مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی.تی.تی

مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی.تی.تی

در این مطلب به بررسی مدیریت دانش در پی.تی.تی ‌می‌پردازیم.

شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی (PTT EXPLORATION AND PRODUCTION) یک شرکت ملی اکتشاف و تولید نفت در تایلند است. این شرکت تابعه شرکت دولتی PTT است و در 20 ژوئن 1985 با هدف ایجاد یک سازمان بسیار انعطاف‌پذیر برای مدیریت اکتشاف و تولید نفت برای حداکثر سود اقتصادی کشور تایلند تاسیس شد.

این سازمان در سطح جهانی برای تأمین انرژی قابل اعتماد و ارزش پایدار برای همه ذینفعان فعالیت می‌کند. فعالیت اصلی پی تی تی اکتشاف و تولید نفت در تایلند و کشورهای خارجی است. در سال 2018، این شرکت 40 پروژه اکتشاف و تولید نفت در 11 کشور داشت. 16 پروژه در تایلند، 15 پروژه در جنوب شرقی آسیا، 5 پروژه در آمریکا، 3 پروژه در آفریقا و 1 پروژه در استرالیا.

علاوه بر این، پی تی تی از جمله تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع شناور است و با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بالادستی صنعت نفت و گاز و توسعه استراتژی‌ها و فناوری‌های جدید، به دنبال افزایش حجم تولید و ذخیره نفت در پروژه‌های خود در سراسر دنیاست. نیروی انسانی فعال در این شرکت در سال 2020 حدود 3937 نفر و درآمد این شرکت 6 میلیارد دلار بوده است.

مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی

شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی در جایزه سرآمدی مدیریت دانش APQC  در سال 2020، موفق به دستیابی سطح سوم بلوغ مدیریت دانش شد و در جمع 10 سازمان برتر این ارزیابی قرار گرفت.

نکات برجسته مدیریت دانش در پی تی تی

  • سفیران مدیریت دانش راهنمایی‌های لازم را در جهت اجرای بهتر اقدامات مدیریت دانشی در هر دپارتمان انجام می‌دهند
  • تیم مدیریت دانش با همکاری مدیران ارشد سازمان استراتژی‌های مدیریت دانش را تدوین کرده و هرساله متناسب با نیازها و فرایندهای کسب‌وکار، اهداف عملیاتی را به‌روزرسانی می‌کند.
  • از مشارکت‌ها و اقدامات برجسته مدیریت دانش کارکنان و واحدهای مختلف در یک جشن سالانه به نام “هفته مدیریت دانش« و با حضور مدیران ارشد سازمان قدردانی می‌شود.

مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی

سیرتکاملی بلوغ مدیریت دانش  در پی.تی.تی

پی تی تی پیاده‌سازی مدیریت دانش را از سال 2000 آغاز کرد. مراحل بلوغ مدیریت دانش در این شرکت را می‌توان در 4 بازه زمانی دسته‌بندی نمود. طی کردن این مسیر موجب شد تا این شرکت در سال 2020  در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش قرار بگیرد.

مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی

  • سال 2000: شرکت پی تی تی برنامه مدیریت دانش را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده آغاز کرد.
  • سال 2005: تکنیک‌ها و ابزارهایی نظیر انجمن‌های خبرگی، خبره‌یاب، مدیریت دانش پروژه و سایر ابزارهای مدیریت دانش را برای گروه‌های فنی سازمان اجرا کرد. در نتیجه پیاده‌سازی این تکنیک‌ها نتایج ملموسی در بهبود فرایندهای کاری در این شرکت به‌دست آمد.
  • سال 2011: برای ارزیابی عملکرد و تعیین مسیری برای افزایش بلوغ مدیریت دانش از ابزار ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش APQC استفاده کرد. بر این اساس نقاط قوت و قابل بهبود مدیریت دانش در حوزه‌های مختلف کاری شناسایی شد.
  • سال 2019: مدیریت دانش را در همه گروه‌ها و و احدهای سازمان از جمله حوزه‌های غیر فنی مانند امور مالی و منابع انسانی گسترش داد.

ابزارها و رویکردهای کلیدی به کارگرفته شده

پی تی تی برای موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش از رویکردها، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

انجمن خبرگی: کارکنان شرکت در سراسر دنیا از طریق تالارهای بحث و گفتگوی آنلاین و یا حضوری در جلسات انجمن‌های خبرگی حضور یافته و به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

کمک همکار: ارتباط منسجمی بین افراد شاغل در پروژه‌های فعلی و افرادی که پروژه‌های مشابه را در گذشته انجام داده‌اند ایجاد می‌کند. بر این اساس درس‌ آموخته‌ها و پروژه‌های پیشین قبل از شروع کار به تیم‌های جدید منتقل می‌شود.

حفظ دانش: تیم مدیریت دانش با همکاری واحد منابع انسانی دانش خبرگان منتخب سازمان را پیش از بازنشستگی و ترک سازمان شناسایی، ثبت و منتشر می‌کند.

درس آموخته: مدیریت درس‌آموخته‌ها در بسیاری از رویکردهای مدیریت دانش سازمان از جمله کمک همکار، برنامه حفظ دانش و رویدادهای اشتراک دانش گنجانده شده است.

خبره یاب: خبره‌یاب این امکان را برای کارکنان فراهم می‌کند تا با متخصصان سازمان ارتباط برقرار کنند و به دانش مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

مدیریت دانش در شرکت اکتشاف و تولید پی تی تی

 

نتایج کسب‌وکار و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در پی.تی.تی

  • مدیران با شرکت در جلسات منظم اشتراک دانش به عنوان الگوی رفتارهای ایفای نقش می‌کنند.
  • هر یک از تیم‌های پروژه باید ارزش مزایای مدیریت دانش را در زمان خاتمه پروژه محاسبه کنند. بدین منظور تیم مدیریت دانش با تیم تعالی و تیم‌های مالی سازمان همکاری می‌کند تا نرخ بازگشت سرمایه اقدامات مدیریت دانش محاسبه شود
  • پس از شیوع ویروس کرونا، تیم مدیریت دانش با همکاری سایر تیم‌های مرتبط و با انعطاف‌پذیری و تغییر ساختارهای سازمانی تلاش کرد تا فرایندهای کسب و کار را متناسب با نیازهای سازمان به‌روزرسانی کند. درس‌آموخته‌ها و تجربیات ثبت شده در سیستم مدیریت دانش کمک کرد تا این فرایند تسهیل شده و در مدت زمان کوتاهی عملیاتی شود.

استقرار مدیریت دانش

 

مدیریت دانش باید خلاقیت بیشتری داشته باشد. ما نمی‌توانیم همچنان از روش‌های مشابهی که در ابتدای مسیراستفاده کردیم استفاده کنیم، زیرا کسب‌وکار ما و کارکنانمان مدام در حال تغییر هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =