نقش مدیریت دانش و هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

سازمانی که به آزمایش فناوری و تکنیک‌های جدید جهت برای شدن ادامه می‌دهد، سازمانی است که پیشرفت می‌کند. این امر برای درک تغییر نیازها و جستجوی گزینه‌هایی که این فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید را بهتر سازد، بسیار ضروری است. امروزه مدیریت دانش و هوش مصنوعی فرایندهای کاری  بسیاری از کسب‌وکارها را تغییر داده‌اند. آن‌ها نقش مهمی در تحول دیجیتال نیز ایفا کرده‌اند.

در ادامه این مطلب متوجه این موضوع خواهیم شد که چگونه مدیریت دانش و هوش مصنوعی در تحول دیجیتال ایفای نقش می‌کنند.

مدیریت دانش چیست؟

شناسایی، ایجاد، سازماندهی، ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش در سراسر سازمان، مدیریت دانش نامیده می‌شود. زمانی که دانش به آسانی در درون سازمان قابل دستیابی نباشد، آنگاه می‌تواند بطور چشمگیری هزینه‌بر باشد، چون زمان ارزشمندی صرف جستجوی اطلاعات مربوطه می‌شود؛ در صورتیکه این زمان می‌توانست صرف فعالیت‌های کاری اثربخش شود.

سیستم مدیریت دانش (Knowledge management system) با بکارگیری دانش تجمیعی سازمان، به بهبود کارایی عملیاتی می‌پردازد. استفاده از ماژول‌های مختلف نظیر درخت‌ تصمیم و پایگاه دانش موجب توانمندسازی این سیستم‌ها می‌شود. این سیستم‌ها معمولا برای پیاده‌سازی مدیریت دانشِ اثربخش ضروری هستند. چون گردش‌کاری هدایت شده‌ای را برای مرتب‌سازی اطلاعات ارائه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا دسترسی به اطلاعات به آسانی صورت گیرد.

افزایش ارتباطات و یادگیری سازمانی میان اعضاء تیم موجب بهبود تصمیم‌گیری در میان کسب وکارها می‌شود و به شرکت‌هایی که رویکرد مدیریت دانش دارند اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به اهداف کسب‌وکار خود دست یابند.

همچنین به دیگر عملیات‌های سازمانی مانند آموزش و پذیرش سازمانی کمک می‌کند، این امر به‌نوبه خود بهبود رضایت و حفظ کارکنان را به دنبال دارد.

blank

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی مجموعه‌ای از تکنولوژی‌هاست که سیستم‌ها را قادر می‌سازد تا به کشف، درک، عمل و یادگیری به تنهایی یا در تعامل با انسان‌ها، بپردازند. این تکنولوژی‌ها ظرفیت‌های انسانی بسیاری همچون توانایی یادگیری و تمایز قائل شدن مابین آیتم‌های گوناگون را دارند. به‌علاوه آن‌ها یک مزیت نسبت به انسان‌ها دارند؛ برای کار کردن نیازی به استراحت و چرت‌زدن ندارند.

گفتنی است هوش مصنوعی از مدت‌ها قبل در بسیاری از وسایلی که روزانه مورد استفاده قرار می‌دهیم وجود داشته است، حتی اگر از این موضوع بی‌اطلاع بودیم. اکنون هوش مصنوعی به نقطه‌ای رسیده است که بدون تعامل با انسان نیز می‌تواند یاد بگیرد. بسیاری از کسب و کارها، توانایی‌های هوش مصنوعی را در عملیات‌هایشان ترکیب می‌کنند. هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد، سطح خدمات و پاسخگویی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین راه‌حل‌هایی ایجاد می‌کند که بر رفاه شهروندان متمرکز است.

blank

تحول دیجیتال چیست؟

شرکتی که از تکنولوژی استفاده می‌کند تا همواره به بهبود بخش‌های کسب و کار خود بپردازد، سازمان هوشمند دیجیتالی است. چیزی که سازمان ارائه می‌کند، چگونگی تعامل با مشتریان و چگونگی عملکرد آن، هدف تحول دیجیتال است. کسب‌وکار شما باید همزمان با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییر کند. دیگر بحث بر سر این نیست که کسب وکارها شروع به تصمیم‌گیری در خصوص تحول بکنند؛ بلکه بحث در مورد این است که یاد بگیرند چگونه متحول شوند.

به منظور تکامل شرکت، لازم است تحول دیجیتال با تکنولوژی جدید صورت بگیرد و رویکرد فعلی شرکت در خصوص مسائل رایج درنظر گرفته شود. تحول همیشه نقطه پایان مشخصی ندارد، چون فرایندی است که در آن به درک نیازهای مشتری و استفاده از تکنولوژی جهت ارتقاء تجربه کاربر نهایی، پرداخته می‌شود. کاربران نهایی می‌توانند مشتریان یا کارکنان باشند. بسیاری از کسب‌وکارها باید هر دو را درنظر بگیرند. به‌طور کلی سه نوع تحول دیجیتال شامل تجربه مشتری، ماژول عملیاتی و فرهنگ سازمانی وجود دارد.

دانش مربوط به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نقش مهمی در انتقال دانش ایفا می‌کند، به‌طوری که موجب تسریع ارائه دانش به افرادی می‌شود که به آن نیاز دارند. در تحول دیجیتال، ارائه دانش به وسلیه هوش مصنوعی حجم و اثربخشی توزیع اطلاعات را افزایش می‌دهد به‌طوری که:

  • از پیش‌بینی تجزیه و تحلیل‌ها می‌توان برای ارائه روند موضوعات در حوزه‌های دانش استفاده کرد.
  • هوش مصنوعی موجب بهبود ارتباط، دقت و کارایی جستجو دانش می‌شود.
  • چت‌بات‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) با شخصی‌سازی توزیع اطلاعات در بخش‌های مختلف سازمان و در نقاط مهم تصمیم‌گیری خلق ارزش می‌کنند.
  • چت‌بات‌ها با پردازش زبان طبیعی به ارائه مهارت‌های شناختی جهت خواندن، تفسیر و دستکاری زبان انسان می‌پردازند و به ربات‌ها اجازه می‌دهند تا خواسته‌ها، نگرش‌ها و آرزوهای کاربر را پیش‌بینی کنند و در تصمیم‌گیری و ارتقاء نتایج به کاربر کمک کنند. همه این موارد برای ایجاد ارزش اقتصادی قابل توجه است.
  • تصمیمات مربوط به محتوا با استفاده از یادگیری ماشین بهبود پیدا می‌کند تا مشخص شود که چه اطلاعاتی برای چه موقعیتی مناسب‌تر است.
  • هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید که کارکنان به چه موادی نیاز دارند. هوش مصنوعی با درک بهتر محتوا، تصویر بهتری از آنچه که کارکنان به دنبال آن هستند، ارائه خواهد کرد.

نقش مدیریت دانش و هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، میکرو سرویس‌ها و بهبود مداوم، ارکان اساسی تحول دیجیتال، «مدیریت دانش و هوش مصنوعی» هستند. مدیریت دانش و هوش مصنوعی با تنظیم دقیق داده‌های کیفی و خلق ارزش، می‌توانند موجب دیجیتال‌سازی و افزایش کارایی شوند. ارتباطات، همکاری و تعاملات مجازی، سه حوزه اصلی تمرکز فناوری‌های دیجیتالی محل کار هستند.

نرم‌افزارهای کنفرانس‌های مجازی باعث می‌شود تا گفتگو و طوفان فکری ایجاد شودو بدین ترتیب اشتراک‌گذاری دانش آسانتر می‌سازد.
فناوری‌‌های مشارکتی مسیر روشنی را برای دستیابی یا پنهان کردن دانشی که یافتن آن دشوار است، ایجاد می‌کنند. ابزارهای شبکه اجتماعی مشارکتی باید سرگرم‌کننده و استفاده از آن‌ها ساده باشد. این ابزارها می‌توانند به اجرای «شیوه کار کردن دیجیتالی بهبود یافته جدید» کمک کنند.

blank

محل کار دیجیتالی بستری خواهد بود که از طریق آن کارکنان می‌توانند به همه دانش سازمان جهت انجام وظایف خود، دسترسی پیدا کنند. دانش به عنوان یک سرویس (KaaS) شامل خدمات ابری و هوش مصنوعی است که همگی ویژگی‌های مهم محل کار دیجیتالی است. این فناوری‌ها موانع جغرافیایی برای همکاری و پردازش را از بین خواهند برد و تضمین می‌کنند که دانش بصورت بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته از راه دور در دسترس است.
سازمان‌های یادگیرنده و در حال رشد در درازمدت پایدار خواهند ماند. اتخاذ و پذیرش ابزارهای مدیریت دانش و هوش مصنوعی به تحول دیجیتالی شرکت منجر خواهند شد. جریان سیال دانش با استفاده از هوش مصنوعی، موضوعی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خدمات بهتری ارائه کنند و از این طریق خلق ارزش بیشت‌تری داشته باشند.

منبع:

https://www.google.com/search?q=Knowledge+Management%2C+AI+and+their+role+in+digital+transformation%2C+knowmax.com+%2C+october+2021&oq=Knowledge+Management%2C+AI+and+their+role+in+digital+transformation%2C+knowmax.com+%2C+october+2021&aqs=chrome..69i57.1067j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =