اهمیت بکارگیری مدیریت دانش

در این مطلب به بررسی اهمیت بکارگیری مدیریت دانش می‌پردازیم.

در این مطلب اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در امارات متحده عربی برای توسعه سیستم‌­های هوشمند و پایداری اقتصاد دانش محور را بررسی می­‌کنیم.

در تاریخ 12 ژوئیه 2020 ، رانگ یانگ، مشاور برجسته مدیریت دانش فیلم را از بنیاد دانش MBRF دبی منتشر کرد که شامل ارائه بسیار ارزشمند وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی در مورد وضعیت فعلی و تحولات آینده مدیریت دانش در این کشور بود. وزارت آموزش و پرورش این کشور در صدد توسعه یکی از بهترین مدل های جهانی است که به توسعه پایدار اقتصاد دانش محور امارات متحده عربی منجر شود و چراغ راه علوم، تحقیقات و نوآوری باشد. نکات کلیدی این ارائه عبارت است از:

  • اصول مدیریت دانش به عنوان سنگ بنای تلاش های مستمر امارات متحده عربی برای توسعه یک سیستم یادگیری هوشمند
  • ارتباط مدیریت دانش با آموزش مشارکتی، تفکر عمیق، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری دانش
  • توسعه مدیریت دانش با استفاده از شبیه سازی، واقعیت مجازی، مدل های سه بعدی و واقعیت افزوده

بنیاد دانش محمد بن راشد آل مکتوم دبی

این وبینار توسط  جمال بن هویراب، مدیرعامل بنیاد دانش MBRF افتتاح و هدایت شد. وی اظهار داشت که بنیاد دانش MBRF اولین سازمان غیرانتفاعی در جهان است که گواهینامه ISO 30401: 2018 را برای مدیریت دانش بدست آورده است. بنیاد دانش[1] امارات متحده عربی با هدف توانمندسازی نسل­‌های آینده و ایجاد فرصت برای دستیابی به راه­‌حل­‌های پایدار جهت تسهیل و روند دانش و تحقیقات در جهان عرب در سال 2007 راه اندازی شده است. این بنیاد متعهد به ایجاد جوامع دانش بنیان در سراسر منطقه با امکان تامین اعتبار پروژه‌­های تحقیقاتی است. این پروژه‌­ها با تمرکز بر ارکان اصلی جامعه یعنی کارآفرینی و تحقیق و توسعه تعریف می­‌شوند.

مدیرعامل بنیاد دانش امارات با تأکید بر برنامه 2030 سازمان ملل مبنی بر توسعه پایدار با شعار «تحول جهان ما[2]» که با طرح رفاه و صلح مردم برنامه‌ریزی‌شده است در نظر دارد که در این بنیاد با ارتقای سطح آگاهی در میان مؤسسات عربی منطقه به پشتیانی و پیاده‌سازی مدیریت دانش اقدام نماید.

 

وزارت آموزش و پرورش امارات

وزیر آموزش پرورش امارات در راستای برنامه­‌های بنیاد یکی از مهم‌ترین عناصر موجود برای یکپارچگی در نظام مدیریت دانش را آموزش و ترویج اشتراک دانش می‌داند، مدیریت دانش نه‌تنها دسترسی به اطلاعات را برای همگان حتی دانش‌­آموزان و دانشجویان میسر می‌­سازد بلکه دستیابی به تجارب و ایده‌­های نوآورانه را امکان­‌پذیر می­‌کند. مدیریت دانش در امارات با استفاده از فناوری‌های روز دنیا مانند شبیه‌سازی، واقعیت مجازی به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا دانش‌های جاری سنگ بنای سیستم یادگیری هوشمند شود.

 

سازمان بهداشت دبی

در بخش سلامت، سازمان بهداشت دوبی با همکاری بنیاد دانش اقداماتی را به‌منظور مدیریت بحران ویژه شرایط کرونا و اتحاد در بیمارستان­‌های دولتی و خصوصی در نحوه ارائه خدمات مراقبت­‌های بهداشتی برنامه­‌ریزی کرده است. همچنین این بنیاد با حمایت UNDP[3] در جهت بازسازی جهان پس از کرونا با تمرکز و بررسی رابطه دانش و تنوع زیستی نقشی اساسی ایفا می­‌کند. سرپرست اتحادیه UNDP بر اهداف جهان‌شمول‌تر و تعهد قاطعانه­‌تر برای استفاده از دانش فناوری به‌عنوان مرکز اصلی فعالیت­‌های سازمان ملل همواره تأکید می­‌کند.

 

برنامه توسعه سازمان ملل

آقای مراد وهبا، دستیار معاون UNDP در دفتر منطقه ای کشورهای عربی از  کالیفرنیا در مورد پروژه دانش به عنوان یکی از پروژه های برجسته جهان با تمرکز و مطالعه رابطه یکپارچه دانش و توسعه صحبت کرد و  اذعان داشت  که این مفهوم به عنوان یک مسئله توسعه‌ای در سازمان ملل و UNDP از شهرت بالایی برخوردار است. وی تأکید کرد که آنچه امروز لازم است ، هدف بالاتر و داشتن اراده و تعهد سیاسی قاطع تر برای حمایت از حضور دانش و فن آوری در جوامع ما، بسیج منابع و ساختن سالم تر ، ایمن تر ، عادلانه تر است.

 

ران یانگ[4] دانشیار و مدیر بخش دانش دانشگاه کمبریج اهمیت فعالیت بنیاد دانش در امارات را به حدی پیش‌­بینی می­‌کند که بهترین اصول شناخته‌شده برای بهداشت و مراقبت‌­های محیطی را وابسته به آموزش استاندارد و الزامات و پیاده­‌سازی سیستم و ابزارهای مدیریت دانش می‌داند. از دیگر همکاران بنیاد دانش امارات متحده عربی می­‌توان به گروه[5]BSI اشاره کرد که به لزوم استفاده از استانداردهای دانشی به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت نوآوری تأکیددارند. موسسه استاندارد مذکور مرجع تکنیک­‌های استانداردگذاری در بریتانیا، مهم‌ترین استانداردهای حامی سازمان ملل در راستای اهداف توسعه پایدار را شامل مدیریت کیفیت، بهداشت و ایمنی شغل، آموزش باکیفیت، تداوم کسب‌وکار و استاندارد بین‌المللی ISO 30401 مدیریت دانش می‌­داند.

 

منبع : 

https://www.knowledge-associates.com/km-and-the-minister-of-education/

 

پانوشت: 

[1] Mohammed bin Rashid Al Maktoum Knowledge Foundation(MBRF)

[2] Transforming Our World

[3] United Nations Development Programme

[4] Ron Young

[5] British Standards Institution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =