اشتراک دانش در کرونا

نحوه اشتراک دانش در دوران کرونا

در این مطلب به بررسی نحوه اشتراک دانش در دوران کرونا می‌پردازیم.

به‌اشتراک‌گذاری دانش یکی از ارکان و عناصر کلیدی و بسیار مهم در فرآیند مدیریت دانش است. اشتراک‌گذاری دانش می‌تواند در سطوح و لایه‌های مختلفی‌ مورد بررسی قرار بگیرد. سازمان‌ها باید برای انتقال دانش آشکار و پنهان رویکردها و ابزارهای مناسبی داشته باشند، اما چالش اصلی این است که انتقال دانش پنهان در دوران کرونا، با توجه دورکاری کارکنان چگونه باید انجام شود؟ به عبارتی انتقال دانشِ پنهان در زمان دورکاری با مشکلاتی روبرو می‌شود و می‌تواند برای سازمان‌ها چالش برانگیز باشد و نهایتا کاهش حضور کارکنان در شرکت‌های فعال در صنایع و مناطق جغرافیایی مختلف باعث شده سرمایه‌های فکری (Intellectual Capital) سازمان در معرض خطر جدی قرار ‌گیرد.

اشتراک دانش آشکار نسبتاً ساده است اما این دانش پنهان است که از طریق تعاملات رو در رو انتقال داده می‌شود. حضور کم کارکنان در سازمان زمان بسیار محدودی را برای انتقال دانش، به ویژه دانش حیاتی که قدرت رقابتی یک شرکت را تضمین می‌کند، فراهم می‌کند.

آدریان جوست، مدیر ارشد دانش، در شرکت دیلویت، موضوع “چگونگی کاهش زیان حاصل از عدم انتقال دانش بین کارکنان از طریق اجرای فرآیندهای انتقال سریع دانش” را در گفتگویی که با شرکت مشاوره دانش KMWorld داشت بیان کرد. او در این رابطه توضیح داد که کووید19 از بسیاری جهات بر دانش و سرمایه فکری تأثیر می‌گذارد. گسترش این بیماری و اعمال اقدامات مختلف پیشگیرانه در جهت کنترل سرایت آن توسط سازمان‌ها باعث شده دانش نیز از سازمان خارج شود. در واقع، در حال حاضر سازمان‌ها نمی‌توانند همانند گذشته با برقراری ارتباط بین کارکنان دانش موجود را انتقال دهند و ناچارند از طریق طراحی روش‌های جدید تعامل دیجیتال به این امر مهم بپردازند.

جوست گفت: “دنیای مجازی ما واقعاً در حال آسیب زدن به اشتراک دانش است.”از آنجا که سازمان ها چاره‌ای جز پذیرفتن شرایط و انطباق خود با آن را نداشتند به صورت مجازی به همکاری در جهت پیشبرد اهدافشان پرداختند. چالش “بازگشایی” کسب‌وکار با خیالی آسوده مستلزم تغییر آینده کاری با مدلهای ترکیبی یا دورکاری دائمی است. جوست مفهوم برنامه چرخه عمر ضبط و انتقال دانش بین کارکنان را معرفی کرد.

این برنامه به منظور بهره‌مند شدن از ضبط و انتقال دانش حیاتی موجود میان نقش‌های اساسی سازمان و بهبود فرصت‌ها برای یادگیری و همکاری طراحی شده است که می تواند منجر به ایجاد رهبری فکری و نوآوری‌های جدید یا ارتقا داده شده ضمن کاهش از دست دادن سرمایه فکری ارزشمند، شود. وی توضیح داد: چرخه عمر ضبط/ انتقال دانش می‌تواند در سطح پروژه، نقش یا سازمان انجام شود. این چرخه شامل موارد زیر است:·

  آموزش سریع کارکنان

تیم‌های هوشمند مدیریت دانش به‌طور پیوسته این موضوع را تقویت و پشتیبانی می‌کنند که  چه‌ دانشی به اشتراک گذاشته شود و کِی، کجا، چرا و چگونه این دانش مورد اشتراک قرار گیرد. سازمان‌ها بایستی با فراهم کردن شرایط، افراد را به سمت استفاده از منابعی که در اختیار دارند هدایت کنند و یا آموزش جدیدی متناسب با محیط کار کنونی برنامه‌ریزی کنند.

 مشارکت در انجمن‌ها

مدیریت دانش دارای تکنیک‌ها و ابزارهای متعددی مشتمل بر بیش از 40 مورد است که در شرایط فعلی باید بر تکنیک‌هایی که بیشترین اثربخشی را برای سازمان به همراه دارند، پرداخت. در شرایط کنونی، به احتمال زیاد، بهترین راهکارها بهره‌گیری از تکنیک انجمن‌های خبرگی و شبکه اجتماعی سازمانی خواهند بود.    

کسب و به اشتراک‌گذاری دانش

قبل از اینکه دانش از طریق بازنشستگی کارکنان یا استعفای آن‌ها از سازمان خارج شود، کارمندان می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن دانش یکدیگر را راهنمایی کنند، دانش لازم برای انتقال را شناسایی کنند و سازمان نیز ساختار لازم جهت برقراری مکالمات لازم بین کارکنان را فراهم کند.·

خروج از سازمان

پس از خارج شدن دانش از سازمان، سازمان‌ها می‌توانند وظایف خود را اصلاح کرده،  بهبود بخشد و متعاقباً از طریق چرخش شغلی اطمینان حاصل کنند که همه کارکنان این دانش را یادگرفته و از آن استفاده می‌کنند. جوست معتقد است که: “مدیریت دانش در واقع مربوط به افراد است.” “مدیریت دانش از طریق روش‌ها، ابزارها و فناوری‌ها به افراد کمک می‌کند تا به روشی کارآمد به موفقیت دست یابند.”

منبع:

https://www.kmworld.com/Articles/News/News/Learning-how-to-transfer-knowledge-in-the-age-of-COVID-19-at-KMWorld-Connect-2020-143937.aspx

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفده =