نقش نرم‌ افزار مدیریت دانش در دوران کرونا

نقش نرم‌ افزار مدیریت دانش در کرونا

چگونه نرم‌ افزار مدیریت دانش کلید موفقیت در دوران کرونا و پساکرونا است؟

نرم‌ افزار مدیریت دانش در دوران کرونا نیاز کارکنان را برآورده می‌کند و در هنگام مقابله با مشکلاتی نظیر همه‌گیری کرونا، یک ابزار بسیار کاربردی برای تمامی کارکنان مخصوصا مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) [1] است. CIO معمولا مسئول عملکرد IT داخلی شرکت و مدیر ارشد زیرساخت تکنولوژی است.

در بسیاری از شرکت‌ها ، CIO ها تحت فشار قرار گرفته‌اند تا ابزارهای جدیدی را برای انجام سریع‌تر و ایمن‌تر کارهای مهم به کار گیرند. با توجه به چالش‌های گسترده گردش کار ایجاد شده توسط کووید 19 ، احساس نیاز ضروری برای دستیابی به این اهداف افزایش یافته است. بدیهی است که همه‌گیری کرونا در طول مدت شیوع، تغییری در فعالیت‌های تجاری ایجاد نکرده است، بلکه تعامل بین محل کار و کارکنان را تغییر داده است.

به‌عنوان مثال ، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که 48٪ از کارمندان حتی پس از پایان همه‌گیری کرونا ممکن است از خانه به کار خود ادامه دهند (دور کار شوند). این امر با توجه به کارایی و بهره‌وری در جهان پس از همه‌گیر شدن بیماری، موانع بیشتری را برای مشاغل به دنبال خواهد داشت.

سوال اساسی این است که با توجه به این پیشرفت‌ها، ظرفیت ایجاد کارایی جدید کجاست و چگونه می‌توان با اطمینان خاطر به آن دست یافت؟

امنیت داده‌ها یک نگرانی عمده برای نیروهای کار  دورکار و مدیران آن‌هاست؛ زیرا سبک‌های کاری جدید ناگزیر چالش‌های امنیتی را به همراه دارند. این امر با توجه به‌ سرعت رشد کارایی، بهره‌وری و امنیت شرکت‌های رقیب موانع بیشتری را برای مشاغل به دنبال خواهد داشت.

برای رفع نگرانی‌های فوق، شرکت‌ها باید به سه دلیل اصلی نرم‌افزار مدیریت دانش داشته باشند:

1- مدیریت دانش برای هر کسب‌وکار دیجیتالی ضروری است.

  • ابتکارات حوزه دیجیتال، پردازش مستندات را تسهیل کرده است. تقریبا همه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از سامانه مدیریت دانش هوشمند در فرآیندها و برنامه‌های پرداخت وام ، پردازش کارکنان و غیره بازگشت سریع سرمایه خود را داشته باشند.

2- مشاغل امروز باید هوشمند و بهینه مدیریت شوند؛ سامانه‌های مدیریت دانش چنین امکانی را فراهم می‌کند.

  • به‌عنوان یک مثال، توانایی تبدیل داده‌های بدون ساختار به دارایی‌های داده‌های ساختاریافته این امکان را برای سازمان فراهم می‌کند که از داده‌ها ارزش افزوده کسب کند و در موارد مشابه بتواند از آن‌ها استفاده کند تا از تکرار دوباره‌کاری‌ها بکاهد. جلوگیری از تکرار دوباره‌کاری‌ها باعث افزایش راندمان کارکنان و صرفه‌جویی در هزینه و زمان برای سازمان خواهد شد.

3- موفقیت، به‌ویژه در الگوی غیرمتمرکز امروز، نیاز به مدیریت دیجیتالی نیروی کار دارد.

  • با رشد سازمان‌ها، توانایی مدیریت و اداره بهینه بسیار ضروری است.
  • سامانه مدیریت دانش یکپارچه با اتصال فرایندهای مدیریت دانش به فرایندهای سازمان می‌تواند پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان را تسریع کند و که به‌تبع پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش سازمان می‌تواند از مزایای آن استفاده کند.

یک نمونه کامل از عملکرد مطلوب و در عین حال حیاتی سامانه مدیریت دانش صنعت چاپ و اسکن است. یکی از مزایای مدیریت دانش در صنعت چاپ این است که این امکان برای کاربران وجود دارد که مشخص کنند کدام چاپگر از طریق شبکه درگیر شده است. با توجه به پروتکل‌ها و ضرورت حفظ فاصله اجتماعی، این ویژگی انعطاف‌پذیری بیشتری را به کارکنان برای استفاده از چاپگرهای مختلف می‌دهد.

موارد فوق به‌طور هم‌زمان در سطح بالایی از امنیت و بهره‌وری بایدمورد استفاده قرار بگیرد. سیستم مدیریت دانش به کارکنان کمک می‌کند تا وظایف ساده، سطح پایین و وقت‌گیر را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند. سامانه مدیریت دانش نه‌تنها سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد بلکه در به حداقل رساندن ریسک خطاهای انسانی نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

در محیط کار پساکرونا که در آن کارمندان در برخی از روزها در یک دفتر متمرکز مستقر هستند  و در برخی روزها  از راه دور کار می‌کنند، ضروری است که همه کارکنان بتوانند از نرم‌ افزار مدیریت دانش و مزایای آن استفاده کنند تا به منابع دانشی مورد نیاز در هر زمان و مکان که نیاز باشد دسترسی داشته باشند.

 نرم‌ افزار مدیریت دانش در دوران کرونا

نرم‌افزار مدیریت دانش بستری مناسب برای افزایش تعاملات سازمانی و پشتیانی از فرایند مدیریت دانش است. این سیستم دارای ماژول‌های متعددی است که هر یک از آن‌ها در راستای پوشش یکی از 5عنصر اصلی چرخه دانش شامل شناسایی دانش، خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش، به اشتراک‌گذاری  دانش و بکارگیری دانش طراحی شده‌است.
نرم‌افزار مدیریت دانش دانا، جامع‌ترین سامانه مدیریت دانش کشور است که با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی دنیا و مبتنی بر راهکارهای هوش مصنوعی طراحی شده است. قابلیت‌های منحصر به فرد این سیستم نرم‌افزاری و کاربردپسند بودن آن موجب شده تا سازمان‌های بزرگ کشور در فرایند پیاده‌سازی مدیریت دانش از آن استفاده کنند.

از جمله قابلیت‌های پیشرفته این نرم‌افزار می‌توان به “اشتراک‌گذاری ویدیویی دانش”، “اشتراک‌گذاری صوتی دانش”، “اپلیکیشن تلفن همراه” و “امکان یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های سازمانی” اشاره نمود

در راستای پاسخگویی به نیازهای سازمان‌های مختلف، نرم افزار مدیریت دانش دانا به صورت ماژولار و در 3 سطح‌ طراحی و پیاده‌سازی شده است و سازمان‌ها متناسب با نیازهای مدیریت دانشی خود می‌توانند از امکانات و زیرسیستم‌های متنوع این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

برای آشنایی با قابلیت‌‌های نرم‌افزار مدیریت دانش دانا با ما در ارتباط باشید.

منبع:

mytechdecisions.com/it-infrastructure/knowledge-management-automation/

پانوشت: 

[1] Chief Information Officer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هفت =