مدیریت دانش بحران

آغاز پروژه مدیریت دانش بحران زلزله در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

پروژه مدیریت دانش بحران زلزله در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

کم‌تر از یک ماه پیش زلزله به بزرگی 9/5 ریشتر، استان آذربایجان شرقی را لرزاند و خسارات بسیاری را به شهرستان میانه وارد نمود. یکی از بازیگران اصلی در مدیریت این بحران، شرکت‌ گاز استان آذربایجان شرقی بود که با تلاش شبانه‌روزی درصدد رفع مشکلات و خرابی‌های زلزله برآمده است. تلاش‌ دست‌اندرکاران این سازمان در این زمینه کماکان نیز ادامه دارد.

با توجه به زلزله‌خیز بودن استان آذربایجان شرقی و چالش‌های تکراری ناشی از آن، ضرروت ایجاد فرآیندی برای مدیریت دانش بحران‌های طبیعی در شرکت گاز این استان بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت و اجرای آن نیز به گروه مشاوره مدیریت دانش دانا محول شد. ما در این پروژه پس از شناسایی دانش ضروری مواجهه با بحران زلزله، از تکنیک‌های After_Action_Reviews, Knowledge Elicitation, Retrospect و Storytelling برای اکتساب، ذخیره‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری دانش استفاده خواهیم کرد. در گام نهایی درس‌آموخته‌های کسب‌شده برای اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط در شرکت ملی گاز ایران به کار خواهد رفت.

متدولوژی مدیریت دانش بحران برای اولین‌بار در کشور توسط گروه مشاوره مدیریت دانش دانا طراحی و به‌کار گرفته شده و پس از اجرای این پروژه و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به‌صورت رایگان منتشر خواهد شد.

مدیریت دانش بحران

شرکت گاز استان آذزبایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی با مساحت 45491 کیلومتر مربع در قسمت شمال غربی کشور واقع شده و مرکز آن شهر تبریز است. این استان دارای 20  شهرستان، 44 بخش، 62 شهر ، 142 دهستان و 2724  روستا است. براساس آخرین آمار رسمی، جمعیت استان بالغ بر 3891080 نفر بوده و از این تعداد 83/71% در نقاط شهری و 17/28% در نقاط روستایی سکونت دارند.
گازرسانی در استان آذربایجان شرقی از سال 1368 با احداث یک خط انتقال 1000 پوندی آغاز شده است. درخلال سال‌های 1368 تا پایان آذرماه 1397  تعداد 1526619 مشترک خانگی، تجاری و صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به‌تبع تغییر رویکرد و سیاست‌های کلان کشور در بخش انرژی، برنامه‌ریزی درجهت استفاده بهینه از گاز طبیعی  به‌عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه پایدار کشور مطرح شده است. همچنین تلاش برای جایگزینی گاز با سوخت‌های میان‌تقطیر  نیز با انگیزه تأمین رفاه و آسایش مردم، رشد صنعت و حفظ محیط‌زیست انجام می‌گیرد.
همچنین  براساس سیاست‌های کلی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، ازسال 137 فعالیت‌های گازرسانی در این استان درقالب یک شرکت با ماهیت حقوقی مستقل ادامه یافته است. با احداث 20096 کیلومتر شبکه‌های تغذیه و توزیع 642678  انشعاب گاز، با جذب و پذیرش 1526619 مشترک توسط این شرکت، جمعیتی بالغ بر 3799368 نفر در استان اکنون از نعمت خدادادی گاز طبیعی بهره‌مند می‌باشند.
هم‌اکنون، تمامی 62 شهر استان از گاز بهره‌مند بوده و همچنین 3  نیروگاه در حال بهره برداری و استفاده از گاز طبیعی، 7777 مصرف‌کننده صنعتی جزئی و عمده و 1879روستا در حال بهره‌برداری از گاز و درحدود 233 روستا نیز مرحله اجرای پروژه گازرسانی می‌باشند. بدین‌ترتیب ضریب پوشش گازرسانی شهری حدود 100 درصد و گازرسانی روستایی حدود 93/5 درصد می‌باشد که به نسبت تراکم شهری در نوع خود آماری قابل‌توجه در کشور به‌ شمار می‌رود.

بدون شک عملکرد ثمربخش شرکت گاز استان آذربایجان شرقی بر تجارب و دانش وسیعی پایه‌ریزی شده است که مدون‌ ساختن آن به ارزشمندی آن خواهد افزود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =