چگونه اشتراک‌گذاری دانش فرهنگ‌سازمانی را بهبود می‌بخشد؟

در طول چند دهه اخیر، ایجاد فرهنگ‌سازمانی به یک اولویت در بین سازمان ها تبدیل شده است. مطالعات موردی و درس‌های کسب‌وکار زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند فرهنگ سالم چقدر برای رشد و موفقیت سازمان مهم است.

یک مطالعه نشان می‌دهد که کارکنانی که  فرهنگ سازمانی را دوست ندارند، 24 درصد بیشتر احتمال دارد کار را ترک کنند. فرهنگ بد سازمان بر تعامل، حفظ و انگیزه کارکنان تأثیر می‌گذارد که همگی تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد کلی و نتیجه نهایی سازمان دارند. متأسفانه همه سازمان ها فرهنگ‌سازمانی را در اولویت قرار نمی‌دهند. یا گاهی اوقات مدیران و تصمیم‌گیرندگان می‌خواهند فرهنگ سازمان خود را بهبود بخشند اما دانش کافی را ندارند.

چگونه می‌توان یک فرهنگ‌سازمانی سالم ایجاد کرد؟ یکی از راه‌های اثبات‌شده، تأکید بر اشتراک دانش در سازمان است.

چگونه اشتراک‌گذاری دانش به ایجاد فرهنگ‌سازمانی کمک می‌کند؟

به اشتراک‌گذاری دانش به‌سادگی تبادل ایده‌ها و بهترین شیوه‌ها در یک سازمان است که می‌توانند از منابع خارجی باشد، مانند آموزش و تجهیز کلاس‌ها برای غنی‌سازی کارکنان سازمان. همچنین می‌توانند یک منبع داخلی داشته باشند، مانند زمانی که کارکنان آنچه را که می‌دانند به یکدیگر آموزش می‌دهند یا درس آموخته‌های خود را به‌صورت گزارش کار به مدیران خود ارسال می‌کنند.

صرف‌نظر از شکل یا منبع، دانش قدرت است و به اشتراک‌گذاری این اشکال دانش می‌تواند مزایای بسیاری را برای فرهنگ سازمان فراهم کند. در اینجا برخی از راه‌هایی که این عمل به ایجاد فرهنگ‌سازمانی سالم‌تر کمک می‌کند، آورده شده است.

  1. همه ارتباطات را ساده کنید

یکی از دلایلی که گاهی اوقات ارتباطات در یک سازمان ضعیف است این است که تمرین و فرهنگ به اشتراک‌گذاری آشکار دانش و اطلاعات با یکدیگر وجود ندارد. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که رهبران به تیم‌هایشان اجازه می‌دهند خیلی زود ایده‌ها را کنار بگذارند.

یکی از دلایل اهمیت روزافزون فرهنگ اشتراک دانش این است که به ایجاد یک سیستم ارتباطی کارآمدتر کمک می‌کند. وقتی کارکنان ایده‌ها، بینش‌ها و دانش‌ها را آشکارا به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند که بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین تمرین به اشتراک‌گذاری دانش در محل کار می‌تواند ارتباطات و درنتیجه همکاری و وضوح را در همه‌جا بهبود بخشد.

 

  1. دسته‌ها و گروه‌های سازمان را حذف کنید

بوروکراسی در محل کار می‌تواند دردی وحشتناک برای مدیران و کارکنان باشد. یک سیستم و فرهنگ اشتراک دانش و آموزش از راه دور در تیم می‌تواند به شکستن این بروکراسی با فراهم کردن راهی برای به اشتراک گذاشتن و گوش دادن به کارکنانی که معمولاً با آن‌ها تعامل ندارند، کمک کند.

یک مثال عالی از این برنامه‌ها چیزی به نام “ناهار و یادگیری” است که یک فعالیت تبلیغاتی سریع در بین مشاغل در اندازه‌های مختلف بوده است. در چنین رویدادهایی، کارکنان گرد هم می‌آیند تا ناهار بخورند و از یکی از اعضای منتخب روش و یا تمرینی را که به آن علاقه دارد به اشتراک بگذارد. این درس‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به دیگر افراد مرتبط باشد.

  1. چابک‌تر شوید

چابکی به یکی از ویژگی‌های برتر کسب‌وکارها در میان همه‌گیری COVID-19 تبدیل شده است. در این زمان‌های در حال تغییر و دنیای پرسرعت مبتنی بر فناوری، یک سازمان باید سریعاً یادگیرنده و سازگار شود و این‌یکی از مزایای فراوان اشتراک دانش نیز هست. زمانی که تیم‌ها امکاناتی برای به اشتراک‌گذاری دانش داشته باشند، می‌توانند سریع‌تر یاد بگیرند و بازمان‌های در حال تغییر سازگار شوند.

همچنین می‌توان از این مراکز دانش برای آموزش نرم‌افزارها و ابزارهای جدیدی استفاده کرد که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها برای ساده‌سازی کار استفاده کنند. همان‌طور که هوش مصنوعی و سیستم‌های مبتنی بر ابر به توسعه ادامه می‌دهند، این نوع اشتراک دانش برای چابکی یک سازمان حیاتی خواهد بود.

  1. در سازمان تعامل ایجاد کنید

کارمندان غیرفعال سالانه نزدیک به 550 میلیارد دلار به اقتصاد زیان می‌رسانند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به اقتصاد کمک کنیم و فعالیت‌های تجاری را رشد دهیم، مشارکت در سازمان باید بسیار فعال باشد.

چه کسی گفته که کار باید در هر حالی خسته‌کننده و کسل‌کننده باشد؟ محل کار می‌تواند بدون آسیب رساندن به سودآوری سازمان، برای کارکنان سرگرم‌کننده و ارزش بخش باشد. درواقع، تعامل، سودآوری را در بسیاری از موارد برای سازمان‌های متعدد افزایش داده است. به اشتراک‌گذاری دانش بین تیم‌ها می‌تواند یکی از راه‌های عالی برای ایجاد تعامل سازمان باشد.

چگونه از ابزارهای به اشتراک‌گذاری دانش برای تعامل با تیم‌ها استفاده کنیم؟

روش‌های زیادی برای به اشتراک‌گذاری دانش در یک سازمان وجود دارد، اما سازمانی که می‌خواهد این سیستم را اتخاذ کند باید از کجا شروع کند؟ همه کسب‌وکارها برای به اشتراک‌گذاری دانش نیاز به فرهنگ‌سازمانی دارند، اما همه آن‌ها باید با سیستم و ابزار شروع کنند. پس از تعیین سیستم و ابزار، ایجاد فرهنگ اشتراک دانش آسان‌تر خواهد بود. در اینجا برخی از ملاحظاتی عنوان‌شده که کسب‌وکار شما باید هنگام ایجاد سیستم‌ها و ابزارها برای به اشتراک‌گذاری دانش در سازمان خود به آن‌ها توجه کند.blank

  1. تعیین کنید که تیم شما می‌خواهد چه چیزی یاد بگیرد

وقتی اعضای تیم علاقه‌ای به یادگیری برنامه‌های شما برای آموزش ندارند، به اشتراک‌گذاری دانش هیچ فایده‌ای ندارد. آنچه تیم شما تمایل به یادگیری آن را دارد توجه کنید. یک نظرسنجی برگزار کنید تا مشخص شود اعضای تیم به دنبال یادگیری چه هستند. توجه به این نکته مهم است که گاهی اوقات تیم‌ها نمی‌دانند از کجا شروع کنند، بنابراین می‌توانید پیشنهادات یا سرفصل‌هایی را ارائه دهید که برای یک‌فصل روی آن‌ها تمرکز خواهید کرد.

  1. منابع را بر اساس تقاضا ایجاد کنید

اگر سازمان‌ها احساس کنند زمان لازم برای ایجاد برنامه‌های اشتراک دانش را ندارند، قابل‌درک است. اغلب به دلیل محدودیت‌های برنامه، جمع‌کردن همه اعضای تیم در یک‌زمان دشوار است؛ اما این تنها راه برای راه‌اندازی یک برنامه اشتراک دانش نیست.

شکل دیگری از برنامه به اشتراک‌گذاری دانش وجود دارد که بر اساس تقاضا است. به‌عبارت‌دیگر، اعضای تیم می‌توانند در هر زمان‌بر اساس ظرفیت خود به موارد موردنیاز دسترسی داشته باشند. افزایش یادگیری بر اساس تقاضا در طول سال‌ها رشد کرده است و دلیلی وجود ندارد که سازمان شما نتواند آن را نیز امتحان کند.

  1. از ویدئوها برای ارائه دانش استفاده کنید

بر کسی پوشیده نیست که افراد بیشتری در مقایسه با هر نوع اطلاعات دیگری با محتوای ویدیویی درگیر هستند. 59 درصد از مدیران گفتند که در صورت وجود هر دو گزینه، به‌احتمال‌زیاد محتوای ویدیویی را در متن انتخاب می‌کنند.

در این سناریوها، ممکن است مجبور شوید تیمی را برای فیلم‌برداری و ویرایش محتوای ویدیویی خاص اختصاص دهید، به‌خصوص زمانی که در حال آموزش دانش به گروه خود هستید. انتخاب نرم‌افزار ویرایش ویدیویی که متناسب با نیازهای شما باشد، یک مرحله حیاتی است، بنابراین مطمئن شوید که همه گزینه‌های خود را برای ابزارهای ایجاد ویدیو بررسی کرده‌اید. اگر کسب‌وکار شما به ابزاری برای ایجاد و مدیریت محتوای ویدیویی نیاز دارد، یکی از خدماتی که باید آن را بررسی کنید EasyMovie است. این نرم‌افزار انواع ویژگی‌های عالی را برای ایجاد ویدیو فراهم می‌کند.blank

  1. یک مرکز متمرکز داشته باشید

هنگام ایجاد مطالب آموزشی آنلاین، مطمئن شوید که همه آن‌ها در یک مکان جمع‌آوری بشوند. هنگامی‌که مطالب و اطلاعات پراکنده هستند، انتشار و بازگشت به آن‌ها در صورت نیاز دشوار است. این موضوع همچنین می‌تواند اعضای تیم را از استفاده از محتوا منصرف کند.

 

یک پایگاه داده برای دسترسی همه اعضای تیم ایجاد کنید. می‌توانید از یک سیستم مدیریت یادگیری مانند Thinkific یا Teachable استفاده کنید؛ یا یک پلتفرم متمرکز را برای سازمان خود بسازید تا در هر نقطه به آن دسترسی داشته باشد.

به اشتراک‌گذاری دانش برای همه مشاغل بدون توجه به‌اندازه

به اشتراک‌گذاری دانش برای همه کسب‌وکارها (بدون توجه به‌اندازه سازمان)

هر سازمان باید یک فرهنگ‌سازمانی خوب داشته باشد، مهم نیست چه شکلی باشد، شکل و اندازه. مهم نیست که شما یک کسب‌وکار کوچک یا یک سازمان بزرگ هستید یا سازمانی دولتی و یا خصوصی. هر سازمانی با گروهی از افرادی که با یکدیگر کار می‌کنند باید یک فرهنگ سالم داشته باشند. زمانی که سازمان‌ها زمان و منابع را صرف ساختن فرهنگ‌سازمانی می‌کنند، می‌تواند بازده زیادی برای آن‌ها داشته باشد.

 

https://www.easy.movie/blog/how-knowledge-sharing-improves-company-culture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 17 =