مدیریت دانش در آروپ

مدیریت دانش در آروپ

در این مطلب به بررسی مدیریت دانش در آروپ می‌پردازیم.

آروپ (Arup) شرکت چندملیتی خدمات مهندسی بریتانیایی است که در زمینه برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه، خدمات مشاوره، طراحی سازه، معماری و مهندسی عمران فعالیت می‌نماید.

شرکت آروپ در سال ۱۹۴۶ توسط اووه آروپ راه‌اندازی شد و تا کنون در پروژه‌های فراوانی در سراسر جهان مشارکت داشته که برای نمونه می‌توان به پل هزاره لندن، کالج سلطنتی لندن، ورزشگاه آلیانتس آرنا، ورزشگاه شهر منچستر، خط ۱ قطار تندرو بریتانیا، دفتر مرکزی سی‌سی‌تی‌وی، فرودگاه بین‌المللی کانزای، بانک هنگ‌کنگ و شانگ‌های، مرکز ملی ورزش‌های آبی پکن، خانه اپرای سیدنی، برج کانتون، مرکز ورزش‌های آبی لندن، ساختمان مرکزی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، ساختمان اصلی دانشگاه استنفورد، فرهنگستان علوم کالیفرنیا، موزه سلطنتی انتاریو، فرودگاه بین‌المللی اولیور تامبو اشاره کرد.

دفتر مرکزی این شرکت در لندن قرار دارد و حدود 16000 پرسنل مستقر در 96 دفتر در 35 کشور جهان در این شرکت مشغول به کارند. آروپ برای اجرای پروژه‌های مختلف در بیش از 160 کشور حضور داشته و درآمد این شرکت در سال مالی2018، 1.56 میلیارد پوند بوده است.

مدیریت دانش در آروپ

 

آروپ در جایزه سرآمدی مدیریت دانشAPQC  در سال 2020، موفق به دستیابی سطح پنجم بلوغ مدیریت دانش شد و در جمع 10 سازمان برتر این ارزیابی قرار گرفت.

نکات برجسته مدیریت دانش در آروپ

  • مدیریت دانش در آروپ توسط یک تیم مرکزی متشکل از رهبران  شرکت و تیم‌های منطقه‌ای در سراسر سازمان پشتیبانی می‌شود.
  • بخشی از سهام آروپ متعلق به کارمندان قبلی و فعلی آروپ است و  کارکنان هر ساله سهمی از سود عملیاتی شرکت را دریافت می‌کنند. کارکنان این سازمان علاقه بسیار زیادی به اشتراک دانش دارند؛ چرا که مزایای این کار شامل کل سازمان می‌شود.
  • در آروپ مدیریت دانش در ارزیابی عملکرد کارکنان گنجانده شده است و برای کسب بالاترین سطح موفقیت حرفه‌ای سازمان، مدیریت دانش یک عامل کلیدی است.

مدیریت دانش در آروپ

سیرتکاملی بلوغ مدیریت دانش در آروپ

آروپ پیاده‌سازی مدیریت دانش را از سال 1990 آغاز کرد. مراحل بلوغ مدیریت دانش در این شرکت را می‌توان در 5 بازه زمانی دسته‌بندی نمود. طی کردن این مسیر موجب شد تا این شرکت در سال 2020 در سطح پنجم بلوغ مدیریت دانش قرار بگیرد.

مدیریت دانش در آروپ

  • دهه 1990: کارمندانی که در پایه‌ای‌ترین سطح مدیریت دانش در بدنه سازمان مشغول به کار بودند، گروه‌هایی را با تمرکز بر آموزش همکاران با نام شبکه‌های مهارت (Skills Networks) ایجاد کردند.
  • سال 2001 : آروپ یک استراتژی رسمی مدیریت دانش را برای تقویت تأثیر اشتراک دانش کارکنان شاغل در بدنه اصلی سازمان تدوین و عملیاتی کرد.
  • سال 2005: تیم مدیریت دانش از فناوری داخلی برای ساختن ابزارهای پشتیبانی مدیریت دانش استفاده کرد.
  • سال 2014: شبکه‌های مهارت به انجمن‌های خبرگی رسمی تبدیل شدند و از نظر اهمیت و جایگاه در ساختار سازمانی ارتقا داده شدند.
  • سال 2016 : آروپ ارائه مشاوره مدیریت دانش را به عنوان بخشی از خدمات خود به مشتریان آغاز کرد.

 

ابزارها و رویکردهای کلیدی به کارگرفته شده

آروپ برای موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش از رویکردها، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

شبکه مهارت: شبکه مهارت، انجمن‌های خبرگی جهانی هستند که توسط کارشناسان ارشد آروپ هدایت می‌شوند. هدف این شبکه‌ها حل مسائل سازمانی و نوآوری در ارائه خدمات به مشتریان است.

انجمن‌ بحث و گفتگو: انجمن‌های بحث و گفتگوی مجازی بر آموزش کارکنان تمرکز دارد. دانشکاران در سراسر سازمان می‌توانند برای بحث و تبادل نظر وارد این گروه‌ها شده و پست‌های خود را ارسال کنند.

پروفایل کارکنان: یک سیستم پروفایل است که این امکان را برای کارمندان فراهم می‌کند تا مشخصات خود را در سراسر شرکت نمایش دهند و تجربه، تخصص و مهارت‌های خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند.

نقشه دانش: یک ابزار خبره‌یاب است که به کارکنان سازمان کمک می‌کند تا پاسخ سوال‌های خود را بسیار سریع و راحت از خبرگان حوزه‌های مختلف دریافت کنند.

پروژه‌های آروپ: سیستمی که اطلاعات پروژه را از کتابخانه‌ها و سیستم‌های مختلف یکپارچه نموده و به کارمندان این امکان را می‌دهد که درس‌آموحته‌های قابل استفاده مجدد از پروژه‌های فعلی و گذشته را به راحتی پیدا کنند.

blank

نتایج کسب‌وکار و عوامل کلیدی موفقیت

  • داستان‌سرایی یکی از بسترهای تیم مدیریت دانش است و از این تکنیک برای نشان دادن موفقیت‌‌‌ها و ارزش و تأثیر ابزارها و تکنیک‌های خود استفاده می‌کند.
  • مدیریت دانش به قابلیت اصلی و متمایزکننده کسب‌وکار برای آروپ تبدیل شده است و این سازمان در حال حاضر خدمات مشاوره مدیریت دانش را برای پروژه‌های سایر  شرکت‌ها نیز ارائه می‌کند.
  • تناسب اقدامات مدیریت دانش با شاخص‌های کلیدی عملکرد کسب‌وکار مهمترین عامل موفقیت مدیریت دانش در آروپ است. مدیریت دانش از طریق رهبران منطقه‌ای و رهبران شبکه‌های مهارت در سراسر سازمان با نیازهای روزافزون کسب‌و‌کار هماهنگ است و با شناسایی این نیازها در جهت رفع آن‌ها هماهنگ با سازمان فعالیت می‌کند.

آموزش مدیریت دانش

گوش دادن به عنوان یک مهارت مهم کاملاً دست‌کم گرفته می‌شود. تیم‌های مدیریت دانش باید بتوانند واقعاً مهارت گوش فرا دادن را بهبود ببخشند و از مشکلات رهبران سازمان، نقاط ضعف و مواردی که دغدغه فکری آنهاست، درک مطلوبی به دست آورند.

یک پاسخ

  1. Hello, as one of the engineers of Europ company, I can only say that Europ company is one of the best construction companies in the world, with a brilliant history, this company is in the eyes of all the people of the world.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 15 =