پایان پروژه بازنگری فرآیندهای سازمانی مبتنی بر نیازهای مدیریت دانش

پایان پروژه بازنگری فرآیندهای سازمانی مبتنی بر نیازهای مدیریت دانش

پایان پروژه بازنگری فرآیندهای سازمانی مبتنی بر نیازهای مدیریت دانش در شرکت گاز

پروژه “بازنگری فرآیندهای سازمانی مبتنی بر نیازهای مدیریت دانش” در شرکت ملی گاز ایران به پایان رسید. این پروژه با هدف بررسی فرآیندهای سازمانی و ارائه راهکارهای مدیریت دانش متناسب با نیازهای هر فرایند انجام شد. در پروژه بازنگری فرآیندهای سازمانی مبتنی بر نیازهای مدیریت دانش فرآیندهای، شرکت گاز استان مازندران و شرکت گاز استان خراسان رضوی مورد بازنگری قرار گرفت.

ایجاد ارتباط میان فرآیندهای سازمان و فعالیت‌های مدیریت دانش یکی از پایه‌‌های اصلی موفقیت مدیریت دانش است. این فعالیت نقش بسزایی در نهادینه‌سازی مدیریت دانش دارد، چرا که با انجام درست این کار، ارتباط (ورودی و خروجی) سایر فرآیندها به فرایند مدیریت دانش مشخص شده و اقدامات دانشی بخشی از فرایندهای کار روتین سازمان می­‌شود.

شرکت ملی گاز ایران با سابقه حدود ده ساله در پیاده‌سازی نرم افزار و برخی تکنیک‌های مدیریت دانش، نگاه فرآیندی به مدیریت دانش را به عنوان یکی از نقاط قابل بهود خود شناسایی کرده و اجرای این مهم را به شرکت مشاور مدیریت دانش دانا سپرد. نتایج این پروژه می‌تواند در سطح ملی و برای سایر شرکت‌های گاز استانی به عنوان یک الگوی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

بازنگری فرایند مبتنی بر دانش

استقرار مدیریت دانش فرآیندگرا و یکپارچه‌سازی منابع دانشی سازمان از طریق بازنگری فرآیند مبتنی بر دانش، از مهمترین اقدامات یک سازمان برای پیاده‌سازی اصولی مدیریت دانش است. بازنگری فرآیند مبتنی بر دانش، بایستی متمرکز بر فرآیندهای زنجیره ارزش سازمان انجام شود. استانداردهای زنجیره ارزش سازمان، یکی از ابزارهای کلاسیک در تحلیل کسب و کار است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیل زنجیره ارزش سازمان بدان معناست که سازمان، بخش‌هایی که از مزیت نسبی در مقایسه با رقبای خود برخوردار است را بشناسد و مشخص کند که از طریق کدام فرآیندها، می‌تواند بهترین ارزش را به مشتریان‌ برساند.

با تعیین فرآیندهای زنجیره ارزش با بار دانشی بالا، اقدام به بازنگری فرآیند مبتنی بر دانش، با هدف ایجاد ارتباط بین فرآیند مدیریت دانش و فرآیندهای مذکور، می‌شود. این فعالیت نقش بسزایی در نهادینه‌سازی مدیریت دانش دارد، چرا که با انجام درست این کار، ارتباط (ورودی و خروجی) سایر فرآیندها به فرآیند مدیریت دانش مشخص شده و اقدامات دانشی، بخشی از فرآیندهای کار روتین سازمان می­شود. به صورت کلی فرآیندگرایی نقش بسزایی در موفقیت مدیریت دانش در سازمان دارد. با طراحی فرآیندهای مناسب مدیریت دانش در سازمان و ایجاد ارتباط با سایر فرآیندها، بکارگیری ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش به جزء جدانشدنی فرآیندهای کاری تبدیل شده و با سرعت بسیار زیادی نهادینه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =