چه زمانی پیاده‌ سازی مدیریت دانش را متوقف کنیم؟

چه زمانی پیاده‌‌سازی مدیریت دانش را متوقف کنیم؟

در این مطلب به بررسی چه زمانی پیاده‌‌سازی مدیریت دانش را متوقف کنیم می‌پردازیم.

دانستن اینکه چه موقع باید پروژه پیاده‌سازی مدیریت دانش را متوقف کنیم به همان اندازه تصمیم در خصوص شروع پروژه مدیریت ­دانش، یک تصمیم بزرگ است؛ البته منظورمان توقف پروژه مدیریت دانش در اثر شکست نیست، بلکه اعلام پیروزی از اجرای پروژه و آغاز مسیر تبدیل شدن آن به یک پروسه متداوم در سازمان است.

متوقف کردن اجرا مانند این است که چرخ‌­های کمکی را از روی دوچرخه بردارید تا دوچرخه‌سوار بدون کمکی ادامه دهد یا مثل زمانی که کودک دیگر برای شنا کردن به دستی برای نگه داشتن بدنش بر روی آب احتیاج ندارد و می‌تواند به طور مستقل شنا کند. این موضوع تنها زمانی عملی می‌­شود که مدیریت­ دانش از طریق نقش‌ مدیریت­ دانش در سازمان، فرآیندهای مدیریت ­دانش در استفاده منظم، فناوری مدیریت ­دانش که به “ابزاری استاندارد” تبدیل شده است و حاکمیت مدیریت­ دانش که برای تقویت و راهنمایی کار می­ کند، در سازمان پیاده ­سازی شده باشد. برای این کار به هیچ وجه عجله نکنید؛ ممکن است یک دهه طول بکشد تا به این نقطه برسیم.

چه زمانی پیاده‌‌سازی مدیریت دانش را متوقف کنیم

من طرفدار اجرای مدیریت ­دانش به عنوان یک پروژه هستم و پروژه‌ها تاریخ شروع و تاریخ پایان دارند. وقتی شروع می‌کنید، دقیقاً نمی‌دانید که مدت زمان اجرای مدیریت ­دانش چقدر طول خواهد کشید و ممکن است ریسک‌های زیادی پیش روی تیم اجرایی باشد. بنابراین اگر به عنوان مثال اگر با یک برنامه 5 ساله مدیریت­ دانش پیش بروید، ریسک  اصلی آن­جا است که پس از 5 سال دست بکشید و مهم نباشد که چقدر پیشرفت کرده‌­ایدو در این صورت اگر مدیریت ­دانش در آن مرحله کاملا پیاده ­سازی نشده باشد به عقب بر می‌گردید و علی رغم تمام تلاش‌­های تیم عملیاتی اقدامات مدیریت دانش در سازمان پس از مدتی بی اثر می‌شود.

 

استقرار مدیریت دانش

شما می توانید یک پروژه اجرایی مدیریت ­دانش را با بهترین رویکرد در قالب 6 تصمیم در نظر بگیرید که با هر تصمیم شما به مرحله بعدی منتقل می‌شوید:

  1. تصمیم برای بررسی این­که معنای مدیریت ­دانش برای در سازمان ما چه باشد.
  2. تصمیم این­که سازمان به مدیریت­ دانش برای بهبود فرایندها نیاز دارد و فهمیدن این­که باید چه مقدار سرمایه­‌گذاری برای این کار اختصاص دهیم.
  3. تصمیم برای تنظیم برنامه اجرای مدیریت ­دانش، با بودجه و یک تیم تمام وقت.
  4. تصمیم برای انتخاب حوزه‌های کلیدی و پر اهمیت برای پایلوت مدیریت ­دانش.
  5. تصمیم برای راه اندازی مدیریت ­دانش به عنوان یک الزام مورد نیاز برای کل سازمان.
  6. هنگامی که مدیریت­ دانش در قالب پروژه پیاده سازی شده شد، سازمان باید مسئولیت اجرا و تداوم آن  را به صاحبان فرایندها واگذار کند(با پشتیبانی تیم مدیریت­ دانش مرکزی برای حفظ چارچوب مدیریت ­دانش)

در اینجا ما در مورد این تصمیمات 6 گانه صحبت می‌کنیم و شما تا زمانی که مدارک خوبی برای حمایت از این تصمیمات نداشته باشید، نباید اجرای پروژه  را متوقف کنید. انجام این کار دقیقا مانند توقف یک پروژه ساخت پل است، تا زمانی که پل از رودخانه عبور کند و بتوان از آن استفاده کرد. پایان دادن به اجرای مدیریت­ دانش مانند راه اندازی آن پل، آزمایش آن، تکمیل و رفع مشکلات آن و سپس اعلام باز بودن آن است.

بنابراین اگر می‌خواهید پیاده سازی مدیریت­ دانش را به عنوان یک پروژه تنظیم کنید، به خروجی­‌های بسیار واضحی نیاز دارید که از قبل با مدیریت باید به توافق برسید. اگر هنوز به خروجی قابل تحویلی نرسیده‌­اید، لازم است پیاده سازی ادامه یابد. تحویل ممکن است به عنوان مثال از موارد زیر باشد:

  • رویکرد خودحمایتی به مدیریت­ دانش در تمام عناصر سازمان،
  • مدیریت­ دانش در مجموعه فرآیند­های سطح بالا پردازش شود،
  • حاکمیت روشن، از جمله خط­ مشی‌­ها، حداقل شرایط رضایت و معیارهای مدیریت­ دانش مرتبط با چارچوب مدیریت عملکرد،
  • وضعیت روشن پاسخگویی و مسولیت­ پذیری برای مدیریت­ دانش در داخل سازمان،
  • یک مجموعه کامل، پشتیبانی شده و کاملاً شناخته شده از فناوری،
  • ارائه یک سیستم پشتیبانی، از جمله پشتیبانی محلی از حامیان مدیریت ­دانش و پشتیبانی مرکزی و آموزش از یک تیم عملیاتی مدیریت­ دانش مرکزی،
  • شواهدی روشن از تغییر فرهنگ و ارزش تجاری پایدار.

این همان چیزی است که شما به دنبالش هستید و تا رسیدن به آن هرگز متوقف نشوید و حتی در این مرحله، برای یک دوره تحویل و راه اندازی، تا زمانی که مدیریت­ دانش به صورت عملیاتی فعال و راه‌اندازی شود، برنامه‌ریزی کنید. این زمانی است که می‌توانید با اطمینان پروژه اجرای مدیریت­ دانش خود را متوقف کنید.

 

منبع:

http://www.nickmilton.com/2020/11/km-implementation-knowing-when-to-stop.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=linkedin&m=1

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نوزده =