مدیریت دانش در شرکت رولز رویس

مدیریت دانش در شرکت رولز رویس

مدیریت دانش در شرکت رولز رویس؛ چرا مدیریت دانش در گزارش سالانه رولز رویس وجود دارد؟

در این مطلب دلیل وجود مدیریت دانش در گزارش‌های سالانه شرکت رولز رویس بررسی شده است.

گزارش‌های سالانه اسنادی است که شرکت‌های سهامی عام برای سهامداران خود تهیه می‌کنند تا وضعیت مالی شرکت را به آن‌ها گزارش دهند، فعالیت‌ها و برنامه‌ها را به طور خلاصه بیان کنند و به آن‌ها اطمینان دهند که سازمان به خوبی مدیریت می‌شود. قسمت ابتدای گزارش معمولا مجموعه‌ای اطلاعات درباره فعالیت‌های سازمان است و قسمت انتهایی حاوی جداولِ اطلاعاتِ مالی و عملیاتی است.

معمولا شاخص‌ها و نتایج مدیریت دانش در گزارش سالانه سازمان‌های بزرگ مطرح نمی‌شود؛ اما شرکت رولزرویس  در آخرین گزارش خود به مدیریت دانش پرداخته و به کارگیری آن را به عنوان یکی از رویکردهای مهم و موثر در مدیریت کسب و کار شرکت مطرح کرده است در این مطلب اطلاعات مختصری از شرکت رولزرویس ارائه و سپس نقش مدیریت دانش در این شرکت بررسی می‌شود.

 شرکت رولز رویس

رولز-رویس یک شرکت خودروسازی بریتانیایی است که در زمینه مهندسی، طراحی، تولید خودروهای لوکس فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز رولز و هنری رویس، تحت نام رولز-رویس تأسیس شد. شرکت رولزرویس از سال ۱۹۱۴ بخش طراحی و تولید موتورهای هواگرد را نیز به خط تولید کارخانجات خود اضافه کرد. در سال ۱۹۷۱ برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت رولزرویس، دارایی‌های این شرکت از سوی دولت بریتانیا، ملی اعلام شد، سپس در سال ۱۹۷۳ شرکت رولزرویس به دو شرکت تفکیک شد و بخش خودروسازی رولزرویس موتورز نام گرفت و بخش هوافضای آن نیز تحت عنوان رولزرویس هلدینگ ثبت گردید.

مدیریت دانش در رولزرویس

چرا یک سازمان در گزارش سالانه خود از مدیریت دانش نام می‌برد؟

پاسخ این است که آن‌ها این نکته را ذکر می‌کنند تا به ذینفعان اطمینان دهند که به خوبی کسب و کار را مدیریت می‌کنند و مدیریت دانش یکی از ابزارهای  مهم در مدیریت کسب و کار است. در گزارش‌های سالانه چند مورد از مدیریت دانش ذکر شده است، اما مهمترین نکته در این شرکت، نحوه اتصال مدیریت دانش به یک ضرورت در تجارت است. گزارش‌های سالانه رولز رویس شامل یک بخش و یک جدول در مورد ریسک‌های عمده تجارت و چگونگی مدیریت ریسک‌هاست. در ادامه ریسک‌های اصلی و چگونگی پاسخ به این ریسک‌ها بیان شده است.

ریسک اصلی

  • عدم اجرای برنامه در زمان و هزینه برنامه‌ریزی شده
  • کاهش کیفیت مشخصات فنی برنامه‌ریزی شده
  • عدم ارائه مزایای تجاری برنامه‌ریزی شده
  • دعاوی احتمالی ذینفعان

چگونگی مدیریت ریسک

  • مرور برنامه‌های اصلی در سطوح مختلف متناسب با اهمیت و عملکرد آن‌ها طول چرخه عمر برنامه‌ها
  • سرمایه‌گذاری در تجهیزات و افراد برای مدیریت مشتریان و مسائل مربوط به خدمات و ایجاد راه‌حل‌های طولانی مدت برای این مسائل
  • انجام ممیزی‌های فنی توسط تیمی مستقل از برنامه در نقاط از پیش تعیین شده
  • تدوین برنامه‌هایی برای رسیدگی به اقدامات ناشی از بررسی‌ها و ممیزی‌ها و نظارت و کنترل پیشرفت تا زمان اتمام کار.
  • استفاده از اصول مدیریت دانش برای ایجاد مزیت برای برنامه‌های فعلی و آینده.

بنابراین پیام به سرمایه‌گذاران این است که مدیریت دانش ابزاری است که در رولز رویس مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تحویل برنامه‌ها و پروژه‌های مهم فعلی و آینده را تأمین کند. این روش خوبی برای روشن کردن ارزش مدیریت دانش برای تجارت و اطمینان به سهامداران است که سرمایه‌گذاری آنها به خوبی مدیریت می‌شود.

منبع :

http://www.nickmilton.com/2020/12/why-is-km-in-rolls-royce-annual-report.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =