطمینان حاصل می‌کند که محتوای مدیریت دانش به‌روز و دقیق باشد.
  • در برنامه مدیریت دانش کاگنیزنت از گیمیفیکیشن برای انگیزش کارکنان استفاده شده است. کارمندان با امتیازها و مدال‌های مختلفی که در نتیجه فعالیت‌هایشان دریافت می‌کنند مسیر رشد و ترقی خود را به سمت سطوح بالاتر باز می‌کنند و با اجرای رفتارهای مثبت در جهت دستیابی به اهداف مشترک مدیریت دانش و کسب‌وکار، به رتبه‌های برتر در سازمان ارتقا می‌یابند.

 

مدیریت دانش در کاگنیزنت

سیرتکاملی بلوغ مدیریت دانش در کاگنیزنت

کاگنیزنت پیاده‌سازی مدیریت دانش را از سال 2002 آغاز کرد. مراحل بلوغ مدیریت دانش در این شرکت را می‌توان در 4 بازه زمانی دسته‌بندی نمود. طی کردن این مسیر موجب شد تا این شرکت در سال 2020 در سطح چهارم بلوغ مدیریت دانش قرار بگیرد.

مدیریت دانش در کاگنیزنت

  • سال 2002: کاگنیزنت یک برنامه رسمی مدیریت دانش برای پشتیبانی از نیازهای دانشی تیم‌های فروش و تبلیغات راه‌اندازی کرد.
  • سال 2006: اقدامات مدیریت دانش را در کل سازمان گسترش داد و بر توسعه داخلی ابزارها و فناوری‌های مدیریت دانش سرمایه گذاری کرد.
  • سال 2013: منابع مدیریت دانش را در یک پورتال واحد و اصطلاحا “یک پورتال برای برآوردن تمام نیازها” جمع‌آوری کرد و حاکمیت مدیریت دانش را در سازمان تقویت کرد.
  • سال 2019: از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه خودکار دانش به کارمندان براساس نقش‌ها و پروژه‌های آن‌ها استفاده کرد و نرم‌افزار مدیریت دانش خود را بر این اساس توسعه داد.

ابزارها و رویکردهای کلیدی به کارگرفته شده

کاگنیزنت برای موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش از رویکردها، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

KnowHub : در شرکت کاگنیزنت از پورتال KnowHub که یک پورتال مرکزی مدیریت دانش با ماژول‌های اختصاصی استفاده می‌شود. در این پورتال بیش از 155،000 دارایی قابل استفاده مجدد برای واحدهای مختلف کسب‌وکار ثبت شده است.

My Wizard: سیستم یا موتور ارائه پیشنهادی است که به صورت خودکار،  از KnowHub و سایر منابع اطلاعاتی در سراسر سازمان به تیم‌های فروش و توزیع خدمات ارائه می‌کند. این سیستم از طریق ارائه دانش مورد نیاز در زمینه پروژه‌ها و معرفی خبرگان، فرایند‌های کاری را بهبود می‌دهد.

DeepSmarts: یک انجمن از توصیه‌ها و درس‌آموخته‌های خبرگان و متخصصان سازمانی است که قابلیت جستجو و ارتباط با تمامی حوزه‌ها و فناوری‌های سازمان را دارد.

مزایای تماس‌‌: تماس‌های هفتگی که در آن مدیران پروژه به‌روش‌ها را با اعضای تیم به اشتراک می‌گذارند و نحوه استفاده تیم‌هایشان از منابع مدیریت دانش را توضیح می‌دهند.

مدیریت دانش در کاگنیزنت

نتایج کسب‌وکار و عوامل کلیدی موفقیت

  • در کاگنیزنت مدیریت دانش به تیم‌های فروش کمک کرد تا ضمن افزایش موفقیت در معاملات، زمان مورد نیاز برای پاسخ به مشتریان را تقریباً تا یک سوم کاهش دهند.
  • استفاده مجدد از دانش به تیم‌های توزیع کمک کرد تا میلیون‌ها دلار در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی داشته باشند.
  • همراستایی اهداف کسب‌و‌کار با اهداف مدیریت دانش در شرکت کاگنیزنت کلید موفقیت این سازمان است. بدین منظور مدیران ارشد دستورالعمل‌ و سرمایه‌گذاری استراتژیک را ارائه می‌دهند، رهبران واحدهای کسب‌و‌کار از سازگار بودن مدیریت دانش با نیازهای در حال توسعه کسب‌و‌کار اطمینان حاصل می‌کنند و 200 سفیر دانش، به عنوان چشم و گوش مدیریت دانش در سازمان عمل می‌کنند.

 

مدیریت دانش

با حمایت قهرمانان مدیریت دانشمان، مدیریت دانش کاملاً با کسب‌وکار منطبق شده و توسط کسب‌وکار اداره می‌شود. در سازمان ما، تیم مدیریت دانش همانند یک پشتیبان عمل می‌کند و ما به تیم‌هایی اعتبار می‌دهیم که در مسیر تعالی سازمان با بکارگیری مدیریت دانش، دست به دست ما می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =