چرا بهره‌وری در مدیریت دانش مهم است؟

چرا بهره‌وری در مدیریت دانش مهم است؟

بهره‌وری مدیریت دانش در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد و رسیدن به آن آسان نیست

قرن 21 انسان‌­ها را برای “آنچه در آینده است” آماده می­‌کند. درست قبل از شروع این قرن در سال 1999، Y2K  یا مشکل سال 2000 (Year 2000 Problem) به افراد کمک کرد تا وضعیت نابسامان داده‌­ها، سوابق و اطلاعات خود را ببینند. با وجود قابلیت­‌های نه چندان عالی فناوری در سال‌های آغازین این قرن، کار مجازی شروع شد؛ زیرا افراد نیاز به برقراری ارتباط با یکدیگر داشتند. همانطور که انسان‌ها قدم به قدم در این قرن پیش رفتند، زنجیره تأمین جهانی همراه با تلفن هوشمند و اینترنت اشیا (IOT) ظهور کرد. این انقلاب دیجیتال، امکان کار از راه دور و قابلیت‌­های رسانه­‌های اجتماعی را فعال کرد تا افراد ارتباط بهتری با هم داشته باشند. در تمام این سال‌ها مدیریت دانش در بهره‌­وری سازمان‌ها موثر بوده است.  رد سازمان‌های پیشرو مدیریت دانش به عنوان “اولین پاسخ دهنده”  برای حا چالش‌ها عمل کرده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته است.

به نظر می­‌رسید چالش‌­های 19 سال اول این قرن کافی نبودند. نکته قابل توجه و جالب اینجا است که در سال 2020 و با همه‌گیری شیوع کرونا همه انسان­‌ها به سرعت با دورکاری و تحصیل از راه دور، شستن دست­‌ها، برقراری فاصله­‌های اجتماعی و استفاده از ماسک سازگار شده‌­اند! تغییر، اجتناب ناپذیر است و همه بر این موضوع اشتراک نظر دارند که در ماه­‌های اول امسال ماهیت کار به طرز چشم‌گیری تغییر کرد. جایی که افراد کار می‌­کنند، نحوه کار آن­‌ها و اینکه چه کسی چه کاری انجام می­‌دهد، با ظهور و ورود به سال 2021، روی بهره‌­وری تأثیرگذار است. افراد آموختند که چطور این نوار قرمز را پشت سر گذارند، پیش از مشکلات جلو بیفتند و دانش را به سمتی سوق دهند تا بتوان بهترین تصمیم را با استفاده از آن گرفت. APQC داستان‌های خارق‌العاده‌ای در مورد اینکه چگونه تیم‌های مدیریت دانش به حمایت از کسب‌وکار خود در طول بیماری همه‌گیر COVID-19 پرداخته‌اند و آن‌ها را فعال و زنده نگه داشته­‌اند شنیده است.

 

توسعه ارتباط افراد

در این بین انجمن‌­های خبرگی و جوامع عملی به  کمک سازمان‌‌ها آمد تا سازمان پویا و فعال مانده و بهره­‌وری آن افزایش یابد. برخی سازمان­‌ها به تازگی کارمندان خود را با تجربه تعامل دیجیتالی در ایمیل، سایت‌­ها و کانال­‌های اجتماعی برای دورکاری آشنا کرده‌­اند. در این میان انجمن­‌ها و شبکه­‌های مدیریت دانش در حال مشارکت و کمک به تشویق مشارکت­‌های صحیح هستند؛ این انجمن ها دستورالعمل­‌های روشنی در مورد به اشتراک گذاشتن (و به اشتراک نگذاشتن) و همچنین راهنمایی در مورد بهترین کانا‌‌ل‌­ها برای دسترسی به اطلاعات فراهم کرد‌‌ه‌­اند. علاوه بر این، انجمن ها به مکانی تبدیل شده‌اند که اعضای آن می­‌توانند برای حمایت همدلانه، ایده­‌های خود را به گوش مدیران برسانند.

 

پشتیبانی از دیجیتال

شرکت  مرسر، برنده سال 2020  جایزه مدیریت دانش عنوان کرد که: “تیم مدیریت دانش رابطه خوبی با تیم تجربه دیجیتال دارد”. بسترهای دیجیتال به مدیریت دانش کمک می­‌کند تا از نظر فناوری و علم داده، جدیدترین و بهترین را به کار گیرد و مدیریت دانش خدمات مهمی را به دیجیتال ارائه می‌­دهد؛ از جمله خدمتی با عنوان: “صدای کارمند” در پروژه‌­های دیجیتال و کمک به آموزش و ارتباطات برای فناوری جدید داخلی. در حالی که COVID-19 مرسر را مجبور به انتقال به کار مجازی و دورکاری کرد، مهارت­‌های دیجیتال به یک عامل موفقیت حیاتی تبدیل شدند. تیم مدیریت دانش اطمینان حاصل کرد که یک گروه منتخب از رهبران ارشد و کارشناسان موضوعی، بر کارها نظارت دارند و ابهامات و سوالات ورودی را با سرعت بالایی پاسخ می‌دهند. تیم مدیریت دانش کمک می‌­کند تا این رهبران تسلط دیجیتال خود را افزایش دهند و بیش از پیش مشتاق در به اشتراک گذاشتن دانش و حمایت از آن باشند.

همکاری، انتقال دانش و یادگیری برای همیشه تغییر کرده است. خبر خوب این است که برای سال‌­ها، مدیریت دانش بر روی ردیابی شاخص­‌های برجسته رهبری مانند مشارکت، صرفه­‌جویی در وقت و کاهش اشتباهات متمرکز شده است که می­‌تواند با شاخص‌­های بهره‌­وری مرتبط باشد؛ به عنوان مثال، کاهش زمان چرخه و صرفه‌­جویی در هزینه­‌ها. این خروجی­‌ها هنگام تصمیم­‌گیری در مورد چگونگی افزایش بهره­‌وری، علامت­‌گذاری می­‌شوند. سوال مدیریت دانش باید این باشد که “چه چیز دیگری برای کمک به دستیابی به موفقیت لازم است؟”

مدیریت دانش باید در راس فعالیت خود، برای حمایت از بهره‌وری کسب‌وکار اقدامات لازم را انجام دهد تا برای بحران­‌های ادامه‌دار شناخته‌شده شود. ارزیابی برنامه مدیریت دانش به شما در تسریع بهبود مدیریت دانش و سرمایه‌گذاری برای تضمین بهره‌وری در حال پیشرفت کمک خواهد کرد. ابزار ارزیابی قابلیت مدیریت دانش (ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش) در حال حاضر در دسترس است تا به شما کمک کند تا “معاینه و بررسی مدیریت دانش” خود را انجام دهید. APQC با بیش از ۱۰ سال جمع‌­آوری داده و بهترین تجارب و روش‌­ها در بیش از ۳۰۰ سازمان، ارزیابی­‌های خود را به­‌روزرسانی کرده‌ تا به شما یک دیدگاه عینی­‌تر و واقعی‌تر از قابلیت‌هایی را ارائه دهد که یک برنامه مدیریت دانش را تعریف می‌کند. به یاد داشته باشید، آنچه اندازه‌گیری می‌شود این است که چه کاری در حال انجام است.

 

پانوشت:

  • Y2K

مشکل سال ۲۰۰۰ (Year 2000 problem) که به مسئله ی Y2K، و یا نام های the Millennium bug, Y2K bug, یا the Y2K glitch هم شهرت دارد، اشاره به وقایع مربوط به قالب بندی و ذخیره سازی داده های تقویم برای تاریخ های آغاز شده از سال 2000 دارد.مشکلات پیش بینی شدند و افزایش پیدا کردند زیرا بسیاری از برنامه ها ی نمایانگر سالهای چهار رقمی فقط با دو رقم آخر در نظر گرفته شده بودند – و این باعث می شود سال 2000 از سال 1900 غیرقابل تشخیص باشد. فرض نمایش تاریخ قرن بیستم در چنین برنامه هایی می تواند باعث خطاهای مختلفی مانند نمایش نادرست تاریخ ها و ترتیب نادرست سوابق خودکار تاریخ دار شود.

 

منبع:

https://www.apqc.org/blog/km-efficiency-matters-more-now-and-its-not-easy

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 9 =